Michel Musters geniet momenteel van een weekje vakantie, maar Gamer.nl gaat natuurlijk gewoon door. Het is namelijk hoogseizoen in gameland, met de ene na de andere release op het programma. Deze week staat Gamer.nl dan ook vooral in het teken van reviews, reviews en nog eens reviews.
We trappen de week af met The Evil Within. De meningen over de nieuwe game van Shinji Mikami zijn, zacht gezegd, verdeeld; voor Gamer.nl laat Simon Zijlemans zijn licht schijnen over het griezelige avontuur. Ook vandaag te lezen hier: een review van Castaway Paradise. Dat is een nieuwe game van Nederlandse ontwikkelaar Stolen Couch, die je kent van Kids vs Goblins en Ichi.
De recensiemachine draait op volle toeren de rest van de week, met aandacht voor grote titels als Bayonetta 2, Project Spark, Civilization: Beyond Earth, Skylanders: Trap Team en racer F1 2014. Eentje waar ondergetekende persoonlijk erg benieuwd naar is, is The Vanishing of Ethan Carter. De game oogt als een detective-variant op Dear Esther: prachtige beelden en een troosteloze, desolate spelwereld. Morgen hopen we de review online te hebben. Tu endoor beoordelen we ook Spirits of Spring, een puzzelavontuur voor mobiele telefoon en tablet.
Tweede kans voor GTA 5
Ook kijken we vooruit. Zo verschijnt over een kleine twee weken al Lords of the Fallen, maar werpen we nog één laatste preview-blik op de actie-rpg voordat we er een cijfer op plakken. Redacteur Harry Hol gaat in gesprek met de mensen achter Elite Dangerous, om erachter te komen hoe het staat met de grote beloftes achter de immense spacesim.
Terugkijken doen we in de vorm van een Reload over Destruction Derby; je weet wel, die blokkerige eerste generatie racegame voor de oorspronkelijke PlayStation. Erik Nu elder schrijft daarnaast een persoonlijke relaas over Grand Theft Auto V. Hij voelt zich ‘eenling in de gamecommunity’ omdat hij als enige in zijn omgeving GTA 5 nooit gespeeld heeft. Met de current-gen- en pc-versies op komst is hij van plan de game alsnog een kans te geven; een sentiment dat ongetwijfeld bij andere gamers ook leeft.
2014 is een intere ant gamejaar. Het hoogseizoen is minder drukbevolkt, nu de ene na de andere titel wordt uitgesteld naar 2015. Onder het motto ‘elk voordeel heeft zijn nadeel’: de iets minder grote titels worden niet meer verzwolgen door één of twee blockbusters, waardoor ieder zijn aandeel aan aandacht krijgt. Gamers hebben iets te kiezen, wat wel blijkt uit de nog altijd flinke storm aan releases in deze natte herfstmaanden.