In The Mighty Quest for Epic Loot start je met een kasteeltje dat in de lucht tussen kastelen van andere spelers zweeft. Het is de bedoeling om jezelf letterlijk naar de top te vechten en zo boven de meute uit te stijgen. De gameplay bestaat uit twee onderdelen: verdediging en aanval. Je vliegende kasteeltje verdedig je passief door alle beschikbare kamers te vullen met monsters en valstrikken. Aanvallen doe je actief met een typische RPG-held, zoals een bepantserde ridder of een atletische kruisboogschutter.

In de aanval

Deze helden zijn dezelfde personages die we kennen van de geanimeerde filmpjes. De makers proberen even in de introductie de humor van de animaties over te brengen, maar al snel zal iedere speler doorhebben dat Mighty Quest verder gewoon een eindeloze farmgame is. Die grapjes, verhalende content of personages kun je vergeten voor de rest van het spel. De game draait om plunderen, daar moet je het verder mee doen.

Het plunderen van andermans kastelen blijft gelukkig lange tijd leuk. We rammen met onze helden door tientallen kippen, ontwijken de vlammende pijlen van skelettenboogschutters, hakken in op brute cyclopen, rennen pissig achter vluchtende necromancers aan, worden overreden door grote hamsterwielen en vliegen door een verborgen springplank regelrecht voor de poten van een rode draak. Dit gebeurt in ongeveer vijf minuten, waarna je weer door kan naar het volgende kasteel met een dergelijke inhoud.

Er zijn veel verschillende verdedigende units om uit te kiezen (dit zal blijven groeien als het spel uit is) en iedere speler heeft weer andere ideeën over de ideale opstelling. Dus de afwisseling tussen de kastelen is vrij goed. Toen we het spel speelden tijdens de gesloten bèta waren de helden echter nog veel te sterk, waardoor je te makkelijk door ieder kasteel kon rammen en het uitwerken van een slimme verdediging een hopeloze taak lijkt. Maar gelukkig zijn in de afgelopen maanden de vijanden opnieuw gebalanceerd en een stuk dodelijker geworden. De game staat of valt bij een goed balans, dus hopelijk blijft Ubisoft hier zo aan werken en de juiste keuzes maken.

In de verdediging

Wat het leukste onderdeel van Mighty Quest had moeten zijn, is helaas ook het deel waar de meest vervelende compromissen zijn gesloten: het bouwen van je verdediging. De verdedigende units en valstrikken koop je met Life Force en Gold. Beide verzamel je met het plunderen van andere kastelen en met mijnen in je eigen kasteel. Deze mijnen zijn de typische 'farms' bekend van spellen als Farmville, waar je een aantal uur moet wachten om de resources te krijgen. Die gebruik je vervolgens om de mijnen te upgraden, waarvoor je weer een paar uur later online moet komen om ze te verzamelen, upgraden, online komen en ga zo maar door.

De rest van je ondersteunende gebouwen zul je op dezelfde manier moeten upgraden. Dit geldt voor de shops, units, defensieve upgrades, de extra kamers, opslag, et cetera, alles is kunstmatig beperkt. Dat is een ontwerpkeuze die Ubisoft bij dit spel vond passen om het gratis te kunnen maken en in principe hebben we geen problemen met dit model. We hebben er echter wél problemen mee als dit kunstmatige blokkades oplegt die enkel bedoeld zijn om je te irriteren tot je de portemonnee trekt. In het begin zal je er niets van merken, maar op lange termijn loop je hier toch echt tegenaan. Momenteel verschijnen in Mighty Quest na verloop van tijd te grote upgradekosten en onnodige urenlange wachttijden die echt verbeterd moeten worden.

Geen Indiana Jones

Dat is jammer, want we hebben het idee dat als dit een full-priced retail game had geweest en alle kunstmatige vertraging eruit was gehaald, de dungeon builder een stuk boeiender en vloeiender was geweest. Ook is het jammer dat in de preventieve strijd tegen valsspelers de valstrikken vrijwel nutteloos zijn gemaakt. Waar we in de geanimeerde filmpjes nog de helden stoer tussen pijlen en vallende hakbijlen zagen springen, kun je in Mighty Quest hooguit vier vallen in de uiterste hoeken van een kamer plaatsen en de helden lopen er fluitend omheen. Dichter bij elkaar mogen valstrikken niet staan. Een spannende Raiders of the Lost Ark-achtige tombe is dus onmogelijk te maken.

Dan zijn er nog de spelonderdelen waar Mighty Quest om schreeuwt, maar waar geen spoor van te bekennen is. Zo speelt iedereen momenteel met dezelfde paar helden die (op de epische geplunderde kleding na) niet te customizen zijn. Ook het kasteel zelf kun je geen ander kleurtje geven of voorzien van een leuk schilderijtje. Daarnaast blijft het spel zelfs na release een eenzame bedoening, want co-op en clanvorming zit niet in het spelsysteem ingebakken. Tot nu toe is Mighty Quest dus vooral een heel erg goed concept, waar nog veel aan moet gebeuren.