Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord
Preview

Watch Dogs 2 (hands-on)

Matig vervolg

Geschreven door Redactie Gamer.nl op

We leven in een tijd waarin een computergenie als Edward Snowden een rockster is en het activisme van Anonymous de jeugd oproept om te rebelleren tegen de gevestigde orde. Zolderkamernerds, keyboardafgevaardigden en een term als vierkante ogen hebben niet langer een negatieve lading – hacken is cool. Hoofdpersonage Aiden Pearce uit Watch Dogs moest in 2014 de speelbare avatar zijn die dit zou benadrukken, maar eindigde tevergeefs als een psychopathische massamoordenaar op een zelfzuchtige queeste. Met Watch Dogs 2 wil Ubisoft de toon van de serie verlichten en de game geven waar elk type speler zich mee kan associëren. 

In een previewsessie van Watch Dogs 2 zien we dat de gameplay niet per definitie is veranderd, maar wel is uitgediept. De mogelijkheden en keuzes om een missie tot een goed einde te brengen, maken het infiltreren van een vijandelijke basis een stuk interessanter. Zo kun je nu de game concluderen zonder ook maar één iemand te doden. De kans op een narratieve dissonantie heb je nu zelf in handen, waarbij de gear van het nieuwe personage, genaamd Marcus Holloway, je de goede richting in kan helpen. Marcus is jonger en sympathieker, en de toon van de game is minder serieus dan voorheen.

Allerhande infiltratie

In de demo krijgen we een missie te spelen waarin een harddrive gestolen moet worden uit een zwaarbewaakt gebouw. Tussen ons en het doel staan waakhonden, patrouillerende beveiligingsagenten en camera’s die de boel strak in de gaten houden. In plaats van rechtstreeks te sluipen of te schieten, krijgen we in Watch Dogs 2 de kans om van tevoren een uitgebreide tactiek te bedenken, vanuit de lucht of vanaf de grond. Met een drone betreed je het luchtruim en markeer je vijanden, terwijl een op afstand bestuurbaar autootje enkele knoppen indrukt om gesloten deuren te openen.

Nadat je het voorwerk hebt verricht, ga je te voet verder om de klus te klaren. Het bewusteloos maken van de tegenstand gaat op een relatief vredige manier met een taserpistool of het buiten bewustzijn knevelen met je armen. Mocht je gezien worden en je de toestroom van politieagenten niet kunt vermijden, dan kun je er alsnog voor kiezen om alles en iedereen af te schieten. Het stilletjes omleggen en in leven laten van vijanden beloont nergens, maar het dodenaantal dat je op je geweten hebt moet wel de manier waarop de wereld naar je kijkt beïnvloeden, aldus de ontwikkelaar.

Wegmisbruikers

Het strijdtoneel waar je deze overwegingen maakt is het San Francisco uit de nabije toekomst, waarin het ctOS-systeem uit het eerste deel de hele stad digitaal heeft verbonden. De map is ruim twee keer zo groot als Chicago uit Watch Dogs en je kunt overal heen zonder gebieden eerst vrij te spelen. Het hacken van telefoons van burgers en camera’s op straat behoren daarmee nog steeds tot de basisfuncties van je smartphone, waarbij je nu ook auto’s kunt overnemen om als een ware wegmisbruiker chaos te creëren op de wegen. Het is een hilarisch schouwspel om wagens tegen elkaar te zien botsen terwijl de raadzame inwoners geen idee hebben wat ze overkomt.

Na twintig minuten gameplay maakt Watch Dogs 2 echter nergens de indruk dat we hier met een compleet andere game te maken hebben, terwijl het eerste deel toch wat substantiële kritiek te verduren heeft gekregen. Dat Ubisoft op dezelfde voet verder gaat, maar dan met een zachtaardigere toon en meer keuze om een missie te volbrengen, zou genoeg kunnen zijn om bij deze game alle gebreken uit het origineel op te vullen. Maar vooralsnog heeft het nog niet het gewenste resultaat. Het donkere uit Watch Dogs is weg en heeft plaats gemaakt voor humor rechtstreeks afkomstig van de 9GAG-generatie. De matige memes, edgy personages en karikaturen van échte hackers maken het tot dusver nog een soort spotprent, maar dat heeft geen invloed op de gameplay. 

De co-op is daarentegen wel een toevoeging die een verschil maakt. Het geeft tactischere diepgang wanneer je partner de vijanden markeert met haar/zijn drone, terwijl jij een bom met een statische lading met je speelgoedauto naar binnen manoeuvreert. Vervolgens samen in een auto naar buiten scheuren wanneer de politie net komt kijken naar de herrie die je hebt aangericht kan daarbij voor coöperatief plezier zorgen. Voor nu is het aan Ubisoft om te laten zien dat de ontwikkelaar met Watch Dogs 2 niet slechts het verlengde van het eerste deel in de winkels legt, want de serie heeft veel meer potentie dan dat.

Watch Dogs komt op 15 november uit de pc, PlayStation 4 en Xbox One.

Geschreven door Sander van Dalsum.

