Vaak worden indiegames geassocieerd met eenvoudige platformers, puzzelspelletjes met een gimmick of een geinige shooter. De mannen van Abbey Games (“Since 2012”) leggen de lat gelijk hoog: zij werken aan de god game Reus, geïnspireerd op titels als Black & White of Populous. De game moet aankomend voorjaar in speelbare vorm op je PC kunnen staan – naar een versie voor iOS of Android wordt alleen nog maar voorzichtig gekeken. Tijdens de expositie Indigo in Utrecht kun je zelf aan de slag met een vroege versie van Reus, die wij enige tijd geleden al aan de tand mochten voelen. (Full disclosure: de schrijver van dit artikel is al jaren bevriend met één van Abbey Games' medeoprichters.)

Rijzende reuzen

Zoals het een god game betaamt, is het voornaamste doel van Reus om een utopische wereld voor je bevolking op te bouwen, in dit geval op een planeet die geheel rond te wandelen is. Dit doe je aan de hand van een aantal reuzen – aan elementen gekoppelde mastodonten met de kracht om het landschap van je planeet te bewerken. Aan het begin van het spel wordt de dorre planeet slechts bewoond door een gigantische krab. Laat je deze ocean giant een zee neerleggen, dan groeit er een bos, waar de forest giant opstaat in de gedaante van een soort houten aap. Deze reus kan op zijn beurt gewassen planten om een menselijke verkenner aan te trekken. Heeft deze man het naar z'n zin, dan legt hij al snel de fundamenten voor een nederzetting.

Na verloop van tijd ontstaat er vanuit een florerend dorpje meer vraag naar voedsel, gekoppeld aan een zogenoemde City Challenge: lukt het je om de bevolking snel genoeg te laten groeien tot een bepaald niveau, dan verdient een van je reuzen een upgrade in de vorm van een ambassadeur. Dat kun je doen door bijvoorbeeld zoveel mogelijk fruitbomen te plaatsen, maar dan ligt het risico op de loer dat het volk hebberig wordt. Ontneem je deze mensen hun welvaart, dan escaleert de situatie, valt de boze menigte je reuzen aan en zit er vaak weinig anders op dan het dorp tegen de vlakte te gooien. Of – leuker nog – door de nabijgelegen zee met hetzelfde gemak als 'ie er kwam droog te leggen door je rock giant een hooggebergte neer te laten leggen.

Goede gevolgen

Slagen is een kwestie van trial en error, aangezien het spel je zo min mogelijk aan de hand neemt in het faciliteren van het groeiproces. Pas wanneer er een standbeeld als eerbetoon aan jou wordt opgericht, kun je spreken van een geslaagde samenleving. Door met succes een nederzetting tot bloei te laten komen, verdien je nieuwe vaardigheden, die bij je volgende playthrough ingezet kunnen worden om nog effectiever te zijn. Dat geldt ook voor de reuzen: in het uiteindelijke spel zijn er acht tot tien verschillende giganten om te laten ontwaken.

Reus wordt dan ook bedoeld om vaak te herspelen. Vanzelfsprekend zal het spel niet zo uitgebreid zijn als het eerdergenoemde Black & White, maar in essentie vertoont het gelijkenissen met die god game. Bovendien wordt de Nederlandse game gekenmerkt door een alleraardigste grafische stijl, die het midden houdt tussen de betere flashfilmpjes en een zaterdagochtendcartoon. Alleen al om die redenen is het te hopen dat het eindproduct een eerlijke kans krijgt ten tijde van de release begin 2013 – en dat er versies voor de mobiele platformen in het verschiet liggen.