Het tot dusver redelijk onbekende Finse bedrijf Bugbear Entertainment, dat eerder het uitstekende Rally Trophy afleverde, zet dit najaar hoog in op haar nieuwste racetitel: FlatOut. Toen een tijdje geleden de eerste beelden van deze game binnenkwamen leek het erop dat dat niet voor niets was. Alle wagens zouden worden voorzien van een ongekend schademodel en zouden realistisch reageren op hun omgeving, maar is dat ook echt zo? Na het ontvangen van een vroege versie van het spel kunnen we het alvast bevestigen. Riemen vast!

Speciaal voor FlatOut ontwikkelde Bugbear een totaal nieuwe physics engine, wat simpelweg inhoudt dat alle objecten in de spelwereld reageren op impact, van bijvoorbeeld jouw wagen, zoals je dat van de wetten van de natuurkunde zou verwachten. Al na een paar minuten spelen valt op dat het uitstekend gelukt is. Ik heb nog nooit zoveel omgevingsobjecten in het rond zien tuimelen en ik heb nog nooit een spel gezien waarin een wagen zo realistisch op die objecten reageert als in FlatOut. Rij bijvoorbeeld eens tegen een stapel banden aan en zie vervolgens alle banden levensecht over het circuit stuiteren, terwijl er ook nog een paar aan je auto blijven hangen. Rij deze er vervolgens af door wederom ergens hard tegenaan te knallen, of trap gewoon flink op de rem zodat ze eraf schuiven. Het wordt helemaal een feest als je tegen een volle watertank aanrijdt die op sommige circuits opgesteld staan. Al het water zal er schitterend uitspuiten en de auto blijft uiteraard ook niet droog. Met een physics engine als deze zijn de mogelijkheden werkelijk eindeloos. Ook moet gezegd worden dat de rest van de game er ook goed uitziet. De omgevingen zien er strak en realistisch uit, al is het detail misschien wat minder. Daarentegen is er natuurlijk wel extra aandacht besteed aan de objecten die je kunt rammen.

Naast de objecten langs de baan, zijn er natuurlijk ook objecten op de baan, namelijk je tegenstanders. Deze reageren minstens zo realistisch als de rest van je omgeving en zijn bovendien niet voor de poes. Onze versie was niet echt gemakkelijk te noemen, en pas na een tijdje oefenen was een top drie positie haalbaar. Dit is mede te danken aan de intelligentie van je opponenten, die allemaal ook écht laten merken dat ze willen winnen en niet vies zijn van een flink potje beukwerk.

Bij de allereerste aanraking met FlatOut valt meteen op dat de besturing absoluut niet van het kaliber Destruction Derby is. De auto's zijn namelijk grote, lompe bakbeesten en voelen ook zo aan als je ze probeert de bocht in te sturen. Het duurt dan ook even voordat je het gevoel te pakken hebt, maar na een halfuurtje spelen stuur je de bolides met extreem veel precisie de bochten in.

Qua besturing is FlatOut niet anders dan andere games in het racegenre. Gassen doe je met de rechter trigger en remmen met de linker. Met de kleine zwarte knop op de controller kun je jouw wagen uit benarde situaties halen, wat af en toe zeker geen overbodige luxe is. Andere knoppen die wellicht wat interessanter zijn om te gebruiken zijn de blauwe X knop waarmee je een boost kunt activeren en de gele Y knop waarmee je op een willekeurig moment de bestuurder uit de auto kunt slingeren. Het is wel duidelijk dat deze functie erin gestopt is om weer even wat extra nadruk te leggen op de physics, want elk lichaamsdeel van de bestuurder reageert realistisch op zijn omgeving.