Age of Mythology: The Titans | Gamer.nl

De meeste gamers zullen vast bekend zijn met het verhaal van Atlantis, een eiland met een bloeiende beschaving dat door de oceaan verzwolgen werd. Spelers van Age of Mythology weten echter precies hoe het eiland aan zijn einde kwam, want met de vernietiging van dit fantastische rijk eindigde een van de leukste RTS games van 2002. We zijn inmiddels een jaar verder en Microsoft en Ensemble Studios vonden het de hoogste tijd voor een uitbreiding. Een uitbreiding waarin we naast de Griekse, Egyptische en Noorse een nieuwe beschaving mogen verwelkomen, namelijk die van Atlantis. Na de val van het eiland zijn de overgebleven Atlantiërs opzoek naar een nieuwe plek om het levensideaal van huisje, boompje, beestje te verwezenlijken en raad eens, jij mag daarbij helpen.

Het spel begint zoals gezegd na de vernietiging van Atlantis. Arkantos, spelers van het eerste spel wel bekend, is een god geworden en mag op de berg Olympus van het heilige godenbier genieten. Zijn zoon Kastor moet de verloren Atlantiërs opweg helpen. De arme Kastor wordt echter misleid door Krios, een diennaar van de Titan Kronos. Hij weet Kastor te manipuleren en zo begint een verhaal van verraad, bedrog en heroische veldslagen. Net als het origineel is het verhaal zeer aardig in elkaar gezet en pa en de mi ies, die afwi elend genoeg zijn, prima in de verhaallijn. Ik zal echter niet verder over het verhaal verklappen, aangezien dit toch een belangrijk onderdeel is

De grootste verandering in The Titans is de komst van de Atlantiërs. De Atlantiërs lijken qua uiterlijk op de Grieken. Er zijn echter een aantal grote verschillen tu en beide volken. Zo verkrijgen de Atlantiërs "Favor" door Town Centers te bouwen. Hoe meer Town Centers, hoe sneller je favor binnenstroomt om speciale gebouwen en units mee te maken. De Atlantiërs kunnen tevens van ELKE unit een hero maken. Probleem hierbij is dat een hero meetelt in je populatie limiet. Je kunt dus niet onbeperkt heroes maken, aangezien je dan met een klein leger overblijft. Een ander pluspunt van dit volk zijn de herbruikbare god powers. Sommige god powers kun je namelijk meerdere keren gebruiken. Het gaat hier voornamelijk om de eerste powers, zodat je geen oneerlijke balans krijgt. Iets waar de Atlantiërs het ook mee getroffen hebben zijn de citizens. Deze zijn voorzien van een pakezel waarmee ze hun resources kunnen verzamelen. Je hoeft dan ook geen opslagplaatsen te bouwen, waardoor je snel over de hele map resources kunt plunderen. Als laatste beschikt deze beschaving over de Oracle unit. Deze unit is een scout met een fakkel. Net als een echte voetbalsupporter gaat de fakkel feller branden hoe langer het Oracle stil staat, waardoor de line of sight van de gebouwen vergroot wordt.

Zoals je verwacht van een uitbreiding is men de soldaatjes niet vergeten, want de Atlantiërs beschikken over een leger van nieuwe units. Er is echter een unit die de hoofdrol opeist in The Titans en dat zijn, heel verra end, The Titans. De Titans hebben de wereld gemaakt en zijn de ouders van de Griekse goden. De Griekse goden waren echter geen lieve kinderen, want ze sloten hun ouders op in de diepte van Tartarus. De Titans zijn echter vrijgelaten en hebben er flink de pest in. Is een beschaving eenmaal in de Mythic Age, dan kan er een Titan Gate gebouwd worden waaruit de Titan te voorschijn komt. Deze gate kun je echter maar een keer gebruiken. Zodra de Titan door de gate komt of deze vernietigd wordt kun je geen nieuwe bouwen. Deze reuze units zijn verschrikkelijk sterk en leggen zonder problemen een basis in puin. Elk voordeel heb ze nadeel, want de Titan is ook een verschrikkelijk dure unit. Heb je eenmaal een Titan dan ben je sterk in het voordeel, want hoewel deze unit niet onsterfelijk is, is hij wel supersterk.

Mijn favoriete toevoeging is echter de "repeat" knop. Je kan dankzij deze optie een build order in je baracks, stable of welk gebouw dan ook maken die, zolang er voldoende resources zijn, uitgevoerd wordt. Zo kun je met een paar klikken en voldoende middelen in no-time een leger op de been brengen en ook houden.

The Titans bevat 12 zeer afwi elende mi ies. In sommige levels moet je een basis bouwen, dan moet je met een aantal units een bepaald punt bereiken of een bepaalde plek voor een bepaalde tijd beschermen. In elk level heb je echter te maken met de degelijke AI, die zeker op de hogere niveaus erg taai kan zijn. Hoewel de opdrachten niet vernieuwend zijn, zijn ze leuk om te spelen. En dat geldt eigenlijk voor alles in deze uitbreiding. Het is niet vernieuwend, maar wel erg vermakelijk.

Zo is het spel grafisch niet aangepast en moet je het doen met de graphics van het origineel. Hier is op zichzelf niets mis mee, want Age of Mythology was een zeer sfeervol en goed uitziend spel. Op multiplayergebied heeft men de ESO matchmaking service van Ensemble Studios toegevoegd. Hierdoor is het zoeken of opzetten van een multiplayer game een eitje en zit je in een wip online te spelen.

Al met al kunnen we concluderen dat The Titans een verplichte uitbreiding voor de fans van het eerste deel is en zal men deze ongetwijfeld al in huis hebben. Iedereen die het na Age of Mythology wel gezien had kan beter wachten tot het spel in de budgetbak ligt. The Titans is namelijk een zeer aardige uitbreiding die de doorsnee RTS gamer zeker kan bekoren.

Gameplay: 8,5Graphics: 8,0Geluid: 8,0Algemeen: 8,3