In 1992 maakt het software bedrijf ID samen met Apogee een spel wat veel mensen schokte. In het spel moet de speler nazi's doodschieten en als de spion,

William j. "B.J." Blazkowicz door een wirwar van verdiepingen en levels zien te ontsnappen.

Ondanks de commotie over het spel dat vol met hakenkruizen en Hitler portretten hing, heeft ID toen een nieuwe genre laten ontstaan. De First Person Shooter, met als moeder game Wolfenstein3d.

De shareware versie bevatte één speelbare episode, de volledige versie had 6 spannende episodes waarin zelfs de Fuhrer het moest ontgelden.

Als vervolg op Wolfenstein3d kwam Spear of Destiny. De game werd met gemixte reacties ontvangen aangezien er weinig nieuws onder de zon was.

Jaren gingen voorbij, maar Wolfenstein3d bleef populair, de game stond bij verschillende abandon warez sites op download plaats 1.

Hier begon het allemaal mee, memoriessss

In die jaren kregen verschillende klassiekers een nieuw jasje zoals Dune2 die in Dune2000 een vernieuwde versie zag. Maar om Wolfenstein3d bleef het stil.

Totdat ID aankondigde (samen met Activision en Gray Matter Studios (Kingpin, Redneck Rampage, Siberia en Quake II missie pack)) dat men terug ging naar Castle Wolfenstein.

Return to Castle Wolfenstein dus. Een brok jeugdsentiment moest ik wegslikken.

Maar zou ik dadelijk niet tegen een enorme kater aanlopen zoals bij Dune2000?

De eerste geluiden zijn veel belovend, zeker als we zien dat een aangepaste Q3 engine gebruikt wordt, maar wat kunnen we nu eigenlijk verwachten?