Tycoon City: New York is een nieuwe bouwgame van Atari en Deep Red Games. Deze laatste firma schreef al heel wat succesvolle titels in het 'Tycoon-genre' op zijn naam, waaronder Beach Life, Monopoly Tycoon en Vegas: Make it Big. Toch zouden deze voorgaande games in het niet moeten vallen bij Tycoon City, een spel dat qua schaal en mogelijkheden zijn voorlopers ver achter zich laat. Aldus Deep Red.

In Tycoon City is aan jou de taak om New York, en dan met name Manhatten, van de grond af opnieuw op te bouwen. Je begint met een lege wereld waarop alleen de wegen van Manhatten voorgestippeld zijn. Op de tussenliggende kavels kun je vervolgens gebouwen neerzetten. Aanvankelijk zijn dit kleine bedrijfjes zoals een kapper of een schoenenwinkel, maar naarmate het spel vordert en je meer geld verdient, kun je gigantische gebouwen en megaondernemingen uit de grond stampen. Het ultieme hoogtepunt is wel wanneer je hoogstpersoonlijk het Empire State Building uit de grond stampt.

De voornaamste troef van Tycoon City is dat het micromanagement, dat bij Tycoon-games vaak zo prominent aanwezig is, een ondergeschikte rol speelt. Je zult je niet bezig moeten houden met het bepalen van de exacte prijzen van de te verkopen waren. Wat vooral van invloed is op je succes, is de locatie waar je je bedrijven vestigt. Sommige bedrijven zijn bijvoorbeeld alleen succesvol in rijke buurten, denk bijvoorbeeld aan een luxe restaurant.

Waar je je overigens wel mee bezig zult houden, is het aankleden van je bedrijven. Je kunt aan de buitenkant van de gebouwen van alles aanpassen. Een nieuw kleurtje op de gevel, een uithangbord of een vrolijke mascotte voor de deur, het is aan jou om te bepalen welke middelen tot het beste resultaat zullen leiden. Het visueel bepalen van het uiterlijk zorgt er ook voor dat je zelf behoorlijk wat invloed hebt op hoe New York er uiteindelijk uit komt te zien, ondanks dat je niet zelf de wegen uit kunt stippelen.

Om erachter te komen aan welke bedrijven behoefte is, kun je een beroep doen op de 60.000 inwoners die uiteindelijk je stad zullen bevolken. Elk personage heeft zijn eigen woonplaats, dagelijkse beslommeringen en wensen. Door bij verschillende mensen na te gaan wat de wensen zijn, kun je eventuele conclusies trekken over de wensen van de hele populatie. Hierbij dien je soms enigszins te interpreteren wat hun wensen zijn, omdat dit niet persé overeen stemt met wat ze zeggen. De oorzaak van de ergernissen kan namelijk ergens anders liggen, dan de personages zelf veronderstellen. Via handige kleurenfilters kun je daarnaast in een oogopslag zien of bepaalde bedrijfstakken in bepaalde buurten, veel of weinig vertegenwoordig zijn. Het zoeken van een gat in de markt, is een belangrijke bezigheid in Tycoon City.

Je kunt in Tycoon City kiezen uit meer dan vijftig soorten bedrijven. Leuk is dat een groot deel van deze bedrijven gebaseerd is op bestaande merken zoals Nokia. Je hoeft zelf niet de zorg te dragen voor alle mogelijke bedrijfstakken. De zaken waar jij je niet mee bezig houdt, worden overgenomen door de AI. Je strijd met de computertegenstander om wie het meest succesvolle zakenimperium opbouwt, maar van directe concurrentie is geen sprake.

Doorgaans dien je bij Tycoon-spellen na elke missie vanaf nul opnieuw te beginnen. In Tycoon City is dit niet het geval. Elke missie krijg je een nieuw district voor je kiezen, maar dit nieuwe district is slechts een uitbreiding van je eerder gebouwde stad. Het nieuwe district brengt nieuwe gebouwen en bedrijven met zich mee, die je eventueel ook in je eerder gebouwde districten kunt gebruiken. Uiteindelijk ontstaat er een gigantische, bruisende stad die op elk vlak nog aan verandering onderhevig is.

Je begint in Tycoon City overigens met het bouwen van een stad in het jaar 2005. Deep Red gaat er gemakshalve van uit dat we Amerika nog niet eerder ontdekt hadden. Oorspronkelijk waren er wel plannen om in het spel een soort progressie door de tijd in te bouwen, waarbij je bijvoorbeeld in het jaar 1900 begint en er steeds nieuwe technieken beschikbaar komen. Dit zou het spel echter nog complexer gemaakt hebben dan dat het al was, dus zodoende heeft men dit idee laten varen. Wel zijn er speciale events in het spel die verband hebben met de tijd van het jaar. Zo zullen er rond Halloween en Thanksgiving parades door de stad trekken, wat een prachtig gezicht is. Ook de jaarwisseling in Chinatown is een lust voor het oog.

Met Tycoon City lijkt er eindelijk een Tycoon-game op de markt te komen die een iets andere insteek heeft dan louter het plaatsen van huisjes en het marktconform bepalen van je prijzen. Zakelijke instincten zullen nodig zijn om je imperium verder uit te bouwen. Door de prachtige 3D weergave kun je daarbij uren kijken naar hoe je eigen versie van New York tot leven komt. Tycoon City verschijnt in februari en men heeft al heel wat plannen voor de toekomst. Zo kun je aanvullingen verwachten die nieuwe districten aan de stad toevoegen, waaronder The Bronx. Ook zijn opvolgers niet uitgesloten. Tycoon City: Tokyo en Tycoon City: London behoren tot de opties. Wij hopen stiekem op Tycoon City: Amsterdam. Al zal men dan wel de prostitutie moeten schrappen, want dat zorgt volgens Deep Red voor een te hoge leeftijdswaardering. Jammer!