De beta van de politiek incorrecte, maar oh zo grappige game Fat Princess is momenteel bezig. De mogelijkheid om een voorproefje te nemen van deze met taart overladen game hebben we dan ook niet aan ons laten voorbij gaan. Eén ding is nu al zeker, het aloude verhaal van de ontvoerde prinses is nog nooit zo vermakelijk geweest.

Laat je niet misleiden door de vrolijke grafische stijl van Fat Princess. De stijl staat namelijk in schril contrast met de bloedige taferelen die zich op het scherm afspelen. Ledematen vliegen in het rond en het anders zo groene gras wordt doordrenkt met bloed. De dubbelzinnige humor die is verwerkt in de menu's versterkt het gevoel dat we te maken hebben met een wolf in schaapskleren. Fat Princess wordt met maximaal 32 spelers gespeeld. Hoewel er een singleplayeroptie aanwezig is, komt de game het meest tot zijn recht in de multiplayermodus. Met maximaal 16 man in een team staat je de taak te wachten je geliefde prinses te redden uit het kasteel van de tegenpartij. Verwacht echter geen doelloos bloedvergieten. Ook op het gebied van gameplay weet de game meer te bieden dan je zou vermoeden.

Bruut geweld moeten worden gebruikt om je doel te bereiken, maar zonder enige strategie blijft je prinses zitten waar ze zit. Het begint bij het kiezen van een geschikte klasse. Als je van klasse wilt veranderen hoef je alleen maar de pet op te zetten die bij deze klasse hoort. Petten worden verkregen van diverse pettenmachines in je kasteel of door ze te pikken van dode of verdoofde vijanden. Een dorpeling is de klasse waarmee je begint. Deze is uitermate geschikt voor het snel vervoeren van voorwerpen. De werker, de tweede ondersteunende klasse, is in te zetten om hout en erts vergaren. Deze grondstoffen zijn te gebruiken om pettenmachines op te waarderen, zodat andere klassen voorzien kunnen worden van nieuwe en sterkere aanvallen. De werker kan ook worden gebruikt voor het maken van belegeringswapens en het repareren van objecten.

De strijder is in te zetten voor krachtige aanvallen met zwaard of hellebaard. Voor aanvallen van veraf is de schutter met pijl en boog of het krachtigere geweer geschikt. De magiër kan worden gebruikt om vuur- en ijsaanvallen te doen. In tegenstelling tot eerdere klassen kun je met een magiër een mega-aanval uitvoeren en meerdere tegenstanders tegelijk raken. De priester heeft ook dit vermogen, echter ditmaal door het toepassen van helende magie op teamgenoten of negatieve magie op tegenstanders.

Tijdens het spelen van de beta wordt al snel duidelijk dat teamwork cruciaal is. Als iedereen voor zichzelf gaat spelen, wordt het een chaos. Een hilarische chaos, dat wel, maar uiteindelijk bereik je weinig. Als team ben je het meest effectief als één strategie wordt aangehouden. In plaats van direct aan te vallen, kan bijvoorbeeld eerst worden gekozen om trampolines en ladders neer te zetten om over muren te springen. Het creëren van een stiekeme vluchtroute zorgt voor een eventuele snelle aftocht uit het kasteel. Als eenmaal alle voorbereidingen zijn getroffen, kan met een troepenmacht worden gepoogd de prinses te redden. Om te voorkomen dat de tegenstander hun door jouw ontvoerde prinses redden, kun je haar met stukken taart vetmesten. Het wordt hierdoor heel moeilijk om haar te vervoeren en de tegenstander zal meer troepen moeten inzetten om haar op te tillen. De ontvoering van een prinses leidt meestal tot chaotische en zenuwslopende situaties, waarin je met man en macht probeert de vijandelijke troepen achter je te houden om het moddervette gevaarte terug naar huis te brengen. Meer dan eens komt het voor dat de prinses tussen de twee kastelen belandt, terwijl iedereen in het om haar ontstane slagveld haar probeert te claimen.

Andere elementen zorgen ervoor dat de gameplay spannend en onvoorspelbaar blijft, en niet te vergeten: leuk. In het enige level van de beta, Black Forrest, zijn zeldzame drankjes in te zetten om de vijand te veranderen in kakelende kippen. Het is een zeer krachtig wapen dat op het juiste moment het verschil kan betekenen tussen winst en verlies. De plaatsing van de erts waaruit blijkt dat de game tactischer is dan je denkt. Want terwijl hout rond het kasteel is te vinden, moet het erts van één plek worden gehaald, midden in een level. Het team dat de beschikking heeft over het erts kan meer zaken opwaarderen en maken. Meer manschappen inzetten voor ertswinning betekent wel weer minder manschappen voor de aanval of de verdediging van het kasteel. Er zijn veel meer van dit soort voorbeelden van toepassing op het level en het laat je nu al uitkijken naar de andere levels die ontwikkelaar Titan voor ons in petto heeft.

Momenteel is duidelijk dat er nog wat moet gebeuren voordat de game uitkomt. Zo zijn er een aantal bugs die momenteel de beta nog plagen. We hopen ook dat met het toenemen van het aantal mensen online er meer tactiek wordt gebruikt. Er wordt nu nog niet bijster veel samengewerkt en er wordt praktisch niet gecommuniceerd via de headset. Beide problemen zijn dingen die met het uitkomen van de game geen probleem meer mogen zijn. Bovendien kunnen we naast andere levels nieuwe gamemodi verwachten en nieuwe en gevarieerde manieren om je tegenstander te verslaan. Laat die release maar komen.