Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord
Review
None

Axiom Verge

Meer dan een Metroidvania

Geschreven door Thijs Barnhard op

Conclusie

  • <p>Axiom Verge oogt als een uit de hand gelopen NES-game, maar is veel meer dan dat. Axiom Verge doorgrondt als Metroidvania bij vlagen zelfs zijn legendarische voorgangers. Dankzij zijn unieke, ouderwetse stijl en een overdosis aan geheimen is Axiom Verge een game die zich mag rekenen tot &eacute;&eacute;n van de beste in zijn genre. &nbsp;</p>
    Score: 90 Fantastisch
    • Klassieke Metroidvania, ouderwetse vrijheid in ontdekken, bomvol geheimen
    • Eindbazen zijn van wisselend niveau
Het is moeilijk te geloven dat Axiom Verge het werk is van maar één persoon. Designer Tom Happ stak zijn vrije uren in het maken van een type game dat al veel te lang niet meer is verschenen. Een pure Metroidvania die zijn inspiratie niet probeert te verbergen, maar trots tentoonstelt aan de wereld. Axiom Verge is alleen geen Metroid in naam.

Axiom Verge oogt en klinkt als een opgepompte NES-game met hier en daar wat subtiele 3D-effecten. De vergelijking met de eerste Metroid ligt voor de hand, maar andere games uit hetzelfde tijdperk hebben ook overduidelijk invloed gehad op de buitenaardse wereld die Axiom Verge neerzet. Opvallend is dat de game gewoon lelijk durft te zijn. Verwend door moderne 8-bit-indiegames die pixelwezens met veel zorg in elkaar zetten is het misschien even schrikken om de vormloze, onduidelijke en ronduit lelijke monsters en schepsels in Axiom Verge te zien rondstruinen.

Wetenschappelijke formule
Het is niet nodig om een liefhebber van vage sprites te zijn om Axiom Verge te waarderen. De game weet met een ogenschijnlijk simpel verhaal en diepe gameplay alle grafische tekortkomingen met gemak te maskeren. In Axiom Verge begin je als simpele wetenschapper die na een catastrofaal ongeluk ontwaakt in een andere dimensie. Na het oppakken van een wapen, dat genretraditiegetrouw aan zijn linkerkant ligt, begint zijn zoektocht naar antwoorden en nieuwe vaardigheden in deze vreemde wereld.

None

De opbouw waarmee de speler nieuwe krachten verkrijgt die de wereld verder voor hem openen is in sommige gevallen voorspelbaar, maar minstens zo vaak geheel origineel. Een hogere sprong zorgt ervoor dat bepaalde platformen ineens te bereiken zijn, een speciale drone maakt kleine openingen toegankelijk en met de boor kunnen bepaalde blokken kapotgemaakt worden.

Axiom Verge bootst de typische Metroidvania-formule zo verschrikkelijk goed na dat je als speler constant geprikkeld wordt verder te spelen. De wereld steekt zo in elkaar dat er overal doorgangen en obstakels te vinden zijn die nog niet verder ontdekt kunnen worden omdat een noodzakelijke upgrade in het arsenaal ontbreekt.

Axiom Verge weet de speler continu het gevoel te geven dat er een nieuwe vaardigheid nodig is om verder te komen. Bovendien hebben veel van die upgrades enorm veel effect op de manier waarop de wereld doorlopen wordt – zo veel dat zelfs bekende gebieden er weer fris door kunnen aanvoelen. Door niet teveel hints te geven over de locaties van belangrijke items en je uren te laten dwalen is er een enorm gevoel van voldoening wanneer je eindelijk die ene langverwachte kracht vindt.

Verplicht glitchen
Het beste voorbeeld van een upgrade die de wereld op zijn kop zet is de glitch gun, die inspeelt op het idee dat je in veel Metroidvania-games gebruik kan maken van glitches om bepaalde delen van de omgeving te omzeilen. Met dit wapen kunnen nieuwe doorgangen worden geopend en vijanden vervormd worden, alsof de code van schepsels in Axiom Verge met dit wapen herschreven wordt. Zo zijn sterkere tegenstanders behoorlijk af te zwakken of compleet onschadelijk te maken en kun je zelfs bondgenoten te creëren die hun soortgenoten aanvallen. Kijken welk effect dit wapen heeft op ieder stukje van de wereld is een cruciaal onderdeel van de game.

