Watch Dogs 2 (hands-on) | Gamer.nl

Watch Dogs 2 (hands-on) | Gamer.nl

We leven in een tijd waarin een computergenie als Edward Snowden een rockster is en het activisme van Anonymous de jeugd oproept om te rebelleren tegen de gevestigde orde. Zolderkamernerds, keyboardafgevaardigden en een term als vierkante ogen hebben niet langer een negatieve lading – hacken is cool. Hoofdpersonage Aiden Pearce uit Watch Dogs moest in 2014 de speelbare avatar zijn die dit zou benadrukken, maar eindigde tevergeefs als een psychopathische massamoordenaar op een zelfzuchtige queeste. Met Watch Dogs 2 wil Ubisoft de toon van de serie verlichten en de game geven waar elk type speler zich mee kan associëren. 

In een previewse ie van Watch Dogs 2 zien we dat de gameplay niet per definitie is veranderd, maar wel is uitgediept. De mogelijkheden en keuzes om een mi ie tot een goed einde te brengen, maken het infiltreren van een vijandelijke basis een stuk intere anter. Zo kun je nu de game concluderen zonder ook maar één iemand te doden. De kans op een narratieve di onantie heb je nu zelf in handen, waarbij de gear van het nieuwe personage, genaamd Marcus Holloway, je de goede richting in kan helpen. Marcus is jonger en sympathieker, en de toon van de game is minder serieus dan voorheen.

Media has no description

Allerhande infiltratie

In de demo krijgen we een mi ie te spelen waarin een harddrive gestolen moet worden uit een zwaarbewaakt gebouw. Tu en ons en het doel staan waakhonden, patrouillerende beveiligingsagenten en camera’s die de boel strak in de gaten houden. In plaats van rechtstreeks te sluipen of te schieten, krijgen we in Watch Dogs 2 de kans om van tevoren een uitgebreide tactiek te bedenken, vanuit de lucht of vanaf de grond. Met een drone betreed je het luchtruim en markeer je vijanden, terwijl een op afstand bestuurbaar autootje enkele knoppen indrukt om gesloten deuren te openen.

Nadat je het voorwerk hebt verricht, ga je te voet verder om de klus te klaren. Het bewusteloos maken van de tegenstand gaat op een relatief vredige manier met een taserpistool of het buiten bewustzijn knevelen met je armen. Mocht je gezien worden en je de toestroom van politieagenten niet kunt vermijden, dan kun je er alsnog voor kiezen om alles en iedereen af te schieten. Het stilletjes omleggen en in leven laten van vijanden beloont nergens, maar het dodenaantal dat je op je geweten hebt moet wel de manier waarop de wereld naar je kijkt beïnvloeden, aldus de ontwikkelaar.

Media has no description

Wegmisbruikers

Het strijdtoneel waar je deze overwegingen maakt is het San Francisco uit de nabije toekomst, waarin het ctOS-systeem uit het eerste deel de hele stad digitaal heeft verbonden. De map is ruim twee keer zo groot als Chicago uit Watch Dogs en je kunt overal heen zonder gebieden eerst vrij te spelen. Het hacken van telefoons van burgers en camera’s op straat behoren daarmee nog steeds tot de basisfuncties van je smartphone, waarbij je nu ook auto’s kunt overnemen om als een ware wegmisbruiker chaos te creëren op de wegen. Het is een hilarisch schouwspel om wagens tegen elkaar te zien botsen terwijl de raadzame inwoners geen idee hebben wat ze overkomt.

Na twintig minuten gameplay maakt Watch Dogs 2 echter nergens de indruk dat we hier met een compleet andere game te maken hebben, terwijl het eerste deel toch wat substantiële kritiek te verduren heeft gekregen. Dat Ubisoft op dezelfde voet verder gaat, maar dan met een zachtaardigere toon en meer keuze om een mi ie te volbrengen, zou genoeg kunnen zijn om bij deze game alle gebreken uit het origineel op te vullen. Maar vooralsnog heeft het nog niet het gewenste resultaat. Het donkere uit Watch Dogs is weg en heeft plaats gemaakt voor humor rechtstreeks afkomstig van de 9GAG-generatie. De matige memes, edgy personages en karikaturen van échte hackers maken het tot dusver nog een soort spotprent, maar dat heeft geen invloed op de gameplay. 

De co-op is daarentegen wel een toevoeging die een verschil maakt. Het geeft tactischere diepgang wanneer je partner de vijanden markeert met haar/zijn drone, terwijl jij een bom met een statische lading met je speelgoedauto naar binnen manoeuvreert. Vervolgens samen in een auto naar buiten scheuren wanneer de politie net komt kijken naar de herrie die je hebt aangericht kan daarbij voor coöperatief plezier zorgen. Voor nu is het aan Ubisoft om te laten zien dat de ontwikkelaar met Watch Dogs 2 niet slechts het verlengde van het eerste deel in de winkels legt, want de serie heeft veel meer potentie dan dat.

Watch Dogs komt op 15 november uit de pc, PlayStation 4 en Xbox One.

Geschreven door Sander van Dalsum.

E3 2016
Artikel als favoriet toevoegen
Deel dit artikel

Aanbevolen voor jou