Door Matthijs Hannink en Ron Vorstermans

Als er één ding is dat je onomstreden kunt zeggen, is dat Insomniac met het vervolge de ambitie heeft om de zaken een stuk grootser aan te pakken. De singleplayer campagne speelt zich af in de Verenigde Staten. Nadat Nathan Hale wordt gescout door de Black-Ops vanwege zijn resistentie tegen het Chimera-virus, wordt hij overgebracht naar een IJslandse militaire basis die meteen wordt verdelgd door een Chimera-overmacht. Vanaf dan ontvouwt het verhaal zich in de VS, dat tevens onder de voet wordt gelopen door de vijand.

Buiten de singleplayer biedt Resistance 2 een co-op campagne aan voor acht spelers online. Deze modus bevat een verhaallijn die parallel loopt aan Nathan Hale's belevenissen in de singleplayer en telt verschillende klassen die elkaar aanvullen. Het competitieve element is, met zestig man online, ook flink uitgebreid. De speelvelden worden wel zo opgebouwd dat gevechten op selecte sleutelposities plaatsvinden. Ook bevat Resistance 2 de inmiddels standaard geworden toevoegingen zoals clan-ondersteuning, badges en een website voor de gemeenschap waarop alle statistieken worden bijgehouden.

Matthijs: Eerst nog eventjes over Resistance 1. Ik snap niet dat je zó negatief over die game bent. De game heeft een uitgebreide singleplayer campagne en een grote multiplayer. Ik was onder de indruk van de creatieve wapens en de typische Engelse omgevingen gemixt met Chimera-technologie. Het geheel bestuurde perfect en was voor mij eigenlijk de ideale uitvoering voor een uitdagende arcade shooter. Inspiratieloos vond ik het allerminst, vanwege de setting en de wapens. Ron: De wapens waren ook niet inspiratieloos, het was de gameplay die onderdeed. De game was voor mijn gevoel gewoon een dertien-in-een-dozijn shooter, die als voordeel had de enige te zijn tijdens de PS3-launch. Ik heb me opzich best met de game vermaakt (vooral de multiplayer was tof), maar dat neemt niet weg dat de game weinig speciaals was. Overigens besturen first-person shooters al jaren perfect op de console, dus dat was voor mij geen pluspunt. Maar goed, Resistance 2 dus... Matthijs: Inderdaad, Resistance 2. Daar zullen we vast evenveel over verschillen. Met de nieuwe singleplayer campagne en de gigantische hoeveelheid aan multiplayer features klinkt dit voor mij als het meest complete shooterpakket sinds The Orange Box. Wat jij? Ron: Nee, het is wat dat betreft beter te vergelijken met Halo 3, die zat ook tjokvol met extra content en opties. Maar goed, ik heb dus net de demo op de Games Convention gespeeld, en ik was dus niet onder de indruk. En ja, dat is een understatement. Matthijs: Ik zag dat het dat straatje was dat je een hele lading van die Grim moest afknallen. Lekker achterlijk om zo'n scene op de beurs te zetten. Maar je hebt toch wel gehoord dat de intensiteit in dit deel heel erg wordt opgevoerd? Wat dacht je van die aanval op IJsland, de Leviathan in Chicago of die gi-gan-tis-che robotten op de akkers? Ron: Ok, ok, dat zag er inderdaad erg tof uit. Los van de Leviathan natuurlijk, want dat kwam op mij niet heel erg indrukwekkend over. Overigens ben ik inderdaad benieuwd hoe episch de gevechten in dit deel gaan worden. Die epische grootsheid, dat heeft een Gears of War, Call of Duty 4 of Halo 3 namelijk wel, Resistance miste dat. Ik ben wat dat betreft benieuwder naar de multiplayer, zestig man online is erg ambitieus. Dat gaat ze nooit lukken. Matthijs: Ze zouden nooit iets doen dat ze niet zouden kunnen, zo stom zijn ze ook weer niet. Ik verwacht sowieso lagvrije multiplayer. En bovendien worden de maps zo gecreëerd, dat er gevechten gaan ontstaan rond sleutelposities. Op die manier worden het kleinere gevechten binnen één groot gevecht. Zowel op technisch gebied als op het gebied van gameplay zie ik geen enkel probleem. Maar wat denk je eigenlijk van die coöp? Ron: Maar goed, dat zegt elke ontwikkelaar natuurlijk. Ik moet eerst zien dat het ze daadwerkelijk lukt zestig man op een map te plaatsen voordat ik het geloof. De coöp gaat ongetwijfeld tof worden. Met acht man een aparte verhaallijn doorlopen is volgens mij nog nooit echt goed aangepakt. Resistance 1 schreeuwde om een toffe online coöp en ik ben blij dat dit in deel twee gerealiseerd wordt. Matthijs: Ik kijk er ook zeker naar uit. Tot slot nog even over de Games Convention. Er werd een nieuw wapen onthuld, de Splicer. De schiet vijftien zaagjes per schot met als secundaire vuurmodus een oplaadbaar schot dat net zolang in het lichaam van je vijand blijft rondzagen tot deze sterft. Klinkt gory! Ron: Ja, om de goorheid van dit wapen kan ik, in tegenstelling tot de kwaliteit van de game, niet heen. Laatste puntje is voor jou.

Iedereen is natuurlijk benieuwd of alles wat Insomniac op papier belooft, op ons scherm net zo mooi naar voren komt. Op de redactie zijn de voorlopige meningen in ieder geval verdeeld. In november van dit jaar zullen we zien hoe de Chimera-invasie van de VS uitpakt.