Bron: null

Dit artikel delen:

Lees meer

PlatinumGames wil Bayonetta 3 en Okami 2 maken Prey is volledige reboot
17

Reacties op: Watch Dogs 2 (hands-on)

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • darkmanwls

    • 1 jaar, 4 maanden geleden
    Wederom standaard Ubisoft game dus.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Asharon

    • 1 jaar, 4 maanden geleden
    Ik denk dat Ubisoft gewoon goed verkoopt door hun marketing want het wordt zo langzamerhand echt een one trick pony. Als je dan iets zoals GTA V of The Witcher (3) speelt ziet je pas wat een team met vrijheid en liefde voor hun game kan doen (en hun IP niet laten uitmelken zodat het speciaal blijft). Én hoe inspiratieloos Far Cry/Watchdogs/The Division eigenlijk geworden is.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • LordLuc

    • 1 jaar, 4 maanden geleden
    Ze willen niet veel afwijken van de bekende formule.
    Van Watch Dogs hebben ze 9 miljoen verkocht en $540 mil verdient dus ze zouden wel gek zijn om risico's te nemen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • MikkelE30

    • 1 jaar, 4 maanden geleden
    Deel 1 was een hartstikke goede game, zelfs het torens hacken was hier een stuk vermakelijker dan in elke andere UBI game. Het spel heeft vooral veel kritiek gekregen dankzij de E3 gameplay, wat het niet waar heeft kunnen maken, maar al met al was dit een erg solide game. Ik ben er met een open mind ingedoken en heb er toch echt wel van genoten, voor een eerste deel in een serie voelde het behoorlijk smooth.

    Ik verwacht van dit deel dan ook vooral meer van hetzelfde, min de minpunten. Het hoeft niet ineens een andere game te worden, deel 1 was op het gebied van gameplay absoluut niets mis mee. Met een beter verhaal en betere graphics komt het wel goed met deze game!

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • TripleDad

    • 1 jaar, 4 maanden geleden
    @MikkelE30
    Het was een aardige game, maar geen topper. De 8 op metacritic geeft dat goed weer. Er zijn namelijk twee dingen aan de hand. De game werd gebashed vanwege de grafische tune down die ze gedaan hebben, wat ik nogal doorgeschoten vond, echter lós daarvan was de game al geen topper. Ik ben sceptisch over WD2, maar het lijkt er op dat ze het hacken en meerdere routes een grotere rol hebben gegeven. Dat is voorzichtig positief

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • MikkelE30

    • 1 jaar, 4 maanden geleden
    @TripleDad Als de downtune niet aan de orde was geweest,weet ik zeker dat de game een hoger cijfer had gehad. Het doet ook zoveel goed, het cover systeem is 1 van de beste system van alle games & de gebieden die je op je eigen manier kunt benaderen zijn ook erg sterk. Zitten wat minpuntjes in, maar dat is te verwachten voor een deel 1.

    Voor mij was het grootste nadeel de stad. Ik hou niet zo van games waarin alleen stedelijke gebieden zitten en geen bossen of iets dergelijks. Zelfde probleem had ik met GTA4 ook, dan houd het voor mij gewoon gauw op als er geen grafische variatie in zit. Ondanks dat heb ik hem toch nog 2 keer doorgespeeld omdat ik de missies cool vond.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • TheChief

    • 1 jaar, 4 maanden geleden
    @MikkelE30 Ik vond met name dat de game niet voldeed door de vreemde boodschap die het overbracht: Iemand wreken en gerechtigheid te brengen door vervolgens tientallen onschuldige mensen te vermoorden.

    Zoals eerder geschreven werd op gamer.nl, de hoofdpersoon begint als iemand op zoek naar gerechtigheid en eindigt op niet geloofwaardige wijze als psychopaat die niks geeft om de ellende die hij aanricht.

    WD2 lijkt teveel mee te liften op het ' hackers zijn geen tuig maar coole straatjochies met het hart op de juiste plek die houden van hiphop en snelle auto's' idee. Nogal stereotype ideeen allemaal.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Qinneth

    • 1 jaar, 4 maanden geleden
    *kijkt rond*

    …waar is Coola?

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • darkmanwls

    • 1 jaar, 4 maanden geleden
    @Qinneth Die is aan het bidden voor de almachtige Ubisoft.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Qinneth

    • 1 jaar, 4 maanden geleden
    @darkmanwls Het zegt wat als iedere keer dat er een Ubisoft-gerelateerd artikel geplaatst wordt, bij mij alarmbellen afgaan.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • darkmanwls

    • 1 jaar, 4 maanden geleden
    @Qinneth Ken je die uitdrukking dat iemand op den duur een karikatuur van zichzelf wordt?

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Qinneth

    • 1 jaar, 4 maanden geleden
    @darkmanwls Die ken ik inderdaad, en het is zeker waar.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • ubernerd

    • 1 jaar, 4 maanden geleden
    ubisoft is poep en watch dogs is bagger

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • spreadthehate

    • 1 jaar, 4 maanden geleden
    Na dit filmpje kun je Ubisoft niet eens meer serieus nemen.

    h ttps://www.youtube.com/watch?v=xNter0oEYxc&index;=1&list;=FLkAioCPGEu04-3NCc2Q3jsw

    De downgrade in Rainbow Six is echt niet normaal.
    Snap niet dat ze dit zo mogen laten zien aan mensen en dan vervolgens een slechte versie verkopen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Qinneth

    • 1 jaar, 4 maanden geleden
    @spreadthehate Wat een leugens eigenlijk….verklaart waarom ik al jaren geen Ubisoft titels meer koop.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Fappert

    • 1 jaar, 4 maanden geleden
    @Qinneth 16 jarige als Coola trappen er helaas nog wel in.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Qinneth

    • 1 jaar, 4 maanden geleden
    @Fappert Ik moet zeggen dat ik Far Cry en Rayman wel goede game series vindt, maar vanwege al die leugens en valse voorlichting, koop ik uit principe geen Ubisoft games meer. Stemmen met je portemonnee en zo.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.

 

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.