In dit document vind je een real-time fotoreportage van Festival of Games. Volg @sanderholsgens op Twitter voor nog meer vanaf de beursvloer.

Get the flash player here: http://www.adobe.com/flashplayer


 

Updates vanaf de beursvloer

11:15 - We hebben de eerste presentatie gehad en na lang klieren werkt het WiFi-signaal bij iedereen, zelfs op Gerards Mac. Marcel houdt geanimeerd zijn eerste interview en hij hangt de kritische journalist uit; elke vraag lijkt te beginnen met ‘Maar hoe zit het met...?’. De dag begint goed, terwijl op de achtergrond de Career Fair behoorlijk roezemoest.

11:41 - Een evenement als Festival of Games draait natuurlijk om bepaalde buzzwords, dus het mag geen verrassing heten dat er ook een presentatie is over HTML 5 en hoe dat naar mobiele apparaten gebracht kan worden. Leuk feitje: Amerikanen spenderen meer tijd aan het socializen via hun mobiel, dan aan eten. "En we weten allemaal hoeveel Amerikanen van eten houden", aldus keynote speaker Alexander Krug van Softgames.

12:09 -  David Bryant van Google kon helaas niet spreken, daarom is er een mystery guest van Ahead of the Game. Hij gaat het hebben over de toekomst van games en transmediale toepassingen. Een voorbeeldje hiervan zijn de alternate reality games, zoals Valve ze bijvoorbeeld heeft georganiseerd.

13:55 - Het bedrijf SoftLayer kondigt aan een select persgezelschap aan dat ze high-performance computing (HPC) servers beschikbaar gaan stellen. Nieuwe servers met daarin de nieuwste GPU-specificaties van Nvidia maken het zo mogelijk voor bijvoorbeeld indiedevelopers om een server voor een laag bedrag te huren en zo te 3D-modelleren - dit ten opzichte van de huidige situatie waarin ze zouden moeten investeren in dure apparatuur. Met de techniek van SoftLayer kunnen indiedevelopers dat nu veel makkelijker doen - ze betalen ook slechts voor de data die ze daadwerkelijk gebruiken. En mocht dit allemaal als technische poeha lezen: het is een prijsdoorbraak voor kleine partijen die zich nu makkelijker op hoogwaardige spellen kunnen richten.

14:56 - Keynote-spreker Richard van der Giessen heeft het over vertalen en hoe makers hun game per regio zouden moeten aanpassen. Een aantal leuke voorbeelden passeren de revue: verwijderde varkens uit een FarmVille-achtige game voor het Midden-Oosten, geen swastikatekens op Pokemon-kaarten in het Westen en geen verwijzingen naar Marokaanse jongetjes in de Crash Bandicoot-vertaling voor Nederland. Ja, dat laatste lees je goed.

15:45 - Bas Bastiaans besluit hem maar eens te interviewen. Hij had toevallig natuurlijk net een artikel over lokalisatie, dus daar kunnen we gelijk eens op inhaken.

16:08 - Bij het Indigo on the Road-gedeelte laat Daniel zien hoe je Slide Wars speelt. Bij de Pong-meets-airhockey-game tekenen spelers hun eigen muur om een balletje tegen te houden en naar de tegenstander terug te spelen. Een erg competitief spelletje dat door de inzetbare power-ups al snel chaotisch wordt. Een heerlijke game voor twee spelers. De game is momenteel in ontwikkeling voor iPad, Android-tablets en -telefoons.