Emmet Graves is de hoofdrolspeler van Starhawk, een mijner wiens lichaam gedeeltelijk is aangetast door zogeheten Rift-energie. Dit heeft hem veranderd in een mutant, waardoor hij als een verstoteling wordt gezien, een Outcast. Zonder een daadwerkelijke plek in het universum, vecht hij nu als huursoldaat tegen andere Outcast-mutanten.

In de demo wordt Graves in een ‘drop pod’ gelanceerd uit een enorm ruimteschip dat in een baan rond de planeet Dust vliegt. Na een korte rit door de atmosfeer doemt het speelveld op. Een groot woestijnachtig gebied met in het midden een enorme groene pulserende pilaar die Rift-energie uitstoot. Het is in Starhawkaan jou om deze Rift-geiser te beschermen van de Outcast-mutanten die het erop gemunt hebben.

Build & Battle

Eenmaal aan de grond gekomen begint Graves met het verstevigen van de Rift-geiser. Als speler maak je hiervoor gebruik van het Build & Battle-systeem, waarmee je complete gebouwen uit de hemel kan laten vallen op welke plek je maar wilt. Om dit te doen moet je wel in het bezit zijn van de felbegeerde Rift-energie, die geldt als het ruilmiddel van Dust. De energie kun je verzamelen door verschillende doelen te voltooien of vijanden uit te schakelen.

Er zijn veel verschillende constructies om uit te kiezen. In de demo besluit Graves de vijanden af te weren door twee grote muren te laten verschijnen, die er tijdens hun val al een aantal platwalsen. Deze muren voorziet hij vervolgens van twee turrets die over de muren uitkijken, en vijanden één voor één uitschakelen. Zo kun je ook kiezen uit sluipschuttertorens, bunkers, communicatietorens en verschillende gebouwen voor voertuigen. Elk gebouw heeft zijn eigen functie en mogelijkheden die weer zijn te combineren met andere torens voor effectieve strategieën.

De Hawk in Starhawk

De bouwsels zorgen ervoor dat Starhawk doet denken aan een tower defense-game. Het is echter niet de bedoeling dat de gebouwen al het werk voor je doen. Daarom heeft Graves een breed arsenaal aan wapens en natuurlijk een hoop voertuigen tot zijn beschikking. Want wat zou Starhawk nou zijn zonder Hawks?

Koop je een gebouw dat fungeert als landingplatform voor Hawks dan staat er binnen seconden een startklare Hawk voor Graves’ neus. Nieuw in Starhawk is dat de Hawks kunnen transformeren, van stampende mech naar gierende straaljager. In plaats van op te stijgen besluit Graves eerst even rond te walsen en tientallen mutanten kapot te schieten. Vervolgens wordt de Hawk omgetoverd tot volwaardig vliegtuig en stijgt hij op, waarna een aantal intense dogfights volgen.

Het markeert het einde van een actievolle singleplayerdemo. De ontwikkelaar meldt nog wel dat er, later in de volledige versie, online coöperatief met maximaal drie andere spelers gespeeld kan worden.

Community, community, community!

Om maar even op het onderwerp van multiplayer te blijven hangen:  Lightbox belooft dat de online functionaliteiten flink verbeterd worden. Zo zijn de opties voor clans enorm uitgebreid ten opzichte van Warhawk: clans kunnen groter zijn, leden kunnen verschillende rangen krijgen en er zijn opties voor nieuwsborden, kalenders en zelfs complete toernooien zijn in een handomdraai opgezet. 

Daarnaast werden we verzekerd van tal van nieuwe cosmetische aanpassingsmogelijkheden voor ieders multiplayerpersonage. Spelers kunnen hun personages van top tot teen aanpassen met verschillende kledingstukken, accessoires, insignes en handmatig instelbare kleurenschema’s. Clanleiders hebben ook de optie om hun leden hetzelfde uiterlijk te geven. Voertuigen zijn in een mindere mate aan te passen, maar wel van een eigen kleur te voorzien.

Samen met de verbeteringen in online functionaliteiten lijkt dit een op de community gefocuste multiplayerervaring op te gaan leveren. Of de singleplayer daarnaast als een waardevolle toevoeging kan bestaan, kunnen we nu nog niet zeggen. Daarvoor moeten we zelf eerst eens spelen.

Volg de Gamescom 

op Gamer.nl