Met het success van spellen als Splinter Cell en Metal Gear Solid schieten de stealthy actiegames als onkruid uit de grond. Allemaal zijn ze voorzien van AI welke op zicht en geluiden reageren en in al deze games is het mogelijk om lijken te verslepen. Ongezien langs camera's en zoeklichten komen is ook steeds weer een terugkerend element in deze games. Kemco komt eind dit jaar met Rogue Ops op de proppen, ook zo'n stealthy actiegame volgens het boekje. Of heeft het spel meer te bieden?

In Rogue Ops neem je de rol aan van Nikki Connors, ooit een simpele groene baret in het leger maar inmiddels een supergetrainde infiltrant welke het opneemt tegen het terrorisme. Ze is immers haar man en dochter verloren door een aanslag en zint op wraak en gerechtigheid. Het spel begint met een training waarin je, ondanks dat je een van de meest getrainde infiltranten bent, zaken leert als om je heen kijken, bukken en kruipen. Opvallend is dat je in Rogue Ops niet kan springen. Het is wel mogelijk om te klimmen en klauteren om hogerop te komen, maar springen en timing heeft men, misschien wel heel verstandig, overboord gegooid.

Na deze tutorial ben je klaar voor je eerste missie. Een radio-intercom vertelt je wat je te doen staat en vervolgens is het aan jou een hoofdkwartier te infiltreren. Natuurlijk lopen er de nodige wachters rond welke je vrij gemakkelijk kan ontwijken. Ook het uitschakelen van deze personen is niet echt een probleem. Verder liggen er op de weg naar je doel de nodige schakelaars, camera's, detectievelden en ventilatieschachten.

Zo nu en dan heeft men wat unieks in het spel weten te stoppen, vaak in de vorm van een puzzel in de omgeving. Zo diende je lijken in een detectieveld te schieten waardoor de detectiestraal doorbroken werd en het afweergeschut op de lijken begon te schieten. Vervolgens kon Nikki ongezien achter dit lijk langs passeren.

Natuurlijk staan er ook enkele wapens en gadgets tot je beschikking, welke variëren van kleine pistooltjes en handgranaten tot een snipergeweer en een nightvision. Aardig gevonden is ook een speciaal vizier waarmee je bedrading in muren waar kan nemen. Zit een deur op slot dan kan je met dit vizier uitzoeken waar men de schakelaar verstopt heeft. Helaas wordt dit trucje slechts sporadisch gebruikt en als je er even niet aan denkt kan je hopeloos vast komen te zitten.

De previewversie die ik aan de tand mocht voelen had een viertal missies welke alleen aardig mooi vormgegeven waren, al waren ze soms wel erg donker waardoor je moeilijk kon zien waar je nou eigenlijk mee bezig was. Ook Nikki mag er zeker wezen en haar tegenstanders hebben ook behoorlijk wat detail meegekregen. Het is allemaal erg degelijk, maar het wekt eigenlijk nooit enige verbazing.

De previewversie heeft me nog niet echt weten te overtuigen van de kwaliteit van het spel. Er zaten vier missies in waar je toch aardig snel doorheen kon spelen. Het hele spel zal acht missies bevatten, dus wanneer de overige vier missies net zo groot zijn, dan is het plezier zo voorbij. Daarnaast heeft het spel eigenlijk totaal niets nieuws te bieden. Been there, done that. Voor de fans van stealthy actiegames die echt op iets nieuws zitten te wachten is het misschien het bekijken waard. Al zal de volledige versie moeten uitwijzen of de verdere levels wellicht wat meer innovatie bevatten.