Op het eerste gezicht weet Rise of the Cobra weinig indruk te maken, iets wat ook blijkt uit de behoorlijk negatieve reacties op de screenshots en trailer die tot nu toe zijn vrijgegeven. En eerlijk is eerlijk: grafisch lijkt het spel wel wat op een PS2-titel. Het zou ons niets verbazen dat de PS2-versie het hoofdplatform was, waarna de andere versies vervolgens geüpgraded zijn vanuit de PS2-versie. Veel designkeuzes van Rise of the Cobra zijn in ieder geval kenmerkend voor de beperkingen van Sony's oude beestje.

Toch is het wat voorbarig om het spel meteen af te schrijven als de zoveelste mislukte filmgame. Op basis van een speelsessie met de previewversie van het spel blijkt Rise of the Cobra in ieder geval iets bijzonders te worden, een filmgame die het durft zijn eigen weg in te slaan. Maar daarin schuilt ook het gevaar. Want wie met Rise of the Cobra een 'gewone' third-person actiegame verwacht, zal zich toch even achter de oren krabben.

Ongecompliceerd knallen

Rise of the Cobra is namelijk een weinig pretentieuze, grotendeels ongecompliceerde arcadeshooter waarin alles draait om knallen, het ontwijken van projectielen en het behalen van zoveel mogelijk punten. Het spel is behoorlijk lineair en de vaste camera zorgt ervoor dat je wordt voortgestuwd in de juiste richting. Vijanden komen louter van voren en vaak staan er tussen jou en je vijand toevallig enkele objecten op heuphoogte waar je dekking achter kunt nemen. Door er lekker op los te knallen laten vijanden soms verdubbelaars vallen, krijg je een secundaire aanvalsmode tot je beschikking of kun je “Yo Joe” uitschreeuwen waarna je tijdelijk extra vuurkracht hebt, supersnel bent en onverslaanbaar.

Wil je G.I. Joe spelen zoals het bedoeld is, dan zul je voor de maximale punten moeten gaan. Dit houdt onder andere in dat je op de juiste momenten een verdubbelaar moet pakken, namelijk net voordat er een stroom vijanden aankomt, en niet net erna. Je zult vijanden snel na elkaar moeten doden en zelf geen schade op moeten lopen om het vaakst een verdubbelaar cadeau te krijgen. Ook helpt het om goed de omgeving af te struinen voor extra punten en geheimen, vooral buiten het bereik van de camera. De camera is er namelijk zo eentje die in staat is geheimen vlak voor je neus te verbergen, door ze gewoon net niet in beeld te nemen. Pas als je echt uit het zicht van de camera loopt, zal hij besluiten mee te draaien. Wanneer de camera zo blijft als in de previewversie, gaat dit ongetwijfeld een kritiekpunt worden voor Rise of the Cobra.

De Joe's

Voor aanvang van elke missie kun je kiezen met welke twee Joe's je de strijd aangaat. Je kunt niet tussen beide personages wisselen, maar zult één van de twee besturen totdat hij sneuvelt, daarna mag je met de ander verder. In coöp kan een andere speler het tweede personage spelen. Afhankelijk van de moeilijkheidsgraad kan het gesneuvelde personage direct, helemaal niet of bij het volgende checkpoint weer tot leven worden gebracht. Wanneer je in coöp speelt is het erg prettig dat de ander meteen weer mee kan spelen, zeker omdat je in G.I. Joe nog wel eens vrij onverwacht het loodje legt.

De strijders zijn onderverdeeld in verschillende klassen en hebben elk hun eigen speciale aanval. Zo is Duke bewapend met een machinegeweer dat aardig zijn mannetje staat en beschikt hij over granaten als secundaire aanval. De Heavy Duty is traag, maar heeft wel een enorm krachtig geweer dat in de speciale vuurmodus nóg meer kracht heeft. Ripcord is qua speelstijl vergelijkbaar met Duke, maar kan stationaire geweren plaatsen. Zo heeft elk personage zijn kwaliteiten en wanneer een missie niet lukt kan het lonen eens een ander personage te kiezen.

Vrij standaard

De missies in G.I. Joe zijn allemaal redelijk standaard. Je volgt de weg die de camera voor je aanwijst, rijdt af en toe een stukje in een voertuig, pikt misschien een secundair doel mee, en dat is het. Ook de filmpjes en gesprekken die de missies inleiden, zijn precies wat je zou verwachten van een spel met een militair thema: veel afkortingen en omslachtige terminologie, om eigenlijk niet meer te zeggen dan: pak een voorwerp, vernietig een gebouw of vermoord een persoon. Heel erg betrokken zul je niet raken bij het verhaal, maar die pretentie heeft het spel ook niet. G.I. Joe: Rise of the Cobra is een actiegame waarin je lekker kunt knallen en ontwijken, geheimen kunt zoeken en punten kunt scoren, en niet meer dan dat. Met een weinig pretentieus prijspunt willen we het spel zeker nog niet direct afschrijven.