Ghost Recon: Jungle Storm | Gamer.nl

Na eerdere trailers deze week is er een derde trailer van No Man's Sky uitgebracht.

Ubisoft bundelt de Ghost Recon aanvulling Island Thunder met een geheel nieuwe campaign, Jungle Storm genaamd, en brengt deze exclusief uit voor de Playstation 2. Verder heeft men nog enkele verbeteringen doorgevoerd in de besturing ten opzichte van de eerste incarnatie van Ghost Recon op de spelcomputer van Sony. Maar is dit genoeg om mee te kunnen doen in de harde strijd met titanen als SOCOM II en Rainbow Six 3?

De nieuwe campaign van Jungle Storm speelt zich af in Columbia en speelt zich, zoals de titel van het spel al doet vermoeden, voornamelijk af in junglelocaties. Men heeft een achttal mi ies voor je klaargestoomd en als je daarmee klaar bent dan kan je ook nog de acht mi ies van Island Thunder aan de tand voelen. Deze verschijnen met Jungle Storm voor het eerst op de Playstation 2, maar waren eerder al op PC en Xbox te spelen. Heb je deze versies niet gespeeld, dan staan je dus 16 nieuwe mi ies te wachten.

Ubisoft heeft voor Jungle Storm niet gesleuteld aan de opzet van Ghost Recon, zoals men dat bij de consoleconversie van Rainbow Six wel gedaan heeft. Hierdoor is de vrijheid van de PC versie behouden gebleven. Je krijgt een redelijk groot, vrij toegankelijk landschap voorgeschoteld waarin je zelf je weg naar de verschillende objectives mag uitstippelen. Hierdoor is Jungle Storm op tactisch vlak wat ingewikkelder dan de laatste Rainbow Six op de Playstation 2, maar helaas weegt dit niet op tegen de nadelen van deze opzet.

Door de grote open landschappen heeft men zich op het grafische vlak flink in moeten houden. Ghost Recon is alweer heel wat jaartjes oud en Jungle Storm is op geen enkel vlak een vooruitgang. De omgevingen zijn hoekig, de vegetatie schaars en eentonig, de textures hebben een dramatisch lage resolutie en het gehele beeld is erg korrelig en onduidelijk. Normaal kan ik me niet zo storen aan de grafische weergave, maar bij Ghost Recon: Jungle Storm worden de gameplay en de spelbeleving door de belabberde graphics flink omlaag gehaald.

Doordat je volledig vrij wordt gelaten kan het gevaar namelijk van elke kant komen. Je zal dus goed op je hoede moeten zijn en zorgvuldig de omgeving moeten afzoeken om te zien of de kust veilig is. Door de slechte grafische weergave van Jungle Storm is het helaas erg moeilijk tegenstanders van op afstand waar te nemen. Het zoeken naar tegenstanders is dan ook een langdradige en saaie pixeljacht die je al snel zal vervelen. Ook bewegen de tegenstanders in de verte erg schokkerig, alsof ze de translocator uit Unreal even geleend hebben. Deze fout was al in de originele Ghost Recon van de partij en men moet zich schamen dat de fout, meer dan een jaar later, nog niet weggewerkt is.

Voor Jungle Storm heeft Ubisoft de besturing van de originele Ghost Recon op de PS2 grondig herzien, maar van een rigoureuze aanpak als bij Rainbow Six 3 is nog geen sprake. De mogelijkheden zijn dan ook erg uitgebreid, maar helaas moeten veel taken via omslachtige menu's uitgevoerd worden, waardoor je ze al snel voor gezien laat.

Wanneer je de singleplayer campaign erop hebt zitten kan je ook nog online je kunsten vertonen. Acht spelers mogen tegen elkaar de strijd aangaan, tegenover het maximum van zestien spelers dat je bij SOCOM II aantreft. Deze beperking wordt wel weer gecompenseerd met het aantal maps: meer dan dertig kaarten staan voor je klaar waarop tien verschillende gamemodes gespeeld kunnen worden. Helaas was de multiplayermode in onze versie nog niet operationeel, dus moeten we je een beoordeling verschuldigd blijven. Statistisch gezien moet Jungle Storm echter wel zijn meerdere erkennen in SOCOM II.

Bij Ghost Recon: Jungle Storm heeft men de fout begaan een spel te ontwikkelen op een basis die bij voorbaat al niet geschikt was voor de Playstation 2. In plaats van te leren van de fouten van het origineel is men koppig verder gegaan met een ondermaats product tot gevolg. Het spel is zo lelijk dat de gameplay in het gedrang komt en enkel de echte doorzetters zullen met plezier de zestien mi ies die het spel te bieden heeft, voltooien. Om toch nog met een positieve noot te eindigen, wil ik nog wel even kwijt dat het surroundgeluid dik in orde is en zo nu en dan toch nog voor enige sfeer en beleving weet te zorgen.

Gameplay: 6,0Graphics: 3,5Geluid: 8.0Totaal: 6.0
Artikel als favoriet toevoegen
Deel dit artikel

Aanbevolen voor jou