Halo Infinite is een reboot met een valse start

Halo Infinite is een reboot met een valse start

Tijdens de Xbox Games Showcase toonde Microsoft eindelijk gameplay van Halo Infinite. De reacties op het internet zijn zeker niet onverdeeld. Toen we vlak na de Showcase in gesprek gingen met onder andere het studiohoofd van ontwikkelaar 343 Industries, hadden we dus meer dan genoeg gesprekstof.

Halo Infinite speelt zich ongeveer anderhalf jaar na het einde van Halo 5: Guardians af. The Banished, die we eerder dan weer juist zagen in Halo Wars 2, hebben de mensheid verslagen en een titulaire Halo veroverd. The Banished zijn heel zorgvuldig als ‘nieuwe’ vijand gekozen, vertelt Paul Crocker, Associate Creative Director van Halo Infinite. Infinite is volgens 343 namelijk echt een spirituele reboot van de serie.

halo infinite

Nostalgisch

De game moet daardoor herkenbaar zijn voor de fans en een nostalgisch gevoel opwekken, en tegelijkertijd een beetje anders zijn. The Banished passen perfect in dat plaatje: we zien klassieke vijanden zoals Grunts, Elites en Brutes, maar met nieuwe wapens en uitrusting. Ook hanteren ze brutere tactieken. Zo smijt een Brute op een gegeven moment een Suicide Grunt richting Chief, als een soort gigantische granaat.

Over de setting wil 343 verder momenteel nog weinig kwijt. De Brute op het einde heet War Chief Escharum en is de commandant van The Banished op de Halo, dus hij speelt ongetwijfeld een grote rol. Wie de genoemde ‘Harbinger’ is blijft ook nog even in nevelen gehuld, al hint Crocker voorzichtig dat het om Cortana gaat.

Eén ding weten we wel alvast: Halo Infinite ondersteunt ‘gewoon’ weer splitscreen co-op.

-

100% Master Chief

Of we andere bekende personages terug gaan zien weten we nog niet, maar we zullen in ieder geval niet opnieuw als Spartan Locke of The Arbiter spelen: Chief is het enige speelbare personage, verzekert Crocker ons stellig. ”Infinite is een liefdesbrief aan Halo”, voegt studiohoofd Chris Lee daar aan toe. “Het moet voelen alsof je Halo: Combat Evolved weer speelt. Dat is altijd ons doel geweest.”

De openwereldopzet is wat dat betreft geen rare keuze. De gameplay doet heel erg denken aan het begin van Combat Evolved, wanneer je uit een neergestorte Pelican stapt en voor het eerst voet zet op de ringwereld. Ook andere levels zoals ‘The Silent Cartographer’ en ‘Assault on the Control Room’ waren in feite al wijd opgezette sandboxes waar je een bepaalde mate van vrijheid had.

De nieuwe grijphaak, die in Halo Infinite de Grappleshot wordt genoemd, speelt daarbij een belangrijke rol. Met de grijphaak kan Chief om te beginnen objecten naar zich toe trekken of juist zichzelf richting een vijand lanceren, waarna je uiteraard meteen een rake klap kan uitdelen of een granaat kan planten. De grijphaak wordt echter ook gebruikt om makkelijker rond te klimmen. In het menu zien we bovendien een tabje met ‘Upgrades’, dus wellicht heeft Chief nog wel meer troeven achter de hand.

halo infinite

Grafisch niet next-gen

Fans zijn nog niet onverdeeld positief over de grijphaak, maar nog negatiever is men over de graphics. 343 Industries legt uit dat er gekozen is voor een uitgesproken grafische stijl die ook weer past bij deze spirituele reboot. De uitgesproken felle kleuren roepen wat dat betreft zeker een nostalgisch gevoel op. Als we de trailer nader bekijken in 4K, blijkt dat er toch best veel details zitten in bijvoorbeeld Chief’s armor, zoals krassen en verfstructuur. Toch valt niet te ontkennen dat door de pop-in en statische begroeiing Halo Infinite het ‘wow-effect’ mist dat je bij een titel van dit kaliber mag verwachten, zeker als meest prominente lanceringstitel van een nieuwe Xbox-console.

Deze spirituele reboot maakt wat dat betreft een valse start. De beelden wekken zeker nostalgie op, maar claimen dat het spel zelf ook negentien jaar oud lijkt is té makkelijk. De demo draaide overigens op een pc en niet op echte Xbox Series X-hardware, en ray-tracing wordt pas later als update toegevoegd. Ook zou de build enkele maanden oud zijn, al kunnen we dat niet bevestigen. Er is hoe dan ook nog werk aan de winkel voor 343, zeker aangezien ze Halo Infinite als een platform willen neerzetten dat wel tien jaar meegaat. Om de fanbase niet te segmenteren, wil 343 Infinite blijven ondersteunen met nieuwe content, zowel qua singleplayer als multiplayer.

halo infinite

Multiplayer

Die multiplayer is verder nog helemaal niet getoond. 343 belooft daar binnenkort op terug te komen. Eén ding weten we wel alvast: Halo Infinite ondersteunt ‘gewoon’ weer splitscreen co-op. Ze leren in Redmond dus zeker van de foute ontwikkelkeuzes die gemaakt zijn tijdens Halo 5: Guardians. Nu is het hopen dat met de gekozen grafische stijl en de grijphaak daar geen nieuwe foute keuzes voor in de plaats komen.

