Tijd (de ~ (m.), ~en)

1 grootheid van de voortgang en opeenvolging van de gebeurtenissen als een ononderbroken stroom

2 het geschikte of vastgestelde punt in de opeenvolging van de gebeurtenissen => tijdstip

3 periode, deel van de opeenvolging van gebeurtenissen => tijdsafstand

4 tijdperk

5 geregeld terugkerende tijdruimte of tijdstip waarin bepaalde verschijnselen optreden of bepaalde werkzaamheden verricht worden

Hier boven staan zomaar wat definities die te vinden zijn in het welbekende woordenboek van Van Dale. Naast dat tijd een cruciaal onderdeel van ons leven is, speelt het ook steeds meer en meer op in games. En wat blijkt, tijd, en dan vooral het spelen ermee, is leuk! Denk maar eens aan Prince of Persia of Blinx, waar het spelen met de tijd zelfs cruciaal was voor de gameplay. Ook bij shooters als F.E.A.R. en Max Payne kon je aan de hand van het zogenaamde “bullet time” de meest toffe acties maken. Acties die je zonder deze gimmick overigens echt niet had kunnen doen.

Toch boden deze games vaak maar een klein aspect van het fenomeen tijd. Vaak kon je de tijd terugspoelen zoals bij Prince of Persia, of alles vertragen zoals dat bij de eerder genoemde first person shooters voorkwam. Vivendi’s nieuwste shooter Timeshift pakt het allemaal veel uitgebreider aan. In deze game is tijd namelijk je ultieme wapen! Naast het gebruikelijke vertragen ben je ook in staat om alles terug te spoelen of, in het uiterste geval, de tijd stop te zetten. Zoals je wel al kunt verwachten, brengt dit leuke gameplayaspecten met zich mee, maar daarover zometeen meer.

Timeshift speelt zich af in een alternatieve toekomst waar men op het punt staat om twee belangrijke uitvindingen te testen die de wereld compleet zullen veranderen. De Amerikaanse regering heeft namelijk het “Quantum Suit” ontworpen, een pak waarin de tijd bestuurd kan worden. Ook is er een tijdmachine met de naam “Quantum Transporter” ontwikkeld waarin, niet geheel onverrassend, in de tijd gereist kan worden.

Als speler treed je in de voetsporen van de gepensioneerde kolonel Michael Swift, om deze twee uitvindingen eens nader aan de tand te voelen. Helaas loopt alles niet zoals het zou moeten gaan en het lab waarin de experimenten plaatsvinden, wordt door onbekenden overvallen. Tijdens al deze hectiek wordt Swift per ongeluk gestuurd naar het jaar 1900. Een flinke stap achteruit in de geschiedenis, dus voor onze Swift een enorme cultuurschok. Hoe dan ook, als speler is het uiteindelijk de bedoeling om het hoe, wat, en waarom achter deze gebeurtenissen gaandeweg te ontrafelen en erachter te komen wie of wat er achter deze overal zit. Eén ding scheelt, tijd heb je zat.

Zoals gezegd biedt de game je voor de eerste keer de mogelijkheid om de tijd te vertragen, stop te zetten en terug te spoelen. In de Xbox 360 hands-on previewcode die wij onder ogen kregen, bleek dat dit ook opvallend gemakelijk gaat. Eén druk op de knop en je heb de tijd stilgezet. Hierdoor kun je bijvoorbeeld langs een stel bewakers lopen, zonder dat ze je hebben gezien. Immers, voor hen staat de wereld gewoon ‘stil’, terwijl jij in staat bent om je vrij te bewegen. Je zou ze zelfs neer kunnen schieten. Wanneer de tijd weer begint te lopen, zakken ze ineens in elkaar. Erg grappig om te zien.

Ook handig is het vertragen van de tijd. Stel dat er enkele bad-guys om een hoekje staan, maar je weet niet hoeveel het er zijn en hoe goed ze bewapend zijn. Wat doe je dan in een normale game? Je rent heen en weer, maar geheid nemen die bewakers je gelijk onder vuur. In Timeshift kun je dit op een andere manier aanpakken. Eenmaal bekeken hoeveel het er zijn, druk je op de terugspoel-knop en loop je terug naar de plek waar je vandaan kwam. Mits alles goed gaat, zullen de bewakers nooit door hebben gehad dat jij daar überhaupt stond. Het spelen met de tijd brengt dus leuke gameplay en is uiteindelijk meer dan alleen maar een gimmick, iets wat ik aanvankelijk wel dacht. Ook het oplossen van puzzels en andere haast onmogelijke obstakels zullen op deze wijze moeten worden opgelost. Dat wordt dus vaak vier-dimensionaal denken.

Grafisch oogt Timeshift bijzonder netjes. Hoewel de game al enige poos in ontwikkeling is en je het er ook wel vanaf ziet, laat het toch genoeg “next-gen”-foefjes zien om met de rest van de concurrentie mee te komen. Vooral de vuur-, tijd- en lichteffecten zien er erg gelikt uit. Wat mij tevens erg opviel in positieve zin, was de constante framerate van zestig beeldjes per seconden. Nergens was er een slowdown of een framedrop te bekennen en dat is altijd mooi meegenomen natuurlijk.

Wel zien de wapens die je bij je draagt (je kunt overigens maximaal drie meenemen) op zijn zachts gezegd merkwaardig uit. De makers zijn waarschijnlijk met heel wat fantasie aan de slag gegaan met deze game, zoals je op de screenshots wel kunt zien. Maar wees niet getreurd, de wapens knallen er heerlijk op los, hebben allemaal een tweede schietfunctie én je kunt er ook nog eens meer lekker gaan meppen mochten de kogels op zijn. Wat het schieten betreft voelt het als elk andere shooter aan, maar dat is positief als je het mij vraagt.

Wat we in deze E3-build niet uit konden testen was de multiplayer-modus. Deze zal waarschijnlijk erg leuk gaan worden, want het hele spelen met de tijd komt ook weer in multiplayer terug. Zie je het al voor je, maximaal zestien man die constant de tijd stop zetten, terugspoelen, of alles vertragen? Ik eerlijk gezegd nog niet en we zijn dan ook erg benieuwd hoe de makers dit zullen gaan aanpakken. Wel is er al bekend dat er zeven multiplayer-modes zijn en een tiental maps om in te spelen.

Vooralsnog staat Timeshift gepland op een september release en wel voor de PC en de Xbox 360. De eerst geplande Xbox-versie zal overigens niet meer uitgebracht worden. Op dit moment zit men in de laatste fases van de ontwikkeling en worden de grootste bugs en andere foutjes er uit gehaald. Over een nieuwe demo (de PC-demo is al enige tijd uit, maar viel behoorlijk tegen bij de meeste gamers) is nog niets bekend, maar er is een grote kans dat deze vóór de release wel zal verschijnen.

Al met al heeft Timeshift een redelijke maar solide indruk achtergelaten en we zijn dan ook erg benieuwd naar het eindresultaat. Want eerlijk is eerlijk, het spelen met tijd blijft een tijdloze ervaring waar we keer op keer van blijven genieten.