Met in totaal negen gebieden om te verkennen en tientallen optionele upgrades voor je personage weet Axiom Verge vreselijk veel tijd op te slokken. Het spel hint daarnaast sporadisch naar nieuwigheden die in het spel verstopt zitten. Een wachtwoordsysteem en her en der verspreide notities zijn daar het begin van, maar wie aandachtig zoekt komt veel meer diep verborgen geheimen tegen.

None

Wie een beetje opschiet weet in tien uur het merendeel van Axiom Verge te ontdekken, maar het moge duidelijk zijn dat de game zich goed voor meerdere speelsessies van begin tot eind leent. Er is zelfs een speciale speedrun-modus waarin willekeurige elementen achterwege gelaten worden, er geen moment aandacht is voor het verhaal en een timer bijhoudt hoe lang de speler al bezig is.

Meesterlijke game, matige opperbazen
Axiom Verge’s opperbazen zijn kleine dieptepunten in een avontuur dat verder tot in de puntjes is uitgewerkt. Net zoals zijn grote tweedimensionale voorbeelden schotelt Axiom Verge je verschillende interessante tegenstanders voor. Het niveau tussen die eindbazen schommelt enorm. Sommige eindbazen vragen om bijzonder complexe manoeuvres om hun aanvallen te kunnen ontwijken, andere eindbazen vereisen enkel genoeg upgrades en brute kracht.

Dat terwijl de rest van de game constant van hoog niveau is. De eindbazen zijn niet meer dan een smetje op het blazoen van een verder meer dan waardige Metroidvania-game.

Door Thijs Barnhard

Dit artikel delen:

Lees meer

Might & Magic: Heroes 7 Project CARS krijgt elke maand gratis nieuwe auto’s
9

Reacties op: Axiom Verge

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • None

    Ksmai

    • 2 jaren, 3 maanden geleden
    Must buy dus

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Ahole

    • 2 jaren, 3 maanden geleden
    Onderste plaatje is wel heeeel erg super metroid ….

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • None

    Prullenbak

    • 2 jaren, 3 maanden geleden
    Met andere woorden; ontzettend sfeervol dus.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • None

    Baukereg

    • 2 jaren, 3 maanden geleden
    Nice, hoge verwachtingen die waar gemaakt worden. Alleen snap ik "een type game dat al veel te lang niet meer is verschenen" niet. Ik zie de laatste jaren geregeld metroidvania's verschijnen en samen met survival is het 't meest prominente genre in de indiescene dit jaar.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • None

    Theisch

    • 2 jaren, 3 maanden geleden
    Zo'n pure Metroidachtige game als deze is er lang niet verschenen. Guacamelee doet bijvoorbeeld veel van dezelfde dingen, maar is tegelijkertijd ook behoorlijk duidelijk over waar je naartoe moet. Axiom Verge doet in dat opzicht veel meer denken aan de games van toen die je gewoon helemaal in het diepe lieten.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • None

    ali3n8tor

    • 2 jaren, 3 maanden geleden
    Deze gaat er zeker in komen hier, maar pas als ik met Bloodborne klaar ben!!

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • None

    Tim94

    • 2 jaren, 3 maanden geleden
    Het is natuurlijk knap dat één persoon zo'n spel kan maken en ik ben op zich een fan van SNES graphics maar toch temperen de graphics van het spel mijn interesse. Als het op psplus komt zou ik het wel wel spelen op die VITA maar anders niet.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • None

    Theisch

    • 2 jaren, 3 maanden geleden
    De komende zes maanden komt de game in ieder geval niet naar Plus, zoveel heeft de ontwikkelaar al aangegeven. De Vita versie laat in alle waarschijnlijkheid nog een paar weken/maanden op zich wachten. Net zoals de pc-versie trouwens.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • None

    Prullenbak

    • 2 jaren, 3 maanden geleden
    Vanaf de kickstarter volg ik deze game al en vandaag is het dan zo ver. Eindelijk kan ik ermee aan de gang gaan!

    Het grafische gedeelte doet me ontzettend aan Super Metroid denken, en laat dat nou naar mijn mening de beste game ooit zijn. Ik voel me weer als kind vroeger in de lego hoek in de speelgoedwinkel.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.

 

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.