Met Tomb Raider: Legend promoveerde de ingezakte Tomb Raider serie weer tot gewaardeerde actie-adventure titel. De aloude combinatie van puzzelen, klimmen en schieten werkte weer en ontwikkelaar Crystal Dynamics kreeg van EIDOS een klopje op de schouder. Dit spreekwoordelijke klopje betekende ook dat de Legend of Kain-ontwikkelaar de volgende Tomb Raider game voor diens rekening mocht nemen. Anniversary is de naam van de nieuwe titel en de game neemt ons terug naar het spel waar het allemaal mee begon: Tomb Raider deeltje één op de Playstation.

Waar iedereen gehoopt had op een volledige next-gen Tomb Raide game (Legend verscheen wel op de Xbox 360, maar de focusconsole tijdens de ontwikkeling was de Playstation 2), komt EIDOS met een veredelde remake van de allereerste game op de proppen. Reden tot huilen is dit niet, want de game is dusdanig veranderd dat er ook naar hedendaagse maatstaven weer genoeg te genieten valt.

We maken kennis met de game tijdens een perspresentatie van EIDOS, waar PR-vrouw Emily Britt ons al spelende alles over Anniversary vertelt. Allereerst wordt uitgelegd wat de gedachte achter Anniversary is. Het is inmiddels elf jaar na de eerste Tomb Raider game op de Playstation en EIDOS wilde dit feestje (hoewel één jaar te laat) vieren met een game. Naast een fuif ter ere van de halve tiende verjaardag van Lara, is Anniversary ook een soort hommage aan de Playstation van Sony. Tomb Raider is traditioneel een Playstation reeks geweest op de consoles en als een soort eerbetoon aan Sony komt Anniversary enkel voor de Playstation 2 en PSP uit op de consoles. Daarnaast is ook een PC-versie in ontwikkeling.

Maar goed, tot zover de achtergrond. De vraag is wat Anniversary ons te bieden heeft, want op elf jaar oude gameplay zitten we niet te wachten. Crystal Dynamics heeft deel één als het ware uit de kast getrokken en met precies dezelfde levels en puzzels gedacht hoe dit om te vormen is naar een game die ook nu nog tof is. Je speelt in Anniversary dus in de volgorde van de eerste game alle levels (beginnende in Peru, het level dat ook tentoongesteld werd), maar de inhoud daarvan verschilt significant.

De eerste puzzel die geshowd werd leek in essentie wel op de puzzel uit de oude Playstation game, maar was nu speelbaar met allerlei extra elementen zoals physics en bevatte ook minder backtracking dan in de originele game. Sowieso hoef je in Anniversary niet zoveel terug door lege levels te rennen als in het origineel, wat de speeltijd ten opzichte van de Playstation game wel verkort, maar de ervaring zelf rijker maakt.

De desbetreffende puzzel, nu met 'poles'

Eigenlijk lijkt Anniversary dan ook behoorlijk op Tomb Raider: Legend: de engine is hetzelfde, de gameplay komt aardig overeen en ook de algehele feel van de game gelijkt sterk. Raar is dit niet, want juist met Legend had men voor ogen om ‘terug naar de roots’ van Lara te gaan. Met de vorige game leverde dit succes op, en nu tracht men in het stramien van Tomb Raider één hetzelfde te doen. En dit lijkt te lukken. Want de klim- en klautergameplay lijkt nog steeds goed te werken en het schieten op dierlijke tegenstanders haalt het oude Tomb Raider-gevoel goed naar boven. Zo kwamen we in de presentatie al een grote beer, een stel vleermuizen én groepjes dinosaurussen tegen, waaronder een gigantische T-Rex.

Je speelt in Anniversary dus Tomb Raider één na op Tomb Raider: Legend-achtige wijze. Je reis leidt van Peru naar allerlei andere extravagante locaties als Egypte, Rome en de verloren stad Atlantis. Grafisch ziet het spel er nog steeds goed uit, met die leuke animaties voor als je van een berg af het water in springt en een lieve koprol als je jezelf van een reling omhoog trekt. Ook heeft men geluisterd naar de kritiek op Legend en de game iets minder makkelijk gemaakt tijdens de puzzels. Waar het in Legend overduidelijk was waar je heen moest tijdens een klautersessie, heeft men geprobeerd de aanwijzingen wat minder duidelijk te projecteren in Anniversary. Nog steeds lijkt de game echter verre van moeilijk, maar dat is misschien ook de kracht van de titel: de toegankelijkheid.

Lara's uiterlijk is veranderd, maar één ding blijft gelijk..

EIDOS gaf tijdens de presentatie ook aandacht aan het uiterlijk van Lara, dat volgens de ontwikkelaar veranderd is. Wij zagen het verschil niet, maar blijkbaar is het voor de fans van ongekend belang. Het is in ieder geval geruststellend dat het blauwe topje terug is en de jetsers er nog steeds lekker bijhangen, en daar gaat het om.

Tomb Raider Anniversary lijkt een leuke Tomb Raider game en een mooi gebaar richting Sony en alle liefhebbers van de serie te worden. Vernieuwend is het allemaal niet, daarvoor moeten we wachten op de volgende volledige next-gen game in de serie. Anniversary kijkt dan ook meer achteruit dan vooruit en lijkt een wisselvallig Tomb Raider bestaan op de Playstation 2 waardig af te sluiten. Op 25 mei ligt de game in de winkel en geven we onze uiteindelijke waardering over Lara’s premature avonturen.