De duivel. Persoonlijk geloof ik niet in zijn bestaan; maar mocht hij er toch zijn, dan is het een behoorlijk vervelend ventje. In Infernal heeft de duivel het ludieke idee opgevat om onze aardkloot een visitatie te geven. De duivel komt echter niet op aarde in zijn gebruikelijke rode outfit, compleet met horentjes en geel oplichtende ogen, maar in de hoedanigheid van Ryan Lennox. Waarom hij op aarde is, is ons na het spelen van de previewversie van Infernal een raadsel, maar één ding is zeker: hij richt er een hoop schade aan met zijn uitgebreide wapenarsenaal, maar met name met zijn duivelse krachten. Infernal is een third-person actiegame waarin je de controle neemt over Ryan Lennox. Hij is één van de vele duivels overigens, en niet the-one-and-only. Zolang je louter gebruik maakt van je wapenarsenaal biedt Infernal niet veel bijzonders. Je schiet je magazijn leeg op hordes tegenstanders, die door sporadische koprolletjes de waan opwekken gespeend te zijn van enige intelligentie. Door jezelf vast te klampen aan muurtjes en objecten in de omgeving, blijf je zelf buiten schot terwijl je rustig je tegenstanders in het vizier kunt nemen. Explosieve tonnetjes zorgen met enkele gemikte kogels ervoor dat een gevaarlijke situatie subiet überhaupt geen situatie meer is. We kennen het wel. De leuke aspecten van het spel komen om de hoek kijken wanneer je je duivelse krachten op je tegenstanders botviert. Eén van de leukere ‘Devil Powers’ is de teleportatieoptie, waarmee je jezelf tijdelijk achter de tegenstander tevoorschijn kunt toveren. Allereerst dien je een soort rode, gloeiende ballen af te vuren richting je tegenstander. Waar deze terecht komen, zul je vervolgens verschijnen. Je hebt enkele seconden om vanuit je nieuwe positie de tegenstander te verrassen en net voordat deze je in de smiezen heeft, wordt je weer naar een andere plek geteleporteerd. Per keer dat je teleporteert zul je naar drie verschillende plaatsen getoverd worden, voordat je weer op je beginpunt bent aanbeland en gewoon verder kunt spelen. Een andere duivelse kracht is een soort krachtstraal die objecten in de omgeving omver kan pushen, evenals je tegenstanders overigens. Infernal maakt namelijk aardig gebruik van physics en ondersteunt zelfs de AGEIA PhysX processor die voor nóg meer spektakel zou moeten zorgen. Dozen die de deur blokkeren kunnen met enkele gemikte schoten van je krachtstraal, tot losse plankjes worden herleid. Van een integratie van physics op Half-Life 2 niveau is echter bij lange na geen sprake. Om je duivelse krachten te kunnen gebruiken dien je te beschikken over voldoende Mana. Dit rode goedje ligt verspreid door de spelomgeving, maar is normaliter onzichtbaar. Gelukkig beschikt Ryan over een speciale ‘Devil Vision’, waarmee hij dingen kan zien die voor normale stervelingen onzichtbaar zijn – namelijk rode en blauwe wolkjes die respectievelijk je Mana en gezondheid op peil brengen. Wanneer je overschakelt naar Devil Vision zal je de spelwereld vanuit het eerste persoonsperspectief mogen bewonderen. De previewversie bevatten een drietal verschillende missies, die zich afspeelden in een kathedraal, een riolencomplex en in een raffinaderij. De keuze van de locaties benadrukt de vrij sombere sfeer die het spel uitstraalt, maar is wel lichtelijk inspiratieloos te noemen. De omgevingen voelen nog vrij standaard aan en zijn behoorlijk lineair opgebouwd. De generieke locaties worden grafisch echter best behoorlijk op het scherm getoverd. Je hoeft geen graphics te verwachten ala Prey of F.E.A.R., maar het spel weet met name door de spectaculaire effecten en mooie karaktermodellen, aardig uit de verf te komen. Infernal is voor de Nederlandse uitgever Playlogic één van de speerpunten voor dit eindejaar. Men presenteert het als een ‘next-gen’ titel die de strijd aan kan gaan met Prey of Gears of War. De previewversie wist ons vooralsnog echter niet van deze kwaliteiten te overtuigen. Het spel zit boordevol leuke features die in principe een tactische, creatieve aanpak mogelijk maken, maar de spelopbouw en de AI, voorkomen vooralsnog dat je hier optimaal gebruik van kunt maken. De Poolse ontwikkelaar Metropolis mag daar nog flink aan gaan spijkeren, wil men van Infernal de hit maken die men pretendeert in huis te hebben. Maar we zullen het spel voorlopig nog niet afschrijven, want met drie maanden ontwikkeltijd voor de boeg kan er nog een hoop veranderen. En eerlijk is eerlijk, van bepaalde belangrijke aspecten van het spel, zoals de bestuurbare voertuigen en het verhaal, hebben we nog niets kunnen proeven. Dus wie weet dat dat een hoop recht zal trekken.