In totaal waren er meer dan veertig games op de expositievloer te vinden. Om alle spellen te bespreken gaat wat ver, dus onze aanwezig redacteuren spitsen zich toe op hun favorieten.

Frank Meijer

Action Henk – RageSquid
Action Henk is een platformer waarbij je zo snel mogelijk naar het einde van het level moet zien te komen. Al rennend, maar vooral op zijn kont naar beneden glijdend, moet de niet bijzonder afgetrainde actiepop Henk verschillende obstakels in ieder level zien te overwinnen. In zijn bewegingen lijkt hij wel een beetje op Sonic, maar het spel is verder goed te vergelijken met Joe Danger. Niet alleen qua gameplay, maar ook qua spelwereld.

Eigenlijk was ontwikkelaar RageSquid niet aanwezig op Indievelopment, maar op de arcadekasten van de Dutch Game Garden was het spel gewoon speelbaar voor het publiek. Het zegt genoeg over de verslavingsfactor van Action Henk dat op een gegeven moment alle vier de meegebrachte computers een build van de game draaiden. Deze aantrekkingskracht merkten we vorige week ook al tijdens de netwerklunch in het pand van de Dutch Game Garden. De toekomst ziet er bijzonder florissant uit voor de rondbuikige Henk.

Penarium – Self Made Miracle
Penarium is een echte test van je reflexen en inschattingsvermogen. In een arena met maar een aantal platformen om op te springen moet je muntjes verzamelen, terwijl van boven of van onder steeds wisselende wapens op je schieten, gaande van doelzoekende raketten en lasers die een deel van een platform opblazen tot gigantische stuiterballen. De snelheid ligt altijd hoog, waardoor je nauwelijks tijd hebt om even op adem te komen. Penarium is een echt arcadespel, waarin je afhankelijk van je vaardigheden meestal vrij snel dood gaat, maar toch telkens weer denkt: “Nog één keer”.

Horizon Danger – Stephan Caffa
Lokale multiplayergames hebben een speciaal plekje in mijn hart veroverd. Het plezier van het verslaan van vrienden die naast je op de bank zitten, overtreft het winnen van een vreemdeling (of zelfs een vriend) online. Horizon Danger wordt dit jaar het zoveelste spel dat de indie-revival van het lokaal gamen versterkt. Net als bij Samurai Gunn en TowerFall: Ascension nemen spelers het tegen elkaar op in een kleine, tweedimensionale arena.

Doordat Horizon Danger pas een maand in productie is, mist het spel nog wel de tactische diepgang van eerder genoemde titels, maar vermakelijk is het nu al. De spelers trekken ten strijde gewapend met slechts een stun-gun en bommen. Jump pads maken het mogelijk om snel door het level te manoeuvreren, terwijl je de volgende stap van de tegenstander probeert te doorzien en hem probeert op te blazen met je bommen. Horizon Danger heeft nog wel wat toevoegingen en een betere balans nodig wil het aan het eind van het jaar echt indruk maken, maar daar lijkt ontwikkelaar Stephan Caffa zich ook van bewust.

Bas Bastiaans

Karmaflow: The Rock Opera Videogame  - Karmaflow
Karmaflow leent duidelijk elementen van Journey, Zelda en Darksiders; genoeg om je al bij voorbaat enthousiast te maken. Meer dan een traditionele action adventure is Karmaflow een muzikale ervaring. Leden van onder andere Dragonforce, Cradle of Filth, Epica en het Metropole Orkest werken mee aan de unieke verhaalvertelling. Jij speelt met de zogeheten Karmakeeper, wiens taak het is de balans te herstellen tussen verschillende werelden. Deze werelden worden elk beschermd door een monster dat zijn intenties zingend ten gehore brengt. Zo ontstaat er een energieke soundtrack met metal-, orkest- en elektronica-invloeden, wat echt een integraal onderdeel vormt van de spelervaring. 

The Flock – Vogelsap
The Flock is een multiplayergame waarin vier monsters jagen op één mens met een zaklamp. Dat klinkt als Evolve, maar dan omgedraaid. De ontwikkelaars snapten de verwarring: “ja, wij baalden in eerste instantie ook wel even toen we de beelden van Evolve zagen.” Gelukkig wordt al snel duidelijk dat The Flock totaal anders is. Het is misschien zelfs leuker dan Evolve.

