South Park: The Stick of Truth lijkt als RPG daarvoor uitermate geschikt. De E3-trailer was als een aflevering van de serie, al zegt dat nog niets over het spel zelf. Stiekem bleven we vooral achter met een hoop vragen. Hoe ziet de gameplay eruit bijvoorbeeld? “Crappy”, aldus Matt Stone. Wij zijn het met hem eens. Personages lijken op uitgeknipte papieren figuurtjes en hobbelen stroef over het scherm. Het is bijna identiek aan hoe een aflevering van South Park tegenwoordig oogt, en dat is precies wat we willen zien.

Deze trend wordt voortgezet met de personages zelf. De eerste persoon die we tegenkomen als nieuwe inwoner is Butters. Butters staat beter bekend als de personificatie van naïviteit en ook in The Stick of Truth is dat het geval. In de volste overtuiging van zijn rang als een level 7 wizard leidt hij ons naar Cartmans achtertuin, waar de vetklep nieuwe spelers opwacht om zijn rol te vervullen als meester en mentor.

Een goede klootzak

Cartman is heerlijk zichzelf, een klootzak extraordinair. “What’s your name, new kid?” vraagt hij. De optie om een naam in te voeren komt omhoog, maar kan evengoed genegeerd worden. “So, your name is.. Douchebag”, zegt Cartman. Tweemaal nee als antwoord is niet genoeg om hem van deze gedachtegang te wijken: we gaan door het leven als Douchebag. Dat de game door Trey Parker en Matt Stone geschreven is spat er dus vanaf, wat veel goeds belooft voor de rest van de cast.

Volgens Matt en Trey is dit de eerste keer dat South Park helemaal in kaart is gebracht. Om een constant gevoel van déjà vu te lijf te gaan, zijn er een hoop nieuwe locaties die de spelwereld opvullen. Zo leidt leermeester Cartman ons naar een verlaten kerkhof dat we niet direct kunnen plaatsen binnen ons beeld van South Park. Verwacht wel het stadje te kunnen ontdekken en zo eindelijk alle iconische locaties een plek te geven. Wij vragen ons bijvoorbeeld nog altijd af waar precies de school, City Wok en Hells Pass Hospital te vinden zijn. Als we de ontwikkelaar mogen geloven, komen we daar tijdens het spelen eindelijk achter.

Larp, larp, larp, monsters versla je met een…

De enorme fantasie van de jongens wordt gebruikt om de gameplay te vormen. Larpen komt daarbij als een perfect excuus om alles extra amateuristisch over te laten komen. Outfits bestaan uit willekeurige lappen stof, houten en plastic zwaarden zijn er in overvloed en schilden zijn vaak deksels van prullenbakken of oude dienbladen. Een vergelijking met de Lord of the Rings-aflevering is hier zeker op zijn plaats, waarin de vier jongens met soortgelijke spullen op pad gingen.

Ook de turn-based gevechten zijn een verzameling van alles wat we kennen uit South Park. Cartman die zichzelf injecteert met appelsap om vervolgens wrede ruften los te laten op zijn vijanden: check. Mr. Slave die zijn anale verdwijntruc uitvoert om een ongelukkige ziel te laten verstikken in zijn rectum: check. Een verzameling vijanden als vampire kids, crabpeople en Christmas critters om het tegenop te nemen: check. Een aanval met de enorme hangtieten van Ms. Chokesondick of Randy Marsh die een enorme drol draait die aanvallen absorbeert, klinken plotseling niet erg vergezocht meer.

Alles sluit dusver perfect aan bij wat we verwachten van een nieuwe South Park-aflevering: het idee dat dit het zoveelste avontuur is van Stan, Kyle, Cartman en Kenny. Maar deze keer maken wij er zelf deel van uit. En als we vervolgens een aantal dagen na het zien van The Stick of Truth onze herinneringen niet eens meer weten te onderscheiden van die aan de serie, dan weet je eigenlijk genoeg. So c’mon down to South Park and have yourself a time… Begin volgend jaar dan.