Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord
Preview
Expand

Expand (hands-on)

Kunst uit Australië

Geschreven door Erwin Vogelaar op
Australië staat niet bekend om haar videogames, maar met onder andere Fruit Ninja, Jetpack Joyride, Dustforce, Crossy Road en natuurlijk L.A. Noire doet het continent aardig mee met de industrie. Aan dat lijstje kan later dit jaar Expand toegevoegd worden. Volgens de makers is Expand een meditatieve game, maar tijdens onze speelsessie zat de spanning er ook goed in.

Expand is extreem minimalistisch in elke zin van het woord. Al het overbodige in leveldesign en kleurgebruik is verwijderd waardoor enkel zwarte en witte vlakken overblijven. De speler is wel een roze blokje en later wordt er ook nog wat rood aan de wereld toegevoegd, maar daar blijft het bij. Het speelveld heeft het meeste weg van een langspeelplaat, met een gat in het midden en een ronde schijf eromheen waar het allemaal gebeurt. Zoals de groeven in een plaat de luisteraar naar nieuwe plekken brengt, doet het doolhof dat ontstaat in Expand hetzelfde. Hoewel je altijd rond het gat in het midden blijft ronddwalen, is de wereld eromheen constant in verandering.

Op deze schijf kun je enkel over de witte vlakken bewegen. Zwarte obstakels dwingen je via geïmproviseerde routes de wereld te doorkruisen. Het speelt niet als een puzzel, maar als een reis door een constant transformerend labyrint zonder doodlopende wegen. Glijdend dwaal je door de witte vlakken op zoek naar een eventueel doel, terwijl de prachtige muziek je begeleidt. 

Meditatief

De makers, waarvan één de muziek en de ander de rest maakt, noemen Expand zelf een meditatieve game en dat is het grotendeels ook. Het merendeel van wat wij gespeeld hebben is niet moeilijk of uitdagend, maar vooral mooi – zeker als de schijf waarop je speelt in- of uitzoomt als je dichterbij of verder weg van de stip in het midden beweegt.

Expand

Later in de game wordt er dus ook rood in de wereld geïntroduceerd. Deze kleur is er niet enkel voor de afwisseling, maar vooral voor de uitdaging. Rode vlakken mogen absoluut niet aangeraakt worden, want dan ben je af en word je een stuk teruggezet. Dit gevaar wordt steeds verder uitgebreid, tot je soms maar enkele millimeters hebt om tussen verschillende bewegende en transformerende rode blokken voort te bewegen. 

Anders

Tijdens het spelen verschijnen er soms ook teksten tussen de witte vlakken. Vage zinnen en termen over het leven. Zomaar een interpretatie: het roze blokje in een zwart-witte wereld staat voor iemand die anders is dan de rest en tegen de stroom in gaat. Hierbij is er tegenslag, worden fouten gemaakt en is het doel niet altijd in zicht, maar als je doorzet vind je altijd je eigen weg in de wereld. 

Expand

Wellicht zien we er wel teveel in en is Expand niets meer dan een visueel interessante ervaring. Wat we gespeeld hebben voelt in ieder geval als iets unieks. Of het ook genoeg is voor een volledige game zien we als Expand komende september uitkomt.

Dit artikel delen:

Lees meer

Bèta Camelot Unchained uitgesteld, mogelijk naar volgend jaar Complete virtualrealitydemo van Valve's Vive VR nu te bekijken
0

Reacties op: Expand (hands-on)

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • Er zijn nog geen reacties op dit artikel.

 

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.