Halo Infinite komt eind dit jaar uit voor Xbox Series X, Xbox One en pc.

Hoe vond je dit artikel?

Gemiddeld krijgt dit artikel 0.00 van de 5 sterren.
Artikel als favoriet toevoegen

Weet je zeker dat je de comment van wilt verwijderen?

""

Reacties

Meeste likesNieuwsteOudste
Login of maak een account en praat mee!
test

''De demo draaide overigens op een pc en niet op echte Xbox Series X-hardware, en ray-tracing wordt pas later als update toegevoegd. Ook zou de build enkele maanden oud zijn'' Jullie geven het keurig aan.. maar dan toch zo'n suggestieve titel: ''Halo Infinite is een reboot met een valse start'' Welke start? Er is nog geen start! Als ik de verhalen mag geloven wordt dit een mega ambitieus project welke ze 10 jaar lang blijven uitbouwen. Oftewel we aint seen nothing yet. Ik ben het eens dat het nu nog niet helemaal overtuigd, maar ik denk dat deze game even de tijd nodig heeft om te rijpen. Op een gegeven moment krijgen we beelden met alle toeters en bellen (als raytracing) aan, dan zal het al heel anders ogen. Vervolgens een mega open wereld die we co-op kunnen betreden en constant wordt aangevuld met nieuwe content. Daarnaast zal online vs nog geïntroduceerd worden.. en dan heb je al om al denk ik een hele vette Halo game. De overdreven reacties over een pop-upje in een early build; kom op hé.. geef het wat tijd en beoordeel het als je het gespeeld hebt. Ik ben niet eens heel erg fan van de serie (heb deel 1+2 wel uitgespeeld op de og xbox), maar nu lijkt het net alsof xbox niets goeds kan doen en de game wordt al afgeschoten voordat er ook maar iemand mee gespeeld heeft.. En nee; ik zeg niet dat ik zeker weet dat het een top spel gaat worden; maar ik zie zeker de potentie in het geen wat ik gezien heb. Geduld is een schone zaak en de tijd zal het ons leren.. zoals het klokje thuis tikt, tikt het nergens en de appel valt niet ver van de boom. .

0
test

@kleinekoosjer Er is zeker een start. De start van de promotiecampagne. En die is gezien de lauwe ontvangst niet het onverdeelde succes waar natuurlijk op gemikt en gehoopt werd. Dat Ms ervoor heeft gekozen om een technisch ondermaatse en incomplete versie te tonen is hun goed recht, maar doet niet af aan waar we het momenteel mee moeten doen: niet imponerend en niet de next gen-wauwfactor. Dat er nog verbeteringen worden doorgevoerd en alles op z'n op pootjes terecht zal komen? Als Halo ♾️ vanaf de start zou hebben gevlamd zou dat veel vertrouwenwekkender zijn gweest.

0
test

@Ghost Ik ben het met je eens ben een halo fan van 1e uur en ga zeker genieten van deze game. Maar na alle filmpjes die hier vooraf gingen van vorig jaar en jaar daar voor had ook ik meer verwacht van de grafics. Ik weet niet wat er waar is van dat dit een pre build versie is van lange tijd geleden en dat de game er nu al weer anders uit ziet dan dat we zagen. Maar Xbox had gewoon beter moeten weten en alles uit de kast moeten halen bij deze reveal vind ik. Verder vond ik de gameplay wel heel dik en voor een xbox one x zou ik deze game dan weer heel mooi vinden maar van next gen sorry niet goed genoeg voor zo reveal.

0
test

Denk dat het vooral een wat onhandige keuze was om het op deze manier te laten zien en er zo enorm veel hype voor te genereren. Op zich qua gameplay zag het er uit als een Halo game en het is mooi dat de game op 4k met 60fps draait. Grafisch heeft Digital Foundry een poging gedaan om uit te leggen waarom het ondanks het 4k is er toch soms vreemd uit ziet. Hierbij werd uitgelegd dat het vooral de belichting is en met name bij objecten in de schaduw. Er werd nog wel aangegeven dat er zeker wat aan te doen is door bijvoorbeeld onbelichte modellen van meer details en schaduw te voorzien. Daarnaast zou de beste oplossing waarschijnlijk raytracing zijn die al aangekondigd was als latere patch. Natuurlijk hebben ze nog een kleine 3 maanden om nog te tweaken, al krijg je natuurlijk maar één keer die eerste indruk. Hopelijk kunnen ze er nog iets moois van maken en laat die raytracing patch niet te lang op zich wachten. Misschien dat we in het event in augustus wel meer horen.

0

Aanbevolen voor jou