Mario Kart TV zou zomaar eens de leukste toevoeging aan Mario Kart sinds jaren kunnen zijn. Na afloop van iedere race krijg je een aantal goed uitgekozen hoogtepunten – of dieptepunten zo je wil - voorgeschoteld. Deze scènes kun je eindeloos bekijken, terugspoelen, versneld afspelen of extreem vertragen zodat je precies op Donkey Kong’s grimas kunt aflezen wanneer het door Toad gegooide schild hem raakt. Een heerlijke manier om ook na afloop van de race je vrienden naast je nog even te confronteren met jouw superioriteit.

Mario Kart 8

Mario Kart TV

Bijkomend positief aspect van Mario Kart TV is dat je niet alleen kunt nagenieten van een welgemikte aanslag – die kreeg je tijdens de race waarschijnlijk ook al mee – maar ook van alle onwaarschijnlijke toevaltreffers die normaal aan je neus voorbij gaan. Iedereen gooit wel eens blind een banaan op het asfalt of schiet zonder te kijken zo’n waardeloos groen schild naar achter. Een enkele keer juicht je personage dan en heb je blijkbaar iemand geraakt, maar hoe en wat is gissen. Mario Kart TV geeft je de gelegenheid ook die fatale momenten nog eens uitgebreid te analyseren.

En dat is maar goed ook, want anders hadden wij nooit geloofd dat we écht iemand met een groen schild hadden geraakt op het exacte moment dat hij na een zweefvlucht weer op de grond landde! We zijn dan ook oprecht nieuwsgierig naar wat voor Mario Kart TV-filmpjes er straks worden verspreid via MiiVerse; het is mogelijk de filmpjes helemaal naar wens te bewerken en te delen met de rest van de wereld via Nintendo’s sociale netwerk. Geschandpaald worden in Mario Kart was nog nooit zo publiekelijk.

Open strijd

De kans om negatief verrast te worden door een banaan onder je voorwielen of groen schildje in je voorruit is groter dan ooit, door de introductie van F-Zero-achtige magneetbanen. Sinds Mario Kart 7 voor de 3DS zweven we ook door de lucht en scheuren we onderwater, maar de magneetbanen zorgen ervoor dat we niet langer gebonden zijn aan de zwaartekracht. Als een ware achtbaan gaat het asfalt soms ineens stijl omhoog, over de kop, of maakt een krankzinnige bocht. Dat 'als een achtbaan' kun bij sommige circuits heel letterlijk nemen; in een waterpark-achtig circuit beland je op een gegeven moment letterlijk op een stuk rails van een waterachtbaan, compleet met loopings en onderwatergedeeltes. Met zoveel afwisseling is het soms lastig om ook nog eens op rondslingerende fruitschillen te letten.

Strijden om een podiumplek kan op 16 gloednieuwe circuits en 16 retroparkoersen, maar verkijk je niet op die ‘oude’ bekenden. Nintendo heeft die circuits niet alleen een (flinke) grafische update gegeven, maar ook echt gemoderniseerd. Het door de lucht zweven, onderwater scheuren en zelfs de mageneetbanen zijn ook in de retrobanen gestopt. Op Toad’s Turnpike uit Mario Kart 64 is het nu bijvoorbeeld mogelijk tegen de geluidswallen op te rijden, waar het bovendien stikt van de turbovlakken en bij andere circuits zitten er nu verborgen afsnijroutes onderwater.

Mario Kart 8

Of je dus al vijftien jaar Mario Kart speelt, of nu pas met de 50 cc-kampioenschappen begint, iedereen mag weer opnieuw uitvogelen wat de snelste route is en met welke wapens, waaronder de nieuwe vleesetende plant en boemerang, je je tegenstanders het meest dwars kunt zitten. Fijne bijkomstigheid is dat je nu zelf kunt kiezen welke items er tijdens races gebruikt worden. Wil je je puur op het racen richten, dan kan dat dus ook.

En val je toch helemaal terug naar de allerlaatste plek, bedenk dan maar dat jij de grootste kans hebt op dat blauwe schildje en iedereen een verdraaid slechte climax kunt bezorgen, om er vervolgens nog lang van na te genieten met Mario Kart TV.