Super Monkey Ball: Banana Splitz | Gamer.nl

Super Monkey Ball: Banana Splitz | Gamer.nl

Voor de Total War-purist is het ketterij van de hoogste orde: geen historische setting, maar een volledig fictieve wereld waarin orks, vampiers en dwergen elkaar brullend de hersenpan inslaan. Dat is misschien jammer voor de geschiedenisliefhebber, maar Total War: Warhammer belooft meer spektakel dan ooit tevoren.

Super Monkey Ball: Banana Splitz voor de Vita is namelijk Super Monkey Ball in al zijn Super Monkey Ball-heid. Alle traditionele ingrediënten zijn aanwezig: een Challenge Mode gevuld met meer dan honderd levels om doorheen te rollen, een achttal minigames zoals Monkey Target, Monkey Bingo en Number Ball, en een verzameling apen om mee te rollen. Veteranen kennen AiAi, MeeMee, Baby en GonGon inmiddels als hun beste vrienden, voor die leek is het allemaal nieuw.

Leuk voor de leek

Laten we even van de Monkey Ball-maagd uit blijven gaan. Die vindt in Banana Splitz een inmiddels beproefd concept dat niet voor niets jaar in jaar uit in nagenoeg dezelfde vorm wordt uitgegeven op elk denkbaar platform. Super Monkey Ball put zijn verslaving uit uitdagende eenvoud en is met zijn fragmentarische opzet uitermate geschikt voor een mobiel platform. Tel daarbij de technische mogelijkheden op van de Vita en de leek begint direct met de technisch meest geavanceerde titel uit de reeks.

De beweging ensoren in de Sony-handheld bijvoorbeeld maken het mogelijk de levels te kantelen door het apparaat zelf te kantelen. Het luxe scherm op de Vita bijvoorbeeld maakt Banana Splitz tot mi chien wel de scherpst ogende Super Monkey Ball ooit gemaakt. De camera op het zwarte apparaatje bijvoorbeeld laat spelers levels creëren op basis van foto’s die ze hebben gemaakt. En de online capaciteiten van het hebbeding bijvoorbeeld laat spelers van over de hele wereld het tegen elkaar opnemen en scores delen op leaderboards en dergelijke.

Bekende kost voor routinier

Maar is dat genoeg voor de doorgewinterde Monkeyballer? Deze ervaren rot krijgt namelijk datzelfde beproefde concept dat hij of zij al tig keren heeft beleefd in nagenoeg dezelfde vorm op elk denkbaar platform. De verslaving nu is dezelfde verslaving als toen. Super Monkey Ball kon hij of zij onderweg al spelen op zijn of haar GBA, DS, PSP of iPhone, waarbij laatstgenoemde ook al de tilt-functie bevatte.

Wat overblijft zijn enkele kleine variaties. Zo is er ditmaal een tijdreisthema, dat in de op dit moment speelbare levels niet veel meer doet dan wat verschillend ogende omgevingen op je af sturen. Zo kun je dus zelf levels creëren door een foto te maken. Wanneer de Vita het kiekje aan het verwerken is moet je het apparaat schudden: hoe harde je schudt, hoe hoger de moeilijkheidsgraad van het level.

Zo zijn ook er enkele nieuwe minigames, waaronder eentje waarbij je met twee spelers tegelijk een parcours moet afleggen. Punten scoor je hierbij door zo synchroon mogelijk door het level te bewegen. Het speelveld wordt van boven getoond, zodat beide spelers hun apenbal met hun vinger op de touchscreen kunnen besturen. Sega belooft dat er nog meer nieuwe minigames te vinden zijn in Banana Splitz, maar welke dit zijn wilden ze nog niet kwijt.

En daar houdt het wel op. Laten we het daarom zo stellen: Super Monkey Ball is inmiddels standaardmeubilair bij de inrichting van een nieuwe console of handheld. Banana Splitz is daarmee geen system seller, blockbuster, of fenomenaal vernieuwend concept, maar een oude bekende waarvan je raar op zou kijken als hij niet van de partij was. Een oude bekende met een subtiele facelift en enkele botox-injecties, dat wel.


Artikel als favoriet toevoegen
Deel dit artikel

Aanbevolen voor jou