Als je Mario Kart 7 in je handen hebt, is het eigenlijk meteen genieten. De toegankelijke gameplay en de beproefde elementen uit de Mario-wereld voelen meteen vertrouwd aan en net als bij zoveel games zijn het de 3D-beelden die je makkelijk imponeren. Indrukwekkend is dat je door de vloeiende beelden, die volgens Nintendo de 60 frames per seconde halen, de lage resolutie van de 3DS niet meer opmerkt. Waar de grove beeldpunten van de 3DS nogal eens teleurstellen in de iets rustiger games, is het in Mario Kart 3DS eigenlijk geen issue.

De vlieger

Een van de meest in het oog springende nieuwe eigenschappen van Mario Kart 7 is de toevoeging van een hangglider. Als je een grote sprong maakt, komt deze vliegerachtige extensie van je voertuig vanzelf tevoorschijn en kun je een tijdje door de lucht zweven. Door slim te zweven kom je een stuk verder op de baan terecht, maar het nadeel is dat je de snelheid niet kunt aanpassen en het een en ander op de grond mist. Helaas wordt de hangglider automatisch uitgeklapt en is het geval alleen handmatig weer inklappen. In de demoversie was het nog niet mogelijk om alle accessoires te kiezen en te onderzoeken wat het effect van verschillende hanggliders is. De verwachting is dat er uiteindelijk verschillende onderdelen zijn vrij te spelen en deze strategisch kunnen worden ingezet.

Het tweede nieuwe spelelement is dat je op bepaalde stukken van de circuits onderwater terechtkomt. Aan de achterzijde van je voertuig verschijnt dan een geinig propellertje, dat je gestaag voortdrijft. Het onderwater voortbewegen is in tegenstelling tot de hanggliderstukken niet een overbrugging van een sprong of val, maar kan zelfs een flink deel van het circuit beslaan. Je moet je stuurkunsten meteen aanpassen: voortbewegen en sturen verlopen stugger dan in de open lucht, en je drijft behoorlijk snel uit de bocht. Deze onderdelen van het spel nodigen natuurlijk uit voor leuke omgevingen met dichtklappende oesters en kleurig koraal. Net als in de buitenlevels zal de fanatieke Mario-kenner heel wat bekende gezichten zien, zoals de Cheep-Cheeps, de vissen met hanenkam die al sinds Super Mario Bros. rondzwemmen.

Vraagtekens

Andere opvallende onderdelen waren nog niet volledig in het spel verwerkt of deels verborgen, zoals het aanpassen van de kart. Naast een chassis en grote of kleine wielen voor meer snelheid of grip, kun je ook een hangglider kiezen. Het effect van de verschillende voertuigen en wielen was moeilijk te testen. De muntjes op de baan zijn terug, die zijn op te pakken om steeds iets sneller te gaan. Het is dan kiezen of delen: probeer je zo veel mogelijk muntjes te verzamelen of neem je de korte of makkelijkere route en vertrouw je op je stuurkunsten.

Het is nog onduidelijk welke wapens we in de uiteindelijke versie zien. In de demoversie waren een paar standaard wapens beschikbaar, zoals bananen en schildjes, en een inktvlek die met een effectief 3D-effect je zicht belemmert. Nieuwe personages kwamen we niet tegen. In de demoversie waren Mario, Luigi, Bowser, Koopa Troopa, Yoshi, Peach, Donkey Kong en Toad te bewonderen. Over de circuits is al net zo weinig bekend.

Online karten

Dat de Mario Kart-fans deze game blind zullen kopen, zal niemand verbazen. De mooie 3D-beelden, de toevoeging van de hanggliders en de onderwateronderdelen zijn voor hen al meer dan genoeg reden om deze zevende spelcomputerversie van de racegame in huis te halen. Toch zijn er voor de iets kritischer gamer nog wel een paar twijfelpunten. Een volledige online multiplayerstand is eigenlijk een must in deze titel. Het slechte nieuws is dat we die nog niet werkend hebben gezien. Het goede nieuws is dat producer Hideki Konno in een reactie tegen de website Joystiq heeft laten weten dat het team hard bezig is om de online multiplayerfunctie met net zo veel racers uit te voeren als de lokale multiplayermodus, wat op acht speler neerkomt. Mario Kart 7 komt aan het eind van het jaar uit, dus Nintendo heeft nog genoeg tijd om ook op dit punt de wereld iets mooier te maken.