Het is nu misschien wel een beetje duidelijk dat ik niet enthousiast ben over het niveau van de gemiddelde PSP game. De overvloed aan ports en afgeraffelde titels zorgen ervoor dat je goed moet letten op de juweeltjes die tussen de gemiddelde meuk door uitkomt. Ik ben dan ook niet gauw gehyped over PSP games, maar maar na het spelen van de preview-versie van WipEout Pulse is daar verandering in gekomen

Als WipEout liefhebber pur-sang heb ik hoge verwachtingen van deze tweede iteratie van WipEout voor de PSP. Een legio aan aangekondigde opties draagt daar alleen maar aan bij. Laten we een paar sleutel-aspecten opnoemen. Zo is er voor de eerste keer een multiplayer mode die zowel ad-hoc als online is te spelen,kun je genieten van je eigen muziek die naast de indrukwekkende line-up van nummers is af te spelen terwijl je de game speelt. Verder bevat Pulse een online livery-editor die je in staat stelt je eigen skins te creëren. En dan is er natuurlijk ook nog een grote hoeveelheid extra circuits en andere content die tijdens en na de lancering van de game zijn te downloaden. Dit zijn allerlei features die momenteel nog niet in de preview-versie van de game zijn opgenomen, maar die uiteindelijk tot je beschikking zullen staan

Het concept van WipEout is voor de meesten duidelijk. Er wordt over futuristische banen geracet in geavanceerde zwevende voertuigen. Hierbij krijg je de beschikking over wapens en upgrades die tijdens een race opgepikt kunnen worden en gebruikt kunnen worden om het de tegenstander moeilijk te maken. Dit is niet anders in Pulse. Wat onmiddellijk duidelijk is, is dat de schepen in Pulse veel beter bestuurbaar zijn. Waar in Pure de schepen door de physics ietwat aan de baan vastplakten, zweven ze nu weer als vanouds losjes over het circuit. Dit maakt de schepen veel beter bestuurbaar en zorgt ervoor dat bochten weer lekker vloeiend genomen kunnen worden.

Toch hebben de makers van Pulse gezorgd dat de voertuigen in Pulse op bepaalde punten wel een de baan plakken. Dit wordt gedaan met de zogenaamde mag strips, die zijn ingezet om de banen flitsender en uitdagender te maken. Doordat de schepen in deze mag strips vast blijven plakken, is het mogelijk om anders onmogelijke looping, kurkentrekkers en zelf banen te maken die ondersteboven staan. In de praktijk pakt deze aanpassing zeer goed uit en het zorgt voor nog meer enerverende situaties.

Men heeft er ook voor gekozen de carrièremodus drastisch aan te pakken. Er is in Pulse gekozen voor een menu waarin door middel van een honingraatpatroon progressie kan worden gemaakt. Ook is het nu mogelijk om met behulp van de Racebox-optie je eigen races en zelfs toernooien op te zetten. Als je bent uitgekeken op de carrière, is het dus altijd nog mogelijk om tot in bijna het oneindige je eigen races op te zetten. Eliminator is trouwens ook weer terug in dit deel. Geen vaste finish, maar gewoon zoveel mogelijk tegenstanders aan puin schieten. Online en lokale multiplayer waren niet beschikbaar, maar het ziet er naar uit dat er veel voor ons in het verschiet ligt.

WipEout kenners weten het, de games staan altijd garant voor een minimalistische sci-fi stijl met bijbehorende muziek. Beide komen volledig tot hun recht in deze game. Pulse ziet er alvast prachtig uit en klinkt al even goed. Ikzelf kan inmiddels niet wachten tot ik de complete game in handen krijg, want het ziet ernaar uit dat we met WipEout pulse de meest complete game in de reeks gaan krijgen. En dat is een prestatie, zeker voor een nederige PSP game. De hypemeter staat inmiddels op 10.