In de herfst van dit jaar staat ons heel veel strategiespektakel te wachten. Dan verschijnt namelijk World in Conflict, de game van Ground Control-ontwikkelaar Massive Entertainment die draait om een escalatie van de Koude Oorlog. Niet alleen mogen we de Sovjets uit Amerika en Europa schoppen in een uitgebreide singleplayer campagne, een multiplayer is ook van de partij. En als je denkt dat je weer wat standaard skirmish potjes gaat uitvechten in deze multiplayer van World in Conflict, dan heb je het helemaal mis. Eerder al maakten we op Gamer.nl verslag van een perspresentatie met interview en een preview van de singleplayer, en nu komt daar de multiplayerpreview bij. De multiplayer is, als je het heel kort wilt beschrijven, een strategische versie van de Battlefield-reeks. Elke vergelijking met conventionele RTS’en is niet op zijn plaats. In de game kun je maximaal met zijn zestienen online; acht spelers bij elk van de twee partijen. De game kent helemaal geen base-building, in plaats daarvan krijg je een aantal credits waarmee je eenheden op het slagveld kunt laten positioneren. Wanneer je eenheden dood zijn, krijg je deze credits er weer langzaam bij zodat je telkens nieuwe troepen kunt krijgen. Dit is het strategische equivalent van respawnen. Je kunt bij aanvang van elk potje kiezen uit vier klassen, namelijk infantry (voetsoldaten met geweren en raketwerpers en troepentransport), support (anti-air voertuigen en reparatievoertuigen), armor (tanks) en aerial (helikopters). Overigens kun je tijdens het potje wel van klasse wisselen. Elk van de klassen is sterk tegen een bepaalde klasse maar delft het onderspit tegen een andere. Zo zul je met je heli’s een stel tanks helemaal de grond in boren, maar ben je de pineut als je wordt aangevallen door anti-air voertuigen. Hierdoor is teamplay van essentieel belang. Wanneer je samen met andere spelers met een juiste combinatie van verschillende klassen de vijand te lijf gaat, ben je onverslaanbaar. Een potje winnen doe je door een meerderheid van de veroveringspunten op het speelveld in te nemen. Een veroveringspunt bestaat uit twee of meer zones waarin je troepen moet hebben staan. Wanneer dat het geval is, behoort het punt tot jouw team. Wanneer je op deze zones vervolgens troepen laat staan, wordt er een mitrailleur, een antitankkanon en een afweergeschut gebouwd. Vaak zul je hier niet eens op wachten omdat je troepen vliegensvlug verder moeten naar de volgende confrontatie. De multiplayer van World in Conflict is namelijk razendsnel en constant spectaculair. Het tij van het slagveld kan binnen enkele seconden gekeerd worden. Deze multiplayer slagvelden zullen overigens niet alleen conversies van singleplayer levels zijn: er zijn ook speciaal ontworpen multiplayer levels. World in Conflict heeft een verzoeksysteem voor onderlinge communicatie. Zo kun je spelers verzoeken om op bepaalde coördinaten bombardementen te gooien of steun vragen van een bepaalde klasse. Het overzicht wordt vergemakkelijkt met de megamap, die het slagveld geheel van boven weergeeft en waarop je de hele game ook kunt besturen op een meer grootschalige manier. Meestal zul je echter bezig zijn met het van dichtbij managen van je troepen. World in Conflict is namelijk een supersnelle en intense ervaring, ook in multiplayer. De tijdslimiet is standaard op twintig minuten gezet (dit is aanpasbaar) en dat geeft weer dat je geen uren bezig bent met potjes. Sommige rondes zijn al na tien minuten afgelopen en anderen duren een half uur, maar je zit nooit uren achtereen te spelen.Vaak kun je als team wel wat forceren, en dan met name door middel van de tactical aid die je tot je beschikking hebt. Wanneer je punten verovert en vijandelijke eenheden verslaat, krijg je tactical points waarmee je allerlei soorten bombardementen kunt uitvoeren die je een (tijdelijk) overwicht verschaffen. Deze tactical points kun je bovendien aan je teammaten geven of van ze ontvangen, om zo gezamenlijk krachtigere tactical aid in te zetten die meer tactical points kosten. De sterkste van allemaal is de kernbom, waarover in een vorig artikel meer beschreven staat. Verder is er napalm, een tank buster, artillerie, air strikes, parachutisten en meer. De tactiek van World in Conflict gaat overigens verder dan deze tactical aid. Zo zullen eenheden die vanaf hoger gelegen stukken schieten een voordeel hebben en zal de bepantsering van voertuigen aan de achterkant het slapste zijn. Het is allemaal tamelijk standaard, maar we hebben het hier dan ook niet over een ultrarealistische oorlogssimulatie. Wij hebben de multiplayer zeer uitgebreid kunnen spelen, niet alleen tijdens de perspresentatie in Londen maar ook nog in een alphaversie die we later ontvingen. En we kunnen niet anders zeggen dan dat alles werkelijk briljant in elkaar zit. Elk marketingpraatje dat tijdens de presentatie werd gehouden klopt helemaal met de werkelijkheid in de multiplayer. Het kan bovendien niet vaak genoeg gezegd worden dat de omgevingen helemaal, volledig, 100% kapot kunnen. Dit gebeurt op een watertandend mooie wijze. En denk maar niet dat je een monster-PC nodig hebt om dit alles goed te kunnen draaien. Op een X800 XT videokaart met AMD 3500+ processor en 1 GB geheugen werkte het prima. Buiten de fantastische eye candy en het ongelooflijke spektakel is er natuurlijk dat ene woord waar het allemaal om draait: gameplay. En de gameplay van World in Conflict is werkelijk fantastisch. Alles gaat supersnel en je kijkt gelijk naar teammaten met ondersteunende klassen om jou te beschermen. De gevechten om veroveringspunten zijn hard en intens. Vloten helikopters bestoken hulpeloze tanks, maar worden op hun beurt neergehaald door luchtdoelgeschut. De hoofdzakelijke strategie van de game zit hem dan ook vooral in het coördineren van aanvallen. De game zal voice-over ip en clanondersteuning bevatten. World in Conflict is optimaal geschikt voor clans en ik kijk nu al uit naar perfect georganiseerde aanvallen die een tegenstander helemaal verpulveren. Deze game heeft de potentie om de Battlefield of Counter-Strike van de RTS’en te worden, en ik adviseer elke breed georiënteerde clanspeler dan ook om World in Conflict scherp in het vizier te houden. Het mooie is dat dit spel zal appelleren aan zowel casual spelers die gewoon tussendoor een potje willen spelen alsmede de die-hard clanspelers. De casual spelers zullen op hun eigen niveau (World in Conflict kent een matchmaking systeem en een ranking systeem) dood en verderf kunnen zaaien en clanspelers kunnen perfect georganiseerd met ultiem teamwork hun lol op. Ontwikkelaar Massive Entertainment heeft dan ook uitgebreide clanondersteuning in het spel gestopt. Zo zul je een eigen clanvlag in de game kunnen stoppen en deze zelfs op je tanks kunnen spuiten. Uit een eerdere preview kon je al opmaken dat je World in Conflict voor de singleplayer al in de gaten moest houden, maar de multiplayer doet hier nog een flinke schep bovenop. Met zestien spelers online op een Battlefield-achtige manier de strijd aangaan is iets wat iedere strategiefan zou moeten ervaren. Houd deze game dan ook goed in het oog tot de release ergens in herfst, want dat het iets heel speciaals aan het worden is staat vast.