Het doel van de vier monsters is om zo snel mogelijk hun menselijke opponent te vermoorden. Om dat te bereiken zijn ze sterker, sneller en kunnen ze hoger springen. Degene die de persoon speelt is de drager van een soort lantaarn. Schijnt hij met het licht op een monster, dan doodt hij het in één keer. Daarmee scoor je punten. De crux van de game zit hem erin dat je zelf mens wordt als je deze doodt. Ondersteund door een duistere omgeving en overtuigende horror-audio ontstaat zo een spannend kat-en-muis-spel.

Caromble! – Crimson Owl Studios
Caromble! Is een actievolle variant op het welbekende Breakout. Net als in die klassieker bestuur je een balkje waarmee je balletjes de omgeving in laat stuiteren met als doel allerlei objecten te raken. Het unieke aan Caromble! is dat de game 3D is en dat je in die 3D-levels allerlei inventieve puzzels oplost. Allerlei exploderende objecten, roterende platformen en power-ups maken het tot een uitdagende, doch heerlijk toegankelijke en verslavende game.

Gillian de Nooijer

Oculus Drift - Studenten van Saxion Enschede
Oculus Drift is een F-Zero- en Wipeout-achtige racegame die gemaakt is voor de Oculus Rift. Je gebruikt geen controller, maar bestuurt de game door met je hoofd naar links of rechts te knikken. Het werkt heel simpel en subtiel genoeg om hoofdpijn te voorkomen. Tweedejaars studenten van Saxion Enschede hebben Oculus Drift gemaakt als huiswerk, vandaar dat er geen waanzinnig uitgewerkt spel omheen is bedacht. Sterker nog, er zit nog niet eens een finishlijn in.

Maar dat maakt niet uit, het prototype is simpelweg meteen leuk. Wij hadden al een aantal Oculus Rift-games getest op Gamer.nl, maar nog geen racespel. Het genre leent zich perfect voor deze manier van besturen. Je merkt nauwelijks iets van het 3D-effect terwijl je het speelt. Pas wanneer je om je heen kijkt in de wereld, ervaar je dat je lichaam in een virtuele racewagen zit.

Fru - Studenten van NHTV Breda
Fru is eigenlijk het spelconcept voor de Kinect waar Microsoft al jaren naar op zoek is. Het lichaam van de speler wordt via de camera geprojecteerd in de game als een soort schaduw. Alles wat buiten deze schaduw valt is het originele platformlevel, alles wat erbinnen zit is een alternatief level. De bedoeling is dat je je eigen lichaam zo positioneert dat je delen van het level laat verschijnen of verdwijnen om zo verder te komen.

De platformer is bedacht tijdens de afgelopen Global Game Jam door een groep studenten uit Breda (een paar teamleden waren ook al de winnaars van GGJ 2013). Er is nog slechts een paar maanden aan gewerkt, dus alle mogelijkheden en puzzels moeten nog gevonden en bedacht worden. Het idee is in ieder geval veelbelovend.

Ortus - FableSmith
De tactische game Ortus had bijna niet op Indievelopment gestaan vanwege een gebrek aan plaats, maar gelukkig mochten de makers van Microsoft in hun lounge-area de game demonstreren. Ortus is een soort geavanceerde vorm van schaken met het uiterlijk van feodaal Japan. Je plaatst soldaatjes richting de vijandelijke linie en moet ondertussen rekening houden met capture points, lange afstandsaanvallen en respawns. De basis is snel op te pikken en het spel biedt uitgebreide tactische mogelijkheden als je wat dieper gaat.

Ortus is niet alleen ontworpen voor touchscreens, maar wordt ook een bordspel. Het begon als een Kickstarter en daar wist het team 10.000,- dollar meer op te halen dan gevraagd. De ontwikkeling liep vertraging op, maar het team heeft duidelijk niet stilgezeten. De game ziet er netjes uit en het bordspel is zeker geen lelijk stukje karton. Kickstarter-backers krijgen met een beetje geduld zeker de game die aan hen beloofd is.

Honorable mention

Roche Fusion - Amulware
Roche Fusion is een shoot ‘em up voor twee spelers. We zijn al aardig wat games in het genre gewend en Roche Fusion doet verder niets opvallends als het gaat om levels, verhaal of iets dergelijks. De game is vooral een controllersmijter door z’n moeilijkheidsgraad. Niet dat met controllers te smijten was; de game was enkel te spelen met grote arcadesticks, wat het gevoel van de arcadekasten goed wist te simuleren.