Uitgever Eidos kon zich in 1996 geen beter jaar wensen. In dat jaar verscheen namelijk de allereerste Tomb Raider game voor de Playstation en PC. Het spel werd op beide platformen een gigantisch succes. Tomb Raider bracht een vernieuwende mix van puzzels, knallende actie en originele levels, gecombineerd met een sexy hoofdpersonage. Na zo'n succes was het vanzelfsprekend tijd voor meerdere opvolgers, die helaas het succes van het origineel nooit konden evenaren. De laatste Tomb Raider: Angel of Darkness was zelfs zo'n grote flop dat Eidos besloot de games niet langer te laten maken door Core Studios. Tijd voor Crystal Dynamics (de maker van onder andere Legacy of Kain: Defiance) om de draad op te pikken en weer een topper van formaat neer te zetten.

Door Jimmy van der Have

Voor Tomb Raider: Legend zijn de makers terug gegaan naar de roots van de gameplay uit het eerste deel. Lara Croft zal opnieuw terug de tombs in gaan, puzzels moeten oplossen en vijanden moeten uitschakelen. Dit laatste was in de vorige delen al sterk aanwezig, wat ervoor zorgde dat de puzzels steeds meer werden verdrukt. Ditmaal zal je gelukkig weer eeuwenoude mechanische machines moeten activeren door middel van flink wat ren- en springwerk.

De bewegingen van Lara zijn in 'Legend' aanzienlijk uitgebreid. Zo kan ze nu aan touwen zweven en schuine sprongen maken naar andere locaties in een level. Dit laatste haalt het probleem van de oude Tomb Raiders weg, waarbij je alleen naar objecten kon springen die exact tegenover je hingen of stonden. Je zult nu eerst aangeven naar welke kant je wilt springen, waarbij Lara naar die locatie zal kijken. Daarnaast zal Lara standaard aan een richel hangen wanneer je van een platform rent. Het per ongeluk van een hoog platform vallen is hiermee dus verleden tijd.

Camerapunten worden in Tomb Raider: Legend dynamisch bepaald, maar mocht je desondanks toch een onoverzichtelijke situatie krijgen, dan kun je ook naar handmatige camerapunten overschakelen. Crystal Dynamics erkent hiermee fouten die gemaakt zijn in Legacy of Kain, waarbij het soms heel moeilijk was perspectief te zien. Er werd ons dan ook plechtig beloofd dat dergelijke irritaties verleden tijd zijn.

Lara is er een stuk sportiever op geworden, maar ook de graphics van de schone dame en de omgeving zijn aanzienlijk verbeterd. Zo was het level dat we gedemonstreerd kregen (een level met een enorme waterval en tombe) bijzonder kleurig en levendig. Ook de layout was meer compact en overdacht, waardoor je aan het begin van een level ziet waar je ongeveer naartoe moet. Hoe je daar precies gaat komen en met welke omwegen, zul je zelf uit moeten zoeken. Veel werd er trouwens nog niet over onthuld, maar het is zeer waarschijnlijk dat we ook enkele voertuigen zullen zien in 'Legend'. Hier horen we binnenkort hopelijk meer over.

Al met al ziet Tomb Raider: Legend er bijzonder fris en goed uit. Het is duidelijk dat Eidos het teleurstellende Angel of Darkness achter zich wil laten en deze titel wil plaatsen tussen de topgames van dit eindejaar. En het ziet er voorlopig nog goed naar uit dat ze dit gaat lukken ook.