Oddworld is misschien wel het mooiste, meest veelzijdige, fictieve universum dat in de game-industrie zelf is ontstaan. Net zoals grote franchises uit de literatuur en filmindustrie, zoals The Lord of the Rings en Star Wars, leent Oddworld zich perfect voor een groot aantal games, met verschillende karakters en in verschillende genres, zonder dat er meteen sprake is van uitmelkerij. In het eerste deel maakte we reeds kennis met een groot aantal creaturen die deze wonderlijke wereld bevolken, waaronder de Mudokons, waar de held Abe toe behoort, Scrabs, Paramites, Slogs, Fleeches, Sligs en de gemene Glukkons. In het tweede deel, Munch's Oddysee, maakten onder andere de Fuzzles en de Munch, waartoe ook de nieuwe held van het spel behoorde, hun opwachting. In het derde deel maken we kennis met 'The Stranger', een harig, Chewbacca achtig wezen met een cowboyhoed. Kent de creativiteit van de mensen achter Oddworld, dan echt geen grenzen?

In Oddworld: Stranger heeft de ontwikkelaar Oddworld Inhabitants ervoor gekozen om een compleet nieuwe kant van het Oddworld universum te laten zien. Behalve de sfeer en de grafische stijl, zullen maar weinig elementen uit voorgaande delen terug hun opwachting maken. Zo zijn de helden uit de voorgaande delen, Abe en Munch, niet meer van de partij. The Stranger, het speelbare karakter in dit spel, is een premiejager zoals we die kennen uit het wilde westen. Je neemt opdrachten aan om aan geld te komen voor de genezing van een ziekte waar je aan lijdt. Het hele spel baadt in een typisch western-sfeertje, met de typische kleine dorpjes met saloons, winkels en de bekende, wapperende uithangborden. De western-setting is wel overgoten met een flink Oddworld sausje, wat alvast een unieke maar tevens prachtige setting voor het spel oplevert.

Oddworld: Stranger is in twee grote delen opgedeeld. In het eerste deel kun je niet beschikken over wapens en dien je in de stad op zoek te gaan naar een opdracht met de bijbehorende premie in het vooruitzicht. In het andere deel krijg je wel beschikking over wapens en dien je deze opdracht tot een goed einde brengen. Het spel kan zowel vanuit eerste- als derde persoonsperspectief gespeeld worden en je kunt hier ten alle tijden tussen switchen.

De stad waarin je op zoek zult gaan naar je opdrachten, wordt bevolkt door een vreemd kipachtig ras, de Clakkerz genaamd. Dit is nogal een vreemd volkje dat snel in paniek raakt. Allereerst zijn ze niet erg blij met wapens, waardoor je vrijwel enkel nog de beschikking hebt over je vuisten. Wanneer je ze hiermee bewerkt, kun je ze tegen de grond meppen. Doe je dit een paar keer, dan zal er paniek uitbreken en zullen alle Clakkerz hun huizen in vluchten. Tijdens dit wegrennen zullen ze regelmatig over elkaar en hun voeten struikelen, wat een komisch gezicht is. Wanneer ze dan eindelijk binnen zijn, wordt er na enige tijd omgeroepen dat ze weer naar buiten komen wanneer je plechtig belooft je goed te gedragen. Na enkele minuten zullen de Clakkerz weer naar buiten komen en binnen geen tijd is de stad weer net zo bevolkt als voorheen. Maar ze onthouden wel dat je jezelf misdragen hebt.

Humoristische elementen zoals hierboven beschreven waren al talrijk in voorgaande Oddworld games, maar Stranger doet er nog eens een flinke schep bovenop. Vooral de briljante voice-acting zorgt ervoor dat je regelmatig over de grond rolt va het lachen. Ook de gesprekken zelf zijn erg komisch. Zo zijn de Clakkerz verschrikkelijk bijdehand. Wanneer je ze bijvoorbeeld vraagt waar de Bounty Store zich bevindt, dan zullen ze laconiek antwoorden “Try the store that says.. BOUNTY STORE!”. Erg leuk gevonden is ook de mogelijkheid om tegen jezelf te praten. Dit is niet alleen grappig, maar ook erg nuttig. Door tegen jezelf te praten kom je namelijk te weten wat je huidige objectives zijn. Een leuk alternatief voor een saaie lap tekst in een logboek of menuscherm.