Into the Stars | Gamer.nl

Into the Stars | Gamer.nl

Vier gameveteranen komen tezamen, vormen een nieuwe, kleine studio, Fugitive Games, en maken met hun ervaring een space survival-simulator met ruimteschepen, een onverkend sterrenstelsel en de laatste restjes van de mensheid. De game is nog in productie, maar een alfaversie is al te spelen. Natuurlijk komt er nog veel meer in het spel te zitten, maar een eerste indruk hebben we al op kunnen doen.

In Fugitive Games komt de savoir-faire van een viertal heren samen, die hun ervaring hebben opgedaan bij de productie van games als Battlefield, Lost Planet en Medal of Honor. Maar ze hadden genoeg van traditionele plichtplegingen en ontwikkelingsconventies, zijn hun eigen ding gaan doen en ontwikkelen nu het ambitieuze Into the Stars. En met componist Jack Wall, bekend van onder meer Ma Effect, zit het spacegevoel in deze simulator extra goed.  

Attack of the Space-Bugs

Net als de mensheid wat succe en begint te boeken met ruimteverkenning, wordt onze fragiele planeet aangevallen door de Skorn: insectachtige aliens die op totale verwoesting uit zijn. In alle haast probeert de mensheid ruimtearken het universum in te katapulteren met tienduizenden mensen aan boord, om een verre planeet te vinden waar zij, gevlucht, opnieuw kunnen beginnen. Alle vorige mi ies faalden, maar nu, aan de rand van de totale vernietiging van de aarde, is de beurt aan jou. Als kapitein van Ark 13 begin je je vlucht in een onbekend sterrenstelsel en ga je op zoek naar een nieuwe thuisplaneet voor de mensheid. 

Media has no description

In Into the Stars krijg je dus de beschikking over je eigen ruimteark. Jij en je bemanning zijn slechts enkelen van de tienduizend pa agiers op weg naar een nieuwe thuisplaneet, die aan de andere kant van de kaart ligt. Je bedoeling is natuurlijk om daar heelhuids aan te komen, maar dat gaat niet direct lukken. In het begin probeer je eerst zo ver mogelijk te komen en zelfs dat is makkelijker gezegd dan gedaan. Je resources zullen schaarser worden, de vluchtelingen zullen met bosjes sterven en de Skron zitten je op de hielen. Je kans van slagen is sterk afhankelijk van de keuzes die je maakt vóór lift-off en hoe je welke sectoren op de kaart verkent. 

Space Survival Simulation

Voor je begint, kies je eerst wat voor soort kapitein je bent (dat heeft invloed op je bemanning), kies je welke apparatuur en wapens je aan boord wilt, kies je aan de hand daar weer van hoeveel goederen je mee wilt nemen en ten slotte welke bemanningsofficieren je wilt. Je officieren hebben ervaring op zes verschillende terreinen, en zijn daarmee ingenieurs, medici of mijnexperts, om er enkele te noemen.

De mensen aan boord hebben zuurstof nodig en voedsel. Je ark heeft brandstof nodig en om mi ies uit te voeren op planeten of om daar in de grond te boren heb je weer andere resources nodig. Vanzelfsprekend zul je daarom gauw zonder e entiële goederen komen te zitten. Je hebt dan twee opties: doodgaan en opnieuw beginnen, of van planeet naar planeet vliegen om nieuwe materialen te verzamelen. 

Media has no description

Doodgaan zul je vroeger of later altijd, want zeker in het begin is het erg lastig een succesvolle balans te vinden tu en goederen die je veel nodig hebt en niet. Als je een planeet bereikt hebt, stuur je een mi ie uit, waarmee je speciale goodies kunt krijgen; boor je in de grond om, middels een mini-game, naar specifieke grondstoffen te boren; of stuur je een sonde die zelf met een klein, gevarieerd scala aan materialen terugkomt. Mocht je een noodlottig tekort aan hydrogeen hebben en een waterstofrijke planeet gevonden hebben, dan kun je daar zolang als je wilt blijven om bij te tanken. Maar door lang op dezelfde plek te blijven hangen, zullen de Skorn je eerder vinden en aanvallen.

Zelf een ruimtereisje maken

Aangevallen worden is niet leuk. Al helemaal niet als een klein, zwak ruimteschip de laatste hoop van de mensheid scheidt van een allesverstikkend ruimtevacuüm. Dus idealiter probeer je dit te vermijden, want de Skorn, zeker in grote aantallen, zijn te sterk. Het is daarom van e entieel belang om vooral te blijven bewegen (en een oogje op je brandstofpeil te houden). En dat is mooi. De open wereld is erg groot, gevuld met planeten, kometen, losgeslagen ruimteschepen, vrienden en vijanden. Met één druk op de knop bevind je je buiten je schip en kun je op je gemak om je heen kijken en de ietwat onwaarschijnlijke maar daardoor niet minder fraai vormgegeven ruimte in je opnemen, om daarna weer terug te gaan naar je eigen cabine en je ark tot in de puntjes te besturen. De ruimte is groot, dus je zult lange afstanden afleggen, maar toch is er al genoeg te doen en verveel je je niet gauw. 

Media has no description

Into the Stars kent nog geen releasedatum , maar is wel al in early acce te koop op Steam. Onlangs heeft een succesvolle Kickstarter-campagne plaatsgevonden, waarbij meer dan vierduizend backers het doel van $85.000,- overschreden met 30%. Nu kan Into the Stars ook nog gesteund worden via PayPal. Slechts één van de zeven stretch goals is vooralsnog behaald (een PS4-versie zal er voorlopig niet inzitten), maar een zekere toekomst is de game nu wel beschoren. 

Artikel als favoriet toevoegen
Deel dit artikel

Aanbevolen voor jou