In principe moet je Societies niet zien als een echt nieuw deel in de Sim City-lijn. Dit is zeker niet bedoeld als Sim City 5. De focus van de game ligt dan ook op een compleet ander niveau. In deze game richt je je veel sterker op individuele wijken en gebieden, in plaats van de stad in z'n geheel. De schaal is verkleind en het niveau waar op je te werk gaat ligt lager. Je bent dus veel meer met micromanagement in plaats van macromanagement bezig.

Deze veranderde focus alleen al maakt de instapdrempel van de game een stuk lager. Omdat het in Societies in de eerste plaats om het leven van je inwoners gaat en de ecologie van je wijken, wordt het geheel wat 'menselijker'. De game hoeft minder met cijfertjes en tabelletjes te werken (hoewel ze nog steeds voldoende aanwezig zijn) en de ontwikkelingen van je stad kunnen meer visueel worden weergegeven. Net als in bijvoorbeeld een RollerCoaster Tycoon, kun je van individuele inwoners hun tevredenheid en status bekijken, evenals voor ieder gebouw en de directe relatie tussen de gebouwen.

In tegenstelling tot Sim City, zet je in Societies ook ieder individueel gebouw zelf op de kaart. Het is niet zo dat je zones aanlegt en verder de projectontwikkelaars grotendeels hun werk laat doen. Ergens doet de game terugdenken aan de verloren parel Constructor, die op een soortgelijke wijze te werk ging. Het interessante aan de gebouwen, is dat ze allemaal verschillende zaken generen of verbruiken. Deze zaken zijn opgedeeld in bijvoorbeeld Creativiteit, Plezier, Kennis en Werk. Afhankelijk van wat voor soort maatschappij je wilt bouwen, zul je al deze zaken op een bepaalde manier moeten balanceren.

Het is namelijk zo dat je zelf bepaalt wat voor maatschappij zich in je stad gaat huisvesten. Het uiterlijk van je stad zal zich hier volledig op aanpassen, waardoor ieder project helemaal van jezelf wordt. Zo kun je bijvoorbeeld een Orweliaanse gemeenschap bouwen waarin alles nauwlettend in de gaten gehouden wordt en alles via de staat wordt gereguleerd. Of je gaat juist voor een stad waarin alles draait om ontspanning en plezier en waar de clowns over de straten dansen. Het is helemaal aan jezelf. Het helpt hierbij dat de game een semi-cartoony uiterlijk hanteert, waardoor de veranderlijke maatschappij extra mooi uit de verf komt.

Bij het spelen van de game, is het duidelijk dat men heel erg gelet heeft op de toegankelijkheid. De game is in principe door iedereen op te pakken en mee weg te spelen. De laagdrempeligheid is echt een verademing ten opzichte van de pure Sim City ervaring. De hardcore fans hoeven echter zeker niet te treuren, want ook Societies zit nog vol met diepgang en uitdaging. Hoe verder je in de game komt, hoe complexer alles kan worden, en een goede burgemeester zal zich nog altijd duidelijk onderscheiden van een matige. Het ligt er maar net aan hoeveel invloed je zelf wilt uitoefenen op je stad. Als je het écht goed wilt doen, kun je alles tweaken wat je maar wilt en de planologie zo optimaal mogelijk maken. Heb je hier geen zin in en wil je gewoon ontspannen je stadje zien ontwikkelen, dan is dat ook mogelijk.

Kortom, Sim City Societies is een bijzonder veelbelovend product. De game speelt erg lekker weg en is zeer overzichtelijk. Grafisch ziet het er allemaal prima uit, hoewel in de bèta de volle grafische pracht helaas nog niet bekeken kon worden. De charme is er echter zeker, ook in combinatie met die typische jazzy Sim City muziek. Of de game op langere termijn zal blijven boeien en zowel de leek als de hardcore fan evenveel fun zal kunnen bieden, zal uit de uiteindelijke reviewversie moeten blijken. Aangezien de game zojuist gold gegaan is, zullen we daar vast niet meer al te lang op hoeven wachten.