De WarioWare reeks is misschien wel één van de meest stompzinnige en idiote gamereeksen van het moment. In enkele seconde tijd moet je een minigame oplossen, om daarna door te gaan naar de volgende onzinnige minigame. Op de Nintendo DS was dit door middel van de stylus met het touch-screen een groot succes en op de Wii hebben we uiteraard de motion-sensor van de controller die voor doldrieste en lachwekkende taferelen kan zorgen.Vol goede moed stapte ik met de redactie van Gamer.nl het hoofdkwartier van Nintendo in Nieuwegein binnen, en daar was hij dan: de Wii. Het eerste dat opviel, was dat de console echt heel erg klein is. Maar voordat ik goed en wel de esthetiek van dit apparaat op nabije afstand kon bestuderen, werd de Wii-mote mij in de handen gedrukt en kon ik aan de slag met WarioWare: Smooth Moves. De controller ligt lekker in de hand, of dit nu is als denkbeeldige hengel, tennisracket, wapen of champagnefles. In WarioWare symboliseert de controller niet één voorwerp, maar heel veel verschillende. In elke minigame stelt de Wii-mote een ander ding voor en bij elke minigame moet je het apparaatje dan ook anders vasthouden. De nunchuk, de controller die je normaal gesproken in je andere hand houdt, komt in het geheel niet voor in dit spel.

 

De eerste bewegingen met de Wii-mote waren ietwat onwennig. Ik voelde me een beetje apart, toen ik in de lucht stond te zwaaien met dat ding. Dit aparte gevoel werd alleen maar versterkt door de idiote taferelen die op de televisie voor me vertoond werden en waarin ik participeerde. Normaal gesproken zit ik achter mijn PC’tje moffen te fraggen of stuur ik eenheden naar een futuristisch oorlogsfront, nu moest ik een clown balanceren op een rollende bal of de vliegjes van een banaan schudden, waarna deze vervolgens door een gorilla opgegeten werd. Maar alles went, en omdat ik toch wel een tijdje met WarioWare: Smooth Moves ben bezig geweest, werden mijn moves ook steeds smoother en raakte ik steeds meer vertrouwd met zowel de besturing met de Wii-mote als de belachelijkheid van de game.

Genoeg over mijn gemoedstoestand nu, want jullie willen wat weten over de game en hoe die speelt. In het volledige spel zullen tweehonderd minigames zitten en in deze demo konden we er een aantal van spelen. Voordat elke minigame begint, krijg je kort te zien hoe je de Wii-mote moet vasthouden. Moet je bijvoorbeeld tijdens een minigame krassen, dan houd je de controller als een soort van pen vast. Is de bedoeling echter een champagnefles ontkurken, dan beeld je je de Wii-mote als een fles in, met duim op de kurk en al. Een banaan, een gewicht, twee handen voor handjeklap, een autostuur en een sleutel zijn een greep uit de objecten die de Wii-mote moet voorstellen in WarioWare: Smooth Moves.

Bij de minigames is het de bedoeling om de controller precies zo te bewegen, zoals je het object in het echt ook beweegt. Binnen enkele seconden moet je de minigame succesvol afgesloten hebben. Dus pomp snel die skippybal op en draai snel die sleutel in het slot! De ene minigame is moeilijker dan de andere. Zo is het balanceren van een bezem op mijn hand me nog nooit gelukt en het rollen van het balletje in het gaatje kostte me een aantal pogingen (hierbij moet je de Wii-mote op je vlakke hand leggen en stelt dit het oppervlak voor waarover je het balletje in het gaatje moet mikken). In het eindlevel van de demo pakte je de controller als een stuur vast om een auto over een simpel parcours te rijden. Dit voelde zeer goed aan qua besturing, waarin elke stuurbeweging vloeiend werd overgezet op het scherm.

 

