Want hoe gaat een filmische ervaring op zo’n klein schermpje overkomen? Een soortgelijke overdonderende ervaring krijgen is nagenoeg onmogelijk. Ontwikkelaar Sony Bend Studio, dat zich over het project ontfermt in plaats van Naughty Dog, beseft zich dit terdege. Daarom is het niet verrassend dat Golden Abyss toch meer overeen komt met de eerste Uncharted, het avontuurlijke en wat lineairder ingestelde Drake’s Fortune. Niet zo over the top en adrenalineverhogend als Among Thieves dus. De korte speeldemo liet ons vooral klimmen en klauteren en op gezette tijden mochten we een aantal vijanden omleggen, waarna we weer verder gingen met berggeitje spelen.

Gouden touch

De opzet voelt op momenten wel heel erg trouw aan het eerste deel. Met het inzetten van de zenuwachtige muziek weet je dat het tijd is om dekking te zoeken, waarna je netjes een groepje vijanden omver werkt. Vervolgens loop je een stukje, kies je opnieuw positie en laat het trucje zich herhalen. Dit gebeurt met de bekende verschillende wapens uit de serie, al zijn hier wat typische PS Vita-geintjes in gestopt. Zo moesten we om gebruik te kunnen maken van het sluipschuttersgeweer daadwerkelijk draaien met het apparaat, vergelijkbaar met bijvoorbeeld de periscoop uit Steel Diver voor de Nintendo 3DS en net zo gimmicky. Maar het is optioneel in de uiteindelijke versie, zo bezweert de ontwikkelaar. Gelukkig zijn er ook betere implementaties te vinden. Granaten worden geworpen door op de touchscreen een lijn te trekken. In eerste instantie voelt het onwennig, maar al snel merk je dat granaten cooken en ze daarna tussen een groepje huurlingen smijten, erg intuïtief werkt.

De touchscreen bewijst zijn meerwaarde ook op andere momenten. Rondslingerende wapens oppakken gebeurt door simpelweg het getoonde icoon aan te tikken. Over een randje springen: het kan met de traditionele knop, maar veel avontuurlijker is het door een klein veegje over het scherm te geven. Klimmen is helemaal een genot. Je tikt simpelweg het uitstekende steentje/balkje aan waar Drake naartoe moet klimmen en onze vrolijke vriend doet vervolgens het werk zelf. Het is zelfs mogelijk om een heel pad uit te tekenen, zoveel makkelijker dan eindeloos op de X-knop drukken.

Dat gezegd hebbende: het traditionele deel van de besturing werkt ook prima en biedt een perfect alternatief voor mensen die niet zoveel hebben met de nieuwerwetse foefjes van de Vita. De linker- en rechter-trigger doen perfect dienst bij het afschieten van vijanden, de twee analoge sticks liggen lekker in de hand en de welbekende PlayStation-knopjes weet je ook feilloos te vinden.

En hebben de screenshots in dit artikel je nog niet kunnen overtuigen, dan bij deze: Golden Abyss ziet er fantastisch uit. De game doet met zijn donkergroene jungles, kletterende watervallen en prachtige vergezichten qua sfeer niet onder voor de PlayStation 3-avonturen. Hier en daar is een karteltje of randje te bespeuren, op bijvoorbeeld een varentje,  maar dat valt nauwelijks op als er nog dertig bomen, struiken, rotspartijen en andere zaken omheen staan. En ook niet onbelangrijk: alles wordt moeiteloos op het scherm getoverd. Nimmer kregen we het gevoel dat textures nog moesten worden ingeladen en hectische momenten verliepen net zo gladjes.

Spannend?

Op basis van de demo is moeilijk op te maken hoe Golden Abyss er uiteindelijk uit komt te zien. De eerste impressies geeft de indruk dat we hier te maken hebben met een toch wat veilig avontuur, waarin vijanden en omgevingen elkaar netjes om beurten afwisselen. Een avontuur dat vooral wil laten zien wat de PS Vita allemaal kan, qua besturingsvormen en uiterlijk. Enorm logisch dus. Maar ook spannend? Dat zullen we moeten afwachten.