De Mech games vormen een genre op zichzelf. Een aantal sterke series, zoals de befaamde MechWarrior reeks, overheersen dit genre. Maar met onder andere Microsoft's Steel Batallion lijkt hier een eind aan te komen. Ook Infogra… Atari doet een duit in het mechzakje met Battle Engine Aquila voor PS2 en Xbox. Lost Toys was het bedrijf dat de opdracht kreeg om dit spel te maken. Na het onbekende Moho is dit het tweede product van dit bedrijfje. Battle Engine Aquila heeft wel een andere insteek dan zijn concurrentie. Gamer.nl heeft uitgezocht of dit goed uitpakt in de PlayStation2 versie.

Er was eens...

In een stelsel hier ver vandaan, genaamd Porrum, bevindt zich de planeet Allium. Deze planeet lijkt erg op de aarde en het menselijk ras is ook hier ontstaan. Helaas voor dit ras heeft het broeikaseffect wel al de nodige schade aangericht op deze planeet. De boel is grotendeels onder water gelopen en de twee groepen mensen die nog over zijn vechten voor de laatste stukjes aarde.

De Muspell en Forseti vinden beide dat ze recht hebben op deze eilandjes en zullen er dan ook alles aan doen om hun macht uit te breiden. Onder deze middelen valt dus ook oorlog voeren.

De Forseti hebben een troef achter de hand: de Battle Engine Aquila. Deze Mech, in de vorm van een spin, is sterk over land en in de lucht. De piloot van de BEA is overgelopen naar de vijand. Daarom wordt er een nieuwe piloot gezocht en gevonden: Hawk. En daar komt de speler in het spel. Hawk doet mee aan illegale Mech races en lijkt daarom de geschikte persoon, maar hij moet nog wel leren met het apparaat om te gaan.

Controle

Je bestuurt de BEA zoals je elke FPS op een console doorkruist. De linker analoge stick dient om het zicht te besturen en de rechterstick is bedoeld voor de bewegingen. Met behulp van het vierkantje stijgt de BEA op. Het vliegen gaat ten koste van je energiemeter die automatisch bijvult wanneer je weer met alle acht poten de grond raakt.