Singularity is voor Raffel een vrij persoonlijk concept aangezien de inspiratie voor de game uit zijn eigen herinneringen uit de jaren '50 komt. Hij groeide op toen de spanningen rond de Koude Oorlog hun hoogtepunt bereikten. Zijn ouders bewaarden gasmaskers op zolder en op school leerden ze wat te doen in het geval van een Russische kernaanval. Het zijn die ervaringen die de inspiratie vormen voor het concept van Singularity.

De hoofdrol is weggelegd voor de Amerikaanse legerpiloot Nate Renko. Om voor hem onbekende redenen moet hij van zijn superieuren over het Russische eiland Katorga 12 vliegen. Hier stort Renko neer en tijdens zijn eerste onderzoeken op het eiland ontdekt hij dat de Russen vreemde experimenten hebben gedaan met het mysterieuze element 99.

In de jaren '50 ontdekten de Russen dat dit element een enorme energiebron voor ze kon zijn. Iets om een enorme machtsverschuiving mee te veroorzaken. Trouw aan de Russische geschiedenis vond er echter een ramp plaats met de reactor die voor de nieuwe energiebron gebouwd moest worden. Dit ongeluk scheurt een gat in de tijd, wat door de Russen succesvol in de doofpot wordt gestopt. Vijftig jaar later blijkt er echter weer activiteit te zijn op het eiland, reden voor het Amerikaanse leger om Nate Renko er opaf te sturen.

Niet lang na de crash ontdekt Renko een handig Russisch instrument: een Time Manipulation Device, ofwel TMD. De TMD is het belangrijkste wapen in Singularity en speelt een hoofdrol in gevechten en puzzels. Het apparaat doet vooral denken aan de Gravity Gun uit Half-Life 2, omdat je er objecten mee naar je toe kunt trekken en weer kunt wegschieten. Zoals de naam al zegt kun je er echter ook tijd mee manipuleren: objecten en mensen verjongen en verouderen. Met de straal kun je iemand binnen luttele seconden tientallen jaren ouder maken en zo doden. Dit werkt ook de andere kant op, alleen veranderen mensen niet in baby's, maar in afzichtelijke kermende monsters. Waarom dit zo is weten we nog niet, maar dit wordt ongetwijfeld uitgelegd in de game.

Het spelen met tijd gaat een stuk verder dan het simpelweg verjongen en verouderen van je tegenstanders. Dit kun je namelijk ook doen met vele objecten in de game, mits ze niet te groot zijn. Oude verroeste tonnen kunnen opgepakt worden met de TMD, en vervolgens verjongd worden tot het weer de ontplofbare vaatjes zijn uit de jaren '50. Kapotte loopbruggen kunnen zo weer begaanbaar gemaakt worden en oude blikken doperwten worden weer een belangrijke bron voor het herstellen van je gezondheid. Het werkt echter ook andersom; een metalen stellage kan bijvoorbeeld worden verouderd zodat deze ineenstort op je tegenstanders.

Waar de TMD zich beperkt tot tijdmanipulatie op kleine schaal, krijg je af en toe te maken met een Time Wave die een veel grotere invloed heeft. Bij de presentatie die wij te zien kregen loopt Renko een compleet verlaten en vooral vervallen industrieel gebied in. Vervolgens rolt een tijdsgolf over het gebied heen, die het complete gebied terugbrengt naar de jaren '50. De grauwe hemel verandert in een strakblauwe lucht, verroeste en vervuilde metalen objecten blinken weer in de stralende zon en zijn weer voorzien van een fris kleurtje.

Dit is niet alleen een indrukwekkende grafische verandering, maar ook de gameplay slaat om van exploratie naar actie. In het door de tijdsgolf geraakte gedeelte van Katorga 12 wemelt het namelijk van de Russen die hun wapen allemaal mikken op de enige persoon met een Amerikaans uniform aan.

Russen en Amerikanen zijn niet de enige bevolkingsgroepen die je tegen zult komen in Singularity, want Element 99 heeft voor flinke problemen gezorgd. Zo hebben we verschillende soorten monsters gezien en een enorm wezen dat ergens over een level vliegt en in stukken gescheurde Russen achterlaat. Hoe deze wezens precies in het verhaal passen weten we nog niet, maar we weten wel dat ze zowel tegenstanders als Renko aanvallen. Vaak zijn het vijanden, maar soms kun je ze ook gebruiken als wapen door ze juist op te zetten tegen de Russen.

We zouden graag meer ontdekken van dit verhaal, want dit aspect lijkt een onderdeel waar veel tijd in is gestoken door Raven Software. De manier van vertellen doet denken aan die van Bioshock, en verloopt onder andere via cassetterecorders die je kunt vinden. De explorerende gamer zal zodoende meer van het verhaal ontdekken dan de ren-en-schiet-speler. Regelmatig krijg je ook een flard van het verhaal mee door echo's, een soort geesten van mensen die vastzitten tussen de tijd. Zij geven meer inzicht in de ramp uit de jaren '50. Doordat deze echo's in doodsangst verkeren, geven ze de game samen met de vaak troosteloze omgevingen een wat naargeestig sfeertje.

Dit wordt goed overgebracht door de grafische stijl en de vele tijdseffecten. Zo toonden de ontwikkelaars een level op een groot schip dat zo'n vijftig jaar jonger wordt gemaakt. Het schip is echter zo groot dat het weer in rap tempo veroudert. Vlak voor je ogen bladderen verflagen af en zie je de roest voortschrijden door het schip. Hoewel Singularity misschien niet zo mooi is afgewerkt als een Wolfenstein, is de grafische stijl wel erg sterk en ziet de game er gewoon goed uit.

Singularity heeft absoluut onze aandacht, dankzij een aantal zeer interessante eigenschappen. Met name de eigen versie van de Gravity Gun, misschien wel het tofste gamewapen ooit, brengt Singularity tot leven. Bovendien kun je met de TMD mensen binnen seconden de rest van hun leven laten meemaken en bevat de game een boeiende mix tussen exploratie, puzzelen en actie. Die TMD, de ogenschijnlijk goed verdeelde spelelementen en het feit dat je met monsterlijke en menselijke tegenstanders te maken krijgt, maakt de vergelijking met Half-Life 2 een eenvoudige. Gelukkig heeft Singularity echter wel een echt eigen smoel, die wij graag snel eens beter zouden bekijken.