Door Michael Wolf Visser

Pariah is een nieuwe FPS van Digital Extremes, de ontwikkelaar van de eerste Unreal en de drie Unreal Tournament games. Het hoeft dan ook niet echt te verbazen dat Pariah gebruik maakt van de Unreal engine. Op de E3 kreeg Gamer.nl achter gesloten deuren een presentatie van deze titel. Wat heeft Pariah te bieden dat we nog niet gezien hebben in een andere First Person Shooter?

Het eerste wat opvalt is dat Pariah de effecten van de Unreal engine ten volle benut. Er wordt veel gebruik gemaakt van bumpmaps en speciale licht-effecten, wat het geheel een behoorlijk indrukwekkende aanblik geeft. Er werd wel verteld dat de models nog placeholders zijn en dat het er in de uiteindelijke versie dus een stuk beter uit zal zien.

In Pariah neem je de rol aan van Dr. Jack Mason die aan boord van een gevangenschip een dame, Karina J., bevrijdt. Karina leidt aan een dodelijke infectieziekte die over zestien uur in de vorm van een biologische aanval ook op de rest van de aarde los gelaten zal worden. De relatie die Jack met Karina opbouwt vormt de rode draad door het spel en samen zullen ze moeten proberen de biologische aanval te voorkomen. Het verhaal is aan de hand van enkele bekende Hollywood schrijvers en zou een belangrijk onderdeel moeten gaan vormen van het singleplayer gedeelte.

Ondanks het sterke verhaal is Pariah in de eerste plaats een First Person Shooter en er zal dus heel wat geschoten moeten worden. Simpelweg de vuurknop inhouden is er echter niet bij, want je wapens in Pariah kunnen oververhit raken. Zorgvuldig je schoten doseren is dus aangeraden en oververhitting is hiervoor niet de enige reden. Ammunitie zal namelijk vrij schaars zijn, simpelweg kogels op pikken in de uithoeken van de levels is er niet bij. Elk level kent een aantal punten waar je ammunitie zal kunnen herladen en daarmee zul je het moeten rooien.

Niet alleen je wapens raken oververhit, ook je eigen lichaam kent in Pariah zo zijn grenzen. Men werkt met een fatigue systeem waardoor je niet continu rond zal kunnen hollen. Vermoeidheid zal zowel in single- als multiplayer deel uit maken van de gameplay.

In Pariah zullen ook voertuigen een grote rol spelen. Voor de physics van de vehikels wordt gebruik gemaakt van de Havok engine, waardoor ze erg realistisch aan zullen voelen en net als in Halo regelmatig om zullen kieperen wanneer je iets te ruig door de bochten vliegt. Het besturen van voertuigen kon in de huidige versie nog in zowel first- als thirdperson view, maar in de uiteindelijke versie zal waarschijnlijk enkel in third person te racen zijn. De PS2 versie zal trouwens, in tegenstelling tot de Xbox en PC versie, geen gebruik maken van de Havok physics engine. Hiervoor wordt namelijk een minder zware, zelf ontwikkelde physics engine gebruikt die niet veel onder doet voor de Havok engine.

Technisch is Pariah bijna voltooid maar op het gebied van content denken de makers nog een maandje of zeven nodig te hebben om alles af te werken. Men wil deze tijd ook gebruiken voor het toevoegen van enkele unieke features die men nog graag voor zich wil houden. Hip Interactive hoopt Pariah in de lente van 2005 op de markt te brengen.