Red Steel moet één van de grote releases gaan worden bij de lancering van Nintendo’s nieuwste console, de Wii. Ubisoft is er al mee bezig sinds Nintendo op de E3 in 2005 zijn plannen voor de Wii bekend maakte. In overleg met Nintendo werd gekozen voor een mix van vuur- en zwaardgevechten, zodat de mogelijkheden van de Wii op verschillende manieren uit de verf komen. En waar gaan zwaarden en geweren hand in hand? Juist, in Japan! Voordat we overgaan op de besturing, even kort het verhaal achter Red Steel. Je speelt een Amerikaan die verliefd is op een Japans meisje. Wanneer je net de vader om haar hand wil vragen, wordt er een aanslag op de vader gepleegd en wordt je meisje ontvoerd. De vader blijkt lid te zijn van de Yakuza, de Japanse maffia. De vader rijkt je, voordat hij zijn laatste adem uitblaast, zijn Katana aan, waarna je op pad gaat om je meisje uit de handen van de slechteriken te redden.

We kregen op de Games Convention de kans om Red Steel uitgebreid aan de tand te voelen in de vorm van een tutorialmissie, gevolgd door een kort voorproefje van het echte werk. De tutorial begint in een klein kamertje. De Wii-mote wordt gebruikt voor het mikken van je wapen en voor het draaien van je personage. Dit doe je door aan de randen van het scherm te mikken. Aanvankelijk voelt dit nog wat onwennig aan, omdat je mikpunt niet gelijk staat aan het midden van het scherm zoals je dat normaal bij shooters gewend bent. Het schieten zelf doe je met de trigger achterop de Wii-mote, het herladen van je wapen doe je door met je andere hand (waarin de analoge stick zit) te schudden. Erg leuk is dat je wapen meedraait met de manier waarop je de controller vast houdt. Zo kun je het wapen ook over dwars vasthouden, wat een erg gaaf effect geeft. Met de A-knop kun je iets inzoomen, waardoor de nauwkeurigheid vergroot, maar je snelheid drastisch doet dalen.   Het eerste kamertje biedt alvast een goede schietoefening, want het staat vol interactieve objecten die je aan gort kunt schieten. Televisies, schilderijtjes, vazen, telefoons, alles gaat op spectaculaire wijze naar de kloten. Dat er ook flink wat humor in het spel zit verwerkt blijkt wanneer we door één van de ramen aan de overkant van de straat schieten, wat wordt gevolgd door het geluid van een gillende vrouw. Na enige oefening kun je al aardig overweg met de besturing, het is vooral een kwestie van aanvoelen hoever je naar links of naar rechts moet bewegen met je hand. Wanneer je rustig door een gang aan het lopen bent en even geen acht slaat op hoe je de remote vasthoudt, wil het nog wel eens gebeuren dat je naar het plafond of de grond kijkt, of plotseling begint te draaien. Over het algemeen dien je net wat meer concentratie op te brengen dan bij een normale controller het geval is, maar dat kan ook nog met gewenning te maken hebben natuurlijk. Om uit de kamer te komen dienen we eerst een deur te openen. Geheel volgens verwachting doe je dit niet door een knop in te drukken, maar door de Wii-controller te bewegen. Ubisoft heeft ervoor gekozen dergelijke acties niet aan een specifieke beweging te verbinding. Dit omdat iedereen een deur op een andere manier wil open doen: de een wil er tegenaan duwen, een ander draait zijn hand om de deurknop om te draaien. Daarom is gekozen voor een universele beweging, zodat je kunt kiezen wat je zelf het prettigste vindt. In de volgende kamer krijgen we een oefening in het zwaardvechten. Tijdens de zwaardgevechten in het spel zul je niet vrij rond kunnen lopen, maar sta je automatisch gelockt op je tegenstander. De Wii-mote werkt nu zelf als een zwaard en het werkt eigenlijk precies zoals je zou denken: beweeg de Wii-mote horizontaal voor een horizontale slag, verticaal voor een verticale slag. Het blokken en ontwijken van aanvallen van de tegenstander, doe je met de Wii-controller. Door deze te kantelen blok je een aantal, door hem opzij te bewegen, ontwijk je. Na de tutorial is het tijd voor het echte werk. Wanneer er meerdere tegenstanders op je af komen, blijkt alles toch wat pittiger dan je aanvankelijk dacht. Gelukkig is Red Steel erg vergefelijk. Je gezondheid herlaadt namelijk vanzelf wanneer je niet beschoten wordt. Ook zullen tegenstanders die je al gedood hebt, niet opnieuw verschijnen wanneer je een level opnieuw moet doen. Wat opnieuw opvalt zijn de behoorlijk interactieve omgevingen. Er kan erg veel kapot in de omgeving en explosieve voorwerpen zoals auto’s, kunnen op een handige manier gebruikt worden om tegenstanders uit te schakelen. Toch kan Red Steel grafisch niet op tegen de shooters op de Xbox 360 en de PS3, het ziet er eerder uit als een gemiddelde FPS op de gewone Xbox. Ook geeft het spel enigszins de indruk dat de verhoudingen van de personages en objecten ten opzichte van de omgeving, niet helemaal juist is. Het spel zal het dan ook vooral moeten hebben van de unieke besturing, die een frisse kijk geeft op het shootergenre.