E3-preview: A Way Out | Gamer.nl

E3-preview: A Way Out | Gamer.nl

Een van de grootste verrassingen tijdens de persconferentie van EA was de indietitel A Way Out. Dit nieuwste project van de maker achter Brothers: A Tale of Two Sons wordt een coöperatieve game die de nadruk legt op verhaalvertelling. Gamer.nl mocht alvast aan de slag met een vroege versie van deze gedurfde game.

A Way Out draait om de personages Leo en Vincent, die samen een manier vinden om uit een zwaarbewaakte gevangenis te ontsnappen. Buiten de gevangenis houdt het gevaar nog niet op, want de gezochte criminelen worden hardnekkig achterna gezeten door de politie. Intere ant is dat dit verhaal volledig in co-op moet worden gespeeld. Een singleplayer is dan ook niet aanwezig. De gameplay wordt bijna volledig in splitscreen vertoond, met uitzondering van cutscenes en een aantal unieke momenten.

Media has no description

Overleggen op de bank

Onze demose ie wordt begeleid door Josef Fares, de creatieve geest achter Brothers. Na te zijn ontsnapt uit de gevangenis bezoeken Leo en Vincent een tankstation om hun portemonnee te vullen. De twee spelers moeten eerst uitvechten wie het enige pistool krijgt. Volgens Fares is het eigenlijk vereist dat spelers bij elkaar op de bank zitten voor deze interactie. Het is wel mogelijk om A Way Out online te spelen, maar de ontwikkelaar vergeleek dit met een film kijken met het geluid uit. Na een kort overleg met onze medespeler kiezen we ervoor dat Leo, het personage dat wij besturen, het wapen gaat gebruiken.

De twee personages hebben ieder hun eigen persoonlijkheid. Leo is wat directer, terwijl Vincent een iets subtielere aanpak prefereert. Dit resulteert in verschillende mogelijkheden en bijbehorende resultaten in de omgeving. Wanneer Vincent een kauwgombal uit een automaat in het tankstation eet is hij veel blijer dan Leo, die de bal gelijk weer uitspuugt en zijn ongenoegen uitspreekt. Dit is een klein voorbeeld van hoe de interacties verschillen afhankelijk van je gekozen personage.

Media has no description

Te veel ambitie voor een indie?

Wanneer we besluiten de medewerker van het tankstation te beroven wordt het rechterdeel van het scherm iets groter om het gesprek beter in beeld te brengen. De andere speler kan dan door blijven gaan met het doorzoeken van de omgeving of andere interacties uitproberen. Het is ook mogelijk om mee te doen aan het gesprek en onderdeel te zijn van de verhalende cutscene. Deze dynamische gameplay is een kernonderdeel van A Way Out en moet vaak terugkomen in de rest van de game.

Na de overval succesvol te hebben voltooid maakte Fares ons duidelijk dat A Way Out vol moet zitten met unieke stukjes gameplay. Dit liet hij nog eens uitgebreid zien door een video af te spelen van een scène uit de game die nog lang niet klaar is. Opvallend was hier wel dat er tijdelijk geen splitscreen gebruikt werd. In plaats hiervan vloog de camera via luchtschachten tu en de twee personages die zich ieder op een andere plek in een gebouw bevonden. Hierna kregen we een stukje sidescrolling-actie te zien, wat volgens de ontwikkelaar maar een minuut duurt voordat het nooit meer opduikt.

Media has no description

Het is duidelijk dat A Way Out een zeer ambitieus project is. Met alle unieke gameplay die de game moet aanbieden zijn wij toch een beetje bang dat de indie-ontwikkelaar te veel hooi op zijn vork neemt. Het concept achter de co-op is echter uitermate intrigerend en de dappere zet van de makers om een nieuw idee uit te werken is bewonderingswaardig. A Way Out moet begin 2018 al uitkomen, wat wel erg snel lijkt. Wij gaan alvast duimen dat de beloftes waar worden gemaakt en dat we voluit kunnen genieten van de unieke gameplaymomentjes van dit ontsnappingsepos.

A Way Out verschijnt in 2018 voor PlayStation 4, Xbox One en pc.

Artikel als favoriet toevoegen
Deel dit artikel

Aanbevolen voor jou