De Wii-mote floreert in de game, hoewel het soms wel wat makkelijk is allemaal. Veel minigames zijn met een paar simpele beweginkjes voorbij, hoewel dit waarschijnlijk wel uitdagender wordt in de volledige versie. Fans van de vorige WarioWare games zullen zich ongetwijfeld vermaken, maar ik vond het weinig indrukwekkend en wat simpel. De echte hectiek die je zou willen zien, was in de demo nog niet aanwezig. Even afwachten dus.Alle redacteuren van Gamer.nl die bij het event waren, geven hier kort hun mening over WarioWare: Smooth Moves. Hoe heeft iedereen het meest belachelijke spel dat in Nieuwegein aanwezig was, ervaren?Matthijs: Zoals je hebt kunnen lezen, ben ik (nog) niet overtuigd van Wario Ware: Smooth Moves. De besturing werkte goed, maar het is wat simplistisch doordat je maar gewoon een beetje beweegt en het meestal dan wel goed komt. Bovendien was de hectiek die je zou willen nog niet aanwezig in de demo. Yarno: Op de Nintendo DS heb ik me al uren vermaakt met Wario Ware, en de Wii-versie lijkt precies hetzelfde te doen. De knotsgekke spelletjes die het spel bevat zorgen gegarandeerd voor heel wat uurtjes speelplezier, vooral wanneer er een alcoholische versnapering aanwezig is. Het is echter de vraag hoe lang die minigames leuk blijven. Dát is waar WarioWare: Smooth Moves nog wel wat verbetering kan gebruiken.

 

Gerjan: De korte minigames in WarioWare zijn uitermate geschikt om met meerdere personen te spelen, en dat is de reden waarom ik deze game zou kopen. Verder maken de minigames op een erg originele manier gebruik van de Wii-mote. Het positieve punt is echter gelijk ook het negatieve aan de game: het is alleen leuk als je met minimaal twee personen speelt. In je eentje ben je er gauw op uitgekeken ook al barst de game van de korte minigames. Willem: Het deed me goed toen ik te horen kreeg dat WarioWare: Smooth Moves speelbaar was op het Nintendo kantoor. Mede doordat ik de vorige WarioWare games, Mega Party Games, Touched! en Mega Microgames, erg veel gespeeld heb. De Wii-versie voelde goed aan. De game bestuurde fijn, zag er wederom leuk uit en bood grappige minigames. Door de korte duur van demo weet ik echter nog niet of ik bij de launch van de Wii sta te springen om deze game te kopen. Het was leuk om te spelen, maar de minigames leken helaas te veel op die van de vorige WarioWare games. De unieke besturing die Intellegent Systems doorvoert maakte gelukkig het één en ander goed. Frans: Vergeleken met Elebits is WarioWare echt helemaal m'n ding. Snel, opvliegend, divers en vooral hilarisch, daar houd ik van! Vrijwel alle spelletjes hebben wel iets mafs in zich en de controller (die zich uitstekend leent voor dit soort meligheid) is echt een geniale tool om die spelletjes succesvol te behalen. Wat heb ik gelachen zeg, tijdens het spelen van WarioWare. Je kon me wel van de grond rapen. Hahaha, nu ik er weer aan denk moet ik weer lachen. Ja, Warioware is tof. De meest obscure en dubieuze bewegingen maken met je Wii, ik doe niets liever, hahaha! Guus: WarioWare was ronduit vervelend. Iedere keer als ik met de

controller mijn glas wilde leegdrinken werd er onder mijn arm geduwd en

liet ik het drinken over mijn snoet knoeien. Of als ik probeerde een bezem

op mijn hand te laten balanceren, kreeg ik weer een duw, en ja hoor de

bezem op de grond. Met autorijden werd ik de bomen in gedwongen, als ik

moest springen werd ik getackled, tijdens het schrijven werd er aan mijn

arm getrokken. Nee, dat WarioWare is niets voor met meerdere mensen. Nee Frans, met sorry red je het niet maat!

Ronnie: WarioWare: Smooth Moves had ik al eerder gespeeld op het post-E3 event van Nintendo Benelux in Brussel. Eigenlijk was er niet echt iets aan de game veranderd, want het is niet meer dan een gezellige en creatieve mix van allerlei hele korte minigames, die men in dit geval microgames noemt. Op de Wii levert dit behoorlijk wat fun op, doordat je zo enorm veel verschillende handelingen met de controller kunt uitvoeren. Naast een geinig gezelschapspel, is dit dus ook een ideale techdemo voor de mogelijkheden van de Wii-mote. Iets wat WarioWare: Touched! ook al was voor de Nintendo DS. Ik heb geen idee voor hoe lang het leuk blijft, maar de game is dan ook ontworpen voor relatief korte, maar leuke speelsessies. Erwin V: Zelf ben ik niet geheel overtuigd van WarioWare voor de Wii. De spelletjes horen naar mijn mening thuis op een handheld en niet op een console. Ook zijn de spelletjes zo kort dat je meer tijd besteed aan het wachten dan aan het uiteindelijke spelen. Wario Ware is wel een ideaal spel voor vrienden en alcohol, want ingewikkeld is het in ieder geval niet.