Het afgelopen jaar was voor veel gamers één en al genot, maar de RPG liefhebbers kwamen er bekaaid vanaf. Gelukkig lijkt 2005 beterschap te gaan bieden en vooral op de PC staan er heel wat interessante RPG titels op stapel. Eentje hiervan is The Roots, ontwikkeld door de Poolse firma Tannhauser Gate. The Roots is een klassieke singleplayer RPG met behoorlijk wat actie en een opvallend kleurrijke wereld. Over dik een maand ligt het spel in de winkels. Wij zetten even op een rijtje wat er tot nu toe van dit spel bekend is.

De fantasywereld waarin The Roots zich afspeelt is, zoals veelal het geval is bij RPG's, verstoord door het kwaad. Yan is de naam van het kereltje dat de wereld, die trouwens Lorath heet, weer op orde hoopt te brengen. Deze zware taak hoeft Yan niet geheel zelf voor zijn rekening te nemen, want gedurende het spel zullen verschillende NPC's aan zijn zijde meevechten. Lorath is behoorlijk groot en verdeeld in 24 verschillende regionen. De wereld kun je redelijk vrij verkennen en het verhaal zal zich via meerdere takken ontwikkelen. Je zult op je pad kennis maken met meer dan honderd vriendelijke NPC's, al zijn de wezens die kwaad in de zin hebben aanzienlijk talrijker.

De gevechten in The Roots zijn geïnspireerd op die uit console RPG's als Grandia, Wild Arms, Golden Sun en vooral Final Fantasy. De gevechten spelen zich niet zozeer af in de spelwereld zelf, maar in een aparte arena, waarin je oog in oog komt te staan met je tegenstanders. De makers noemen het vechtsysteem van The Roots turn-based real-time, wat er in grote zin op neer komt dat je onder enige tijdsdruk tactische keuzes maakt zoals we die kennen uit turn-based RPG's. Je eenheden kunnen verschillende offensieve en defensieve acties ondernemen en ook magische spreuken op de tegenstanders loslaten. Ook kun je krachtige wezens oproepen die je een handje zullen helpen.

Minigames moeten voor de nodige afwisseling zorgen in The Roots en tussen deze minigames zit zelfs een arcade racegame. Het racen geschiedt niet over de grond, maar door de lucht met een heteluchtballon. Een ballonnenracer is waarschijnlijk een unicum in een RPG spel, maar wie weet biedt het een leuke afwisseling na het zware denkwerk. De andere minigame zal dat niet doen, want dat is een logisch puzzelspelletje dat in de wereld van The Roots enorm populair is.

The Roots zal op grafisch vlak niemand van zijn of haar stoel doen vallen, maar het spel ziet er wel enorm kleurrijk en sfeervol uit. De karakters zijn vrij cartoonesk uitgewerkt, zonder daarbij direct gebruik te maken van celshading technieken. Ook de wereld is vrij eenvoudig, maar sfeervol aangekleed en volop gevuld met vegetatie. Om de wereld tot leven te wekken is er een dag- en nachtcyclus, en zijn ook dynamische weerseffecten van de partij. Dichte mist, een fikse onweersbui of een dik pak sneeuw, je zult het waarschijnlijk allemaal tegenkomen.

Naast een versie voor Xbox en PC, werkt Tannhauser Gate ook aan een N-Gage versie van The Roots. Deze versie heeft een subtitel meegekregen: Gates of Chaos. Opvallend is dat ook deze versie gebruik maakt van een 3D engine, al is het grafisch natuurlijk lang niet zo indrukwekkend als zijn PC en Xbox tegenhanger. Gates of Chaos speelt zich af vóór zijn grote broertje en is een inleiding op diens verhaal. De nadruk van de N-Gage versie ligt meer op de multiplayer ervaring, die er zowel in coöperatieve, als competitieve varianten zijn. Het singleplayer gedeelte vertelt een verhaal verdeeld over 5 chapters, waarin zo'n 50 boven- en ondergrondse locaties zult bezoeken.

The Roots is een veelbelovende RPG van een vrij onbekende ontwikkelaar. Het spel is echter niet overdreven ambitieus, maar lijkt wel innovatief uit de hoek te komen met het originele vechtsysteem en de toevoeging van minigames. Hoewel we niet verwachten dat The Roots een enorm diepe RPG zal worden (het spel is volgens de makers in een 25-tal uurtjes uit te spelen) lijkt het ons zeker geschikt voor de beginnende RPG spelers. Het spel ziet er toegankelijk en sfeervol uit en lijkt zowel fans van westerse RPG's, vanwege de westerse stijl, als van de Japanse RPG spellen, vanwege het kenmerkende vechtsysteem, aan te kunnen spreken. The Roots zou op 28 februari in de winkels moeten liggen.