Joe Booth, senior producent van FIFA 07, neemt ons de komende weken mee op een diepere tocht langs de nieuwe features van EA's nieuwe FIFA game. Ditmaal spreekt Joe over de interactive leagues en wat deze inhouden.

Joe Booth: Liefde doet pijn, maar voetbal doet nog meer pijn. Stel je dus voor hoe ik me voel als ik bezig ben met de ontwikkeling van een van de meest unieke online sportervaringen ooit en dan zie dat mijn club, Leeds United, er niet in slaagt z'n plaats in de Premiership te heroveren.

Wat is EA Sports Interactieve competities dan, wie denk ik dat er gaat winnen, voor wie ga ik spelen, waarom heb ik niet meer competities opgenomen? Lees maar verder, dan probeer ik het uit te leggen.

EA Sports Interactieve competities is onze belangrijkste nieuwe functie voor dit jaar. We werken aan interactieve versies van de F.A. Premier League, de Bundesliga, de Franse competitie en de Mexicaanse 1e divisie. Stel, je bent een Liverpool-fan en Liverpool speelt op zaterdag in de echte Premier League tegen Man U. De interactieve wedstrijd wordt dan op donderdagavond geopend, je gaat online en speelt de wedstrijd tegen fans van Man U. Je speelt in die periode zo veel wedstrijden als je wilt en als zaterdagavond het speelschema wordt gesloten, krijgt de club met de meeste gewonnen wedstrijden op alle platforms de drie punten van de interactieve Premier League.

Wat te gek is aan de nieuwe functie, is dat je het echte seizoen volgt. Je komt andere fans van je club tegen en ik weet zeker dat de meest geharde gamers niet zullen rusten voordat ze de beste speler van hun club zijn. Ik denk dat Interactieve competities ook interessant is voor gamers die nog niet online zijn geweest en ze motiveert dat nu wel te doen, deel uit te maken van een community en contact te zoeken met gelijkgestemde vrienden. Het is net als wanneer ik naar een echte wedstrijd van Leeds United ga en al die supporters om me heen 90 minuten lang m'n vrienden zijn. Die 35.000 andere fans (oké, eerder 15.000 tegenwoordig) zijn tijdens die wedstrijd m'n voetbalbroeders en samen beleven we de hoogte- en dieptepunten. Ik hoop dat Interactieve competities dezelfde ervaring biedt, dat er meteen een online community ontstaat waarin mensen elkaar vinden via hun club.

Wat we ook voor ogen hadden met onze Interactieve competities, was lezers een forum geven waarop ze hun persoonlijke verhalen kwijt kunnen. Vanuit onze studio zenden we wekelijks een community-podcast uit waarin we stergamers interviewen. Verder hebben we een klassementsysteem, waarin je steeds als je wint punten krijgt, zodat je weet hoe jij het doet ten opzichte van de andere spelers. Je komt op een bepaald niveau en kunt je vorderingen in de gaten houden.

Onze podcasts en klassementen zijn gebaseerd op ‘Overal online’, een nieuwe technologie waarmee je je maar één keer online hoeft aan te melden. Daarna gebeurt dat automatisch wanneer je het spel start op je PS2, Xbox of pc. Er is een inforegel met de laatste uitslagen, wedstrijden, resultaten en nieuwsberichten uit zowel de echte als de interactieve competities. Dus als je wilt, kun je op zaterdagavond een wedstrijd spelen en via de inforegel live volgen wat er in het echt gebeurt.

We realiseerden ons al snel dat we dichter bij onze fans wilden komen te staan. We wilden elke week met ze kunnen communiceren en ze de gelegenheid geven met ons te communiceren. De podcast is dus een manier om met onze community te praten, de sfeer te proeven, met de topgamers te praten en ze de ruimte te geven om hun succes te vieren. We hebben een redactioneel gedeelte met voor elk platform een algemeen klassement, nieuws, verhalen en verwachtingen. Op www.FIFA07.ea.com kun je zien wat er gaande is in de echte voetbalwereld en in onze Interactieve competities. Het is een complexe functie waaraan we geconcentreerd blijven werken en waarbij we de community nauw betrekken en ze de kans geven de richting die we met deze functie opgaan in de toekomst mede te bepalen.

Soms, als het allemaal niet lekker loopt en je team aan de verkeerde kant van het klassement staat (of in de verkeerde divisie speelt), is de enige overwinning die je nog kunt behalen je rivalen zien verliezen (voor mij is dat Man U!). Dus... op de PS2 & Xbox geven we je nu de kans om je rivalen in het gras te laten bijten. Neem de rivalen van je club gewoon op in je zoekopdracht en je kunt tegen ze uitkomen. Het resultaat van de wedstrijd telt mee voor hun speelschema. Wie je rivalen zijn, wordt elke week bepaald op basis van de onderlinge resultaten tussen aartsrivalen en de strijd om jouw positie in het klassement.Wie ik denk dat er gaat winnen in de interactieve F.A. Premiership? Het zou nog wel 'ns heel verrassend kunnen uitpakken. Ik denk dat supporters van de kleinere clubs zich beter organiseren, dat ze de sterke punten van hun team en de zwakke plekken van hun rivalen beter in kaart brengen. Volgens mij hebben de grotere clubs te lijden onder de glory hunters die niet de tijd zullen nemen om het team te leren kennen, en zullen ze makkelijk onderuit gaan tegen de kleinere clubs.

Ik ben nog steeds ziek van de nederlaag tegen Watford in de finale van de play-offs, waardoor we promotie misliepen. Daar moet ik me eerst overheen zetten voordat ik beslis voor wie ik ga spelen. Misschien houd ik het bij een team uit het noorden, Bolton of Man City, bijvoorbeeld. Als jij je in dezelfde situatie bevindt, wees dan geen glory hunter en help een van de kleinere clubs.

Technisch gezien kunnen we zoveel competities opnemen als we willen, maar aangezien zoiets nooit eerder is gedaan, willen we de tijd nemen en de functie jaar voor jaar verder uitbouwen. We hebben een aantal statistische simulaties uitgevoerd om in te schatten hoeveel mensen er gemiddeld per competitie zouden meedoen. Omdat er in Spanje en Italië relatief weinig mensen breedband hebben, betwijfelden we of er via hun clubs genoeg gamers zouden deelnemen. De Mexicaanse competitie werd gekozen omdat de Mexicaanse 1e divisie heel populair is in de VS. Als er vraag naar is, zullen we in de toekomst zeker extra competities toevoegen.