Alto's Adventure - Wintersportdroom | Gamer.nl

PC PREVIEW - Gamers wennen als geen ander aan nieuwe ontwikkelingen. Een coversysteem is nog niet ge&#239ntroduceerd, of wij verwachten dat alle soortgelijke games minimaal een coversysteem hebben. Hoe raar was het dan ook dat De Sims 4 lanceerde zonder de mogelijkheid om beroepen daadwerkelijk uit te oefenen? De Sims 3 had dit immers ge&#239ntroduceerd met de Ambities-uitbreiding. Het vierde deel gaat dat eindelijk rechttrekken met een eigen beroepenuitbreiding. Wij mochten keihard aan het werk met De Sims 4: Aan het Werk!

Als je wel eens op wintersport bent geweest, ken je het wel: de zon over de bergen, witte sneeuw zover als je zicht reikt en die heerlijke fri e lucht. Als je vervolgens over de pistes scheurt, waan je je even in een droom. Alto’s Adventure belichaamt dat gevoel perfect. De schitterend gekleurde bergen manen je tot kalmte en de gameplay brengt je in een heerlijke flow die je keer op keer opnieuw wilt beleven.

Voorspelbare invulling, perfecte uitvoering

Alto’s Adventure doet eigenlijk weinig nieuws. Als je wel eens Temple Run, Jetpack Joyride of Benji’s Bananas hebt gespeeld, ken je de formule wel. Je personage snowboardt in dit geval over een eindeloos gebergte en komt onderweg obstakels, versnellingen en power-ups tegen. Die mechaniek wordt omgegeven door een challenge-systeem dat je elke keer op een net andere wijze het level instuurt. De ene keer hoop je zover mogelijk te komen, de andere keer zoveel mogelijk muntjes te verzamelen. Zoals we al zeiden: weinig nieuws onder de zon.

Een baanbrekende gameplaymechaniek die de hoge kwaliteit van Alto’s Adventure zou kunnen verantwoorden is er ook niet. De game blinkt uit door zijn simpele gameplay te verpakken in een vrijwel perfect aanvoelende flow. Op elegante wijze manoeuvreer je over de sneeuw, terwijl je met één vinger springt, backflips maakt en grindt. Dat klinkt ongelooflijk ‘been there, done that’, maar de manier waarop je door het level begeleid wordt, is magisch subtiel. De game zoomt regelmatig in of uit om de ervaring intenser of rustiger te maken of vertraagt terwijl je over een enorme afgrond springt. In combinatie met de dromerige muziek en de hartverwarmende omgeving brengt Alto’s Adventure je telkens weer in een extase die je herhaaldelijk wilt ervaren.

Ironisch genoeg geldt in Alto’s Adventure de ‘hoe verder je komt, hoe moeilijker het wordt’-mechaniek veel minder extreem dan bij genregenoten. Daar waar een level in Temple Run langzaamaan steeds sneller voorbij komt, blijft de snelheid in Alto’s Adventure constant. Uiteraard worden de uitdagingen wel steeds moeilijker en dienen zich iets lastigere obstakels aan naarmate je verder komt in het level, maar nooit komt dat punt waarop de game ‘onmogelijk’ moeilijk wordt. Dat zorgt er uiteindelijk voor dat je op een veel natuurlijkere wijze door de game gaat. Daarnaast laat het ‘t geheel ook meer als een avontuur aanvoelen.

Zonder ergerni en

Alto’s Adventure is een game waar je verliefd op wordt, omdat niets zijn toegankelijkheid en innemende uiterlijk in de weg staat. De interface is heerlijk clean, er zijn geen micro-transactions en ook geen onoverzichtelijk aantal uitbreidingsmogelijkheden. Je speelt Alto’s Adventure in eerste instantie niet zozeer vanwege de high score of de pure drang om zover mogelijk te willen komen, maar vooral voor het dromerige gevoel dat je tijdens elk ritje weer ervaart. Het doet je voor even verlangen naar die perfecte dag op de pistes en het gevoel dat niets anders ertoe doet dan het board onder je voeten en een adembenemend uitzicht.

Alto's Adventure is nu beschikbaar op iOS.