Ghost Recon: Advanced Warfighter | Gamer.nl

Na eerdere trailers deze week is er een derde trailer van No Man's Sky uitgebracht.

Op de Games Convention in Leipzig waren we getuige van een presentatie van Tom Clancy's Ghost Recon: Advanced Warfighter voor de PC. Vooralsnog hadden we enkel beelden gezien uit de Xbox 360 versie van deze tactische shooter, dus we waren reuze benieuwd hoe het spel er op de PC uit zou gaan zien. Ghost Recon 2 voor de PC werd onlangs nog afgevoerd omdat Ubisoft geen heil zag in een rechtstreekse consoleport. De PC versie van Ghost Recon: Advanced Warfighter is dan ook wezenlijk anders dan het spel op consoles.

De PC versie van Ghost Recon: Advanced Warfighter wordt ontwikkeld door het Zweedse Grin, dat in het verleden met Ballistics en Bandits twee degelijke doch vrij beperkte titels afleverde. Het was dan ook afwachten of men de overstap naar een diepgaand spel als Ghost Recon aan kon, maar het lijkt erop dat men erin geslaagd is. De PC-versie van Ghost Recon: Advanced Warfighter leent overigens wel de setting en het verhaal uit de consolegame, maar kent volledig nieuwe mi ies die meer aan de wensen van de PC gamer moeten voldoen.

Maar allereerst het grafische aspect. Grin staat bekend om zijn uitstekende 3D technologie en ook voor Ghost Recon: Advanced Warfighter is dat niet anders. Het level in Mexico-stad dat we te zien kregen, zag er prachtig uit. Vooral het gevoel van warmte dat de maps uitstraalden, wat wordt bereikt door speciale filters en zonreflecties op de gebouwen, zorgt voor een enorme sfeer. De speciale filters zijn trouwens variabel en zorgen ervoor dat afhankelijk van je spelprestaties, de sfeer zich daaraan aanpast. Speel je slecht, dan straalt het spel een deprimerend sfeertje uit. Gaat het je voor de wind, dan wordt alles lichter en frivoler, in zoverre dat in de oorlog etting pa end is natuurlijk. Prachtig was ook het effect van een fontein. Wanneer je door het stromende water heen kijkt, zie je de wereld erachter door een soort van waas.

De decors komen erg levendig over door de verschillende interactieve elementen. Wanneer je door struikgewas manoeuvreert zal dit heen en weer bewegen, terwijl blaadjes de lucht in vliegen. Wanneer je een parkeerautomaat kapot knalt, zullen er muntjes uit vallen die stuk voor stuk aan physics onderhevig zijn en afzonderlijk geluid produceren – over oog voor detail gesproken! Ook de auto's in de omgeving zijn volledig interactief. Je kunt banden lekschieten en de ruiten eruit knallen. Met een gemikt schot kun je een autodeur open laten klappen, die vervolgens uitstekend als schuilplaats te gebruiken is.

Een auto tot schroot herleid

Mooie graphics zijn leuk, maar bij de Ghost Recon reeks draait het uiteindelijk natuurlijk allemaal om de gameplay en vooral de tactiek. De PC versie van Ghost Recon: Advanced Warfighter kent een nieuwe 'tactische laag' zoals de makers dat noemen, die voor meer diepgang en mogelijkheden dan de consoleversie zorgt. Dit komt onder andere tot uiting in de besturing. In de PC versie is het bijvoorbeeld mogelijk weg te duiken achter beschutting. Het leunen om zo om een hoekje te vuren, is ook een stuk uitgebreider en laat je niet alleen naar links en rechts leunen, maar ook in bochtjes zodat je zo min mogelijk van jezelf hoeft prijs te geven.

Het aanvoeren van je teamgenoten werkt erg intuïtief. Met de getallen op het toetsenbord kun je een specifieke soldaat aanroepen en opdrachten geven. Door twee keer achtereen op een bepaald getal te drukken, stuur je een teamgenoot bijvoorbeeld naar de positie van je mikpunt. Mocht je wat geavanceerde planningen willen verrichten, dan biedt de tactische map uitkomst. Dit is een bovenaanzicht van het speelveld en laat je nauwkeurig uitstippelen hoe je teammates moeten lopen, om zo bijvoorbeeld vijandelijk afweergeschut te flanken. De tegenstanders die in het zicht van je eenheden staan, zullen in de vorm van rode iconen op de tactische map zichtbaar zijn. Op gebieden die je in je bezit hebt zullen tegenstanders sowieso zichtbaar zijn. In het vijandige gebied staan drones tot je beschikking die de tegenstanders in een bepaalde straal om zich heen, op weten te sporen.

Mocht je het met je teamgenoten niet aankunnen, dan is het in Advanced Warfighter ook mogelijk om de hulp in te roepen van artillerie of apaches. Er zijn ook een aantal mi ies waarin je er alleen voor staat, vergelijkbaar met de Lone Wolf mode uit Ghost Recon 2. Er is echter geen Lone Wolf mode die op elke mi ie van toepa ing is in de PC versie. Wat wel van de partij is, is coöperatieve multiplayer. Tevens is er een specifieke multiplayermode, die tot 32 spelers tegen elkaar laat spelen. Hierover wil men verder nog niets loslaten helaas.

Het contrast tu en licht en schaduw is enorm.

Ghost Recon: Advanced Warfighter is iets minder toegankelijk dan eerdere delen in de reeks, maar biedt door de verschillende moeilijkheidsgraden ook voor doorgewinterde tactici een behoorlijke uitdaging. Het spel bevat groot opgezette mi ies waarin je tactisch inzicht goed naar voren kan komen. In totaal zijn er twaalf mi ies aanwezig, die elk zo'n 1,5 uur in beslag nemen om te volbrengen. Voldoende speeltijd lijkt ons. Tom Clancy's Ghost Recon: Advanced Warfighter verschijnt in november of december voor zowel PC als consoles. Let er wel op dat de consoleversie een heel andere spelervaring belooft, waarover we je later meer hopen te vertellen.


Artikel als favoriet toevoegen
Deel dit artikel

Aanbevolen voor jou