Test Drive Unlimited is alweer wat jaartjes oud. De Xbox 360-versie van de game kwam in 2006 uit en een jaar later verscheen het spel ook op de PC, PS2 en PSP. Je zou haast vergeten dat het inmiddels alweer 2010 is en het vervolg dus vier jaar later uitkomt, wat ontwikkelaar Eden Studios behoorlijk wat tijd heeft gegeven om deel twee in elkaar te zetten. Dit valt er ook aan af te zien, want Test Drive Unlimited 2 knapt uit elkaar van de opties.

We’re going to Ibiza

In de basis is Test Drive Unlimited 2 echter een relatief simpele, rechttoe rechtaan racegame die zich afspeelt in een gigantische, vrij toegankelijke speelwereld. Deel één situeert zich op Hawai en in deel twee krijg je de mogelijkheid het feesteiland Ibiza te verkennen. Ibiza bevat een mix van strakke snelwegen, stedelijke straten en kronkelige bergpaadjes. De Mediterrane sfeer komt door de nieuwe grafische engine, die werkelijk fenomenale beelden op het scherm tovert, perfect tot z’n recht. Zet je auto op een strand neer, zie de roodgloeiende zon langzaam in de zee zakken en zet daarna de radio vol open om in je convertible weg te scheuren. Test Drive Unlimited probeert het vrije, almachtige gevoel 2 uit te stralen en op basis van een half uur gameplaybeelden lijkt de game daar goed in te slagen.

Exclusiviteit alom

Waar het in Test Drive Unlimited 2 allemaal om draait is het rijden in de meest exclusieve wagens en het leiden van een bijpassend luxe leventje. Koenigsegg, Aston Martin, Gumpert, Ferrari; ze zijn allemaal aanwezig. Exclusiviteit en status zijn de toverwoorden die ook in bijna alle andere eigenschappen van de game terugkomen. De game is als een tweede social network, met het grote verschil dat je hier geen zaadjes hoeft te planten om in aanzien te stijgen. Wat je wel kunt doen, is samen met vrienden over het eiland scheuren. Exploreren wordt ditmaal gestimuleerd door het te belonen. Als je bijvoorbeeld een aantal gecrashte auto’s op weet te sporen, kun je met die onderdelen een nieuwe auto verdienen.

Maar ook in het aankopen van auto’s kom het sociale element terug. In plaats van een saai menu, rijd je echt naar de dealer toe en kun je door de showroom lopen. Doe je dit met een vriend, dan kun je even met z’n tweeën in de auto gaan zitten en al rondkijkende besluiten of dit nu wel of niet de auto is die je moet kopen. Je ziet elkaar echt in de bestuurders- en bijrijderstoel zitten en kunt ondertussen lekker babbelen. Nadat je de dealer verteld hebt dat je de wagen graag wilt hebben, krijg je de sleutels en kun je met z’n tweeën de showroom uitrijden. Hoewel het nog twijfelachtig is of er mensen zijn die graag bij jou in de auto stappen (je speelt immers toch om zelf te racen), geeft het wel aan wat Eden Studios met Test Drive Unlimited 2 voor ogen heeft.
 
 

Clubbing

Het sociale element komt het best tot z’n recht in de nieuwe clubs. Clubs zijn de Test Drive-variant van guilds. Als je een club opzet kom je op z’n Hells Angels samen in een clubhuis, wat in het geval van Test Drive geen achenebbisj kot driehoog achter, maar een luxueus appartement is. Het appartement is, net als de avatar waar je mee speelt, helemaal naar wens aan te passen. Het gaat zelfs zo ver dat je de kleur van de kunt veranderen. Nu kan ik me voorstellen dat je hier weinig zin in hebt, maar clubs bieden meer mogelijkheden. Zo kunnen alleen clubleden met bepaalde nóg exclusievere auto’s rijden en is het mogelijk in clubverband tegen andere clubs te racen. Clubs rijzen in aanzien en door een grotere faam speel je samen nieuwe clubhuizen vrij, waar weer nog exclusievere auto’s op je te wachten staan. Onze presentatie werd afgesloten door een dikke Audi op een jacht te rijden en vervolgens het bubbelbad in te duiken met een schone dame. Ja, dan weet je welk gevoel de game op wil roepen.
 
Het leuke aan Test Drive Unlimited 2 lijkt dat dit gevoel, waarvan je op papier misschien denkt ‘is dat wel wat voor mij?’, in de game echt goed uitgewerkt is. De beats knallen door je speakers en het HD-geweld komt in alle vaart op je af. Daarbij heeft Eden Studios ook aangegeven tijd te hebben gestopt in echte gameplayzaken zoals de besturing, die in deel één met de absurd hoge snelheden nog wel eens te stroef werd bevonden. Dit alles bij elkaar lijkt simpelweg een overheerlijke verstand-op-nul-en-gaan-met-die-banaan racer op te leveren, die door de uitgebreide MMO-opties meer inhoud heeft dan je op het eerste gezicht denkt. Wij zijn in ieder geval benieuwd naar de eerste speelbeurt met de game, en dat is na een presentatie in ieder geval een goed teken.