NBA 2K15 - Nodigt meer spelers dan ooit uit voor een potje ballen | Gamer.nl

NBA 2K15 - Nodigt meer spelers dan ooit uit voor een potje ballen | Gamer.nl

PC REVIEW - Als je gevraagd wordt om een Nederlandse gamedeveloper te noemen, zal je vermoedelijk Killzone-ontwikkelaar Guerrilla Games noemen. Toch zijn er inmiddels ook talloze andere, kleinere studios die fraaie (indie)games hebben uitgebracht. Zo brachten de afgelopen jaren ons onder andere Reus van Abbey Games, Awesomenauts van Ronimo Games en Luftrausers van Vlambeer. Met regelmaat komen er dus kwalitatief degelijke titel van Nederlandse bodem. Nieuw in dit rijtje is Amulware, dat debuteert met Roche Fusion.

De meest recente editie van de basketbalgamefranchise was niet alleen ijzersterk, maar zorgde er met z'n prachtige graphics mede voor dat de nieuwe generatie spelcomputers volwaardig ingeluid werd. We beloonden de PS4-versie van NBA 2K14 met een 9, onder meer om de krachtige wijze waarop de game de emotie van de sport wist over te brengen. Een beter fundament kon ontwikkelaar Visual Concepts zich voor de ontwikkeling van NBA 2K15 niet wensen.

NBA 2K15

Coverspeler

De cover van de game wordt gesierd door Kevin Durant van Oklahoma City Thunder. De ontwikkelaar benadrukt dat deze betrokkenheid veel verder gaat dan het gebruik van zijn beeltenis voor het doosje. Durant is uitvoerig geraadpleegd over zijn ervaring met eerdere edities, evenals onder andere Paul George en Anthony Davis, waardoor Visual Concepts tot de conclusie kwam dat de gameplay in NBA 2K15 wat speelser en toegankelijker mag – zo zien de genoemde profe ionals het graag. Om dat te bewerkstelligen, is onder meer de schotmeter aangepast zodat beter in te schatten is waar de sweetspot ligt bij het werpen van een bal op het netje.

Verder zijn er de nodige grafische vernieuwingen die ook invloed hebben op het spelverloop, zoals het feit dat armen van verdedigende spelers nu realistischer meebewegen met die van tegenstanders aan de bal. Bovendien zijn er in totaal zo'n vijfduizend nieuwe speleranimaties toegevoegd, die onder meer het contact tu en spelers nog overtuigender in beeld moeten brengen. Sowieso valt op dat ze iets minder houterig bewegen, wat ook resulteert in betere bestuurbaarheid. Daarnaast is er de zogenaamde Sit Tech (Situational Tech), wat effect heeft op de kunstmatige intelligentie: teamleden zullen slimmer reageren op de speler aan de bal.

NBA 2K15

Europese sterren

Leuk voor basketballiefhebbers van ons continent is de Euro League: twintig teams uit de Europese competitie zijn speelbaar in NBA 2K15. Niet alleen voor vriendschappelijke wedstrijden, maar ook in de nieuwe MyLeague-speelstand – een competitiestand, vergelijkbaar met de A ociation Mode uit NBA 2K13, waarbij vrijwel elke denkbare parameter is aan te pa en, tot aan het risico op ble ures en de strengheid van straffen. Helaas ontbreken Nederlandse teams in dit twintigtal, al benadrukt de ontwikkelstudio wel dat het met spelers uit de Euro League heeft gesproken om de verschillende speelstijlen van Europese teams goed vast te leggen.

Ondanks de verzoeken van fans zullen nationale teams in NBA 2K15 ontbreken, terwijl dat gezien de rijzende populariteit van de sport buiten de Verenigde Staten en het toeleven naar de Olympische spelen van 2016 een waardevolle feature zou kunnen zijn. Visual Concepts geeft aan dat het zich voor deze game liever richt op het verfijnen van de basis die met het vorige deel gelegd werd, en wellicht op een later moment toewijding aan een game rondom interlands zou kunnen opbrengen. Wel speelt de ontwikkelaar in op fanatieke pc-gamers: NBA 2K15 komt namelijk in dezelfde vorm als de PlayStation 4- en Xbox One-edities naar de pc, terwijl dit in het verleden veelal uitgeklede versie betrof.


Artikel als favoriet toevoegen
Deel dit artikel

Aanbevolen voor jou