Alle gekkigheid op een stokje, Drunken Robot Pornography heeft maar weinig met drank en porno te maken. Robots zitten er wel in, maar die hebben nog minder vrouwelijke vormen dan Glad0s uit Portal. En die was wel serieus op een vrouw in bondage gebaseerd (Gamer.nl; je leert nog eens wat). Robotrukkers kunnen dus beter bij Portal blijven, want Drunken Robot Pornography is enkel een bullet-hell shooter, gespeeld vanuit first-person perspectief.

Drunken Robot komt van de onafhankelijke ontwikkelaar Dejobaan Games, dat eindredacteuren al drie jaar tot wanhoop drijft met AaaaaAAaaaAAAaaAAAAaAAAAA!!! (Force = Mass x Acceleration). AaaaaAAaaaAAAaaAAAAaAAAAA!!! staat bekend als het indiespelletje waarin je met een rotvaart naar beneden valt en onderweg allerlei zwevende gebouwen en andere obstakels probeert te ontwijken. Gevoel voor humor hebben de jongens van Dejobaan dus wel.

Tribes in bullet-hell

Om de term bullet-hell even samen te vaten: in een korte tijd moet je zoveel mogelijk doelwitten neerschieten, terwijl je van alle kanten wordt aangevallen door diezelfde objecten. Is je tijd voorbij of word je te vaak geraakt, dan ben je af. Normaal worden deze spellen in 2D gespeeld en kun je door dit overzicht je bewegingen in de chaos zeer precies timen. Dejobaan zet je echter in een 3D-wereld neer, waardoor het legendarisch moeilijke genre nog een dimensie lastiger wordt.

De besturing en het gevoel van Drunken Robot Porn (bedankt voor de google hits!) komen overeen met Tribes, de (tegenwoordig free-to-play) shooter waarin je springt met een jetpack. Het is even wennen, want je zweeft vaak te snel over platformen heen en zult dus regelmatig in de afgrond vallen waardoor je tijd verliest. Zit je echter wat langer te spelen en ben je gewend aan de chaos, dan spring je als een dronken konijn rond door de levels zonder dat je nog naar de grond onder je voeten hoeft te kijken.

 

69%

En een chaos wordt het zeker. Alle bekende doelwitten uit de klassieke 2D bullet-hells zijn uitgewerkt in 3D: stilstaande mijnvelden, hittezoekende raketten, slingerende bomslangen, extreme nucleaire explosies, et cetera. Het nadeel in vergelijking met de 2D-games is dat je geen ogen in de achterhoofd hebt, dus als je niet constant in beweging blijft, word je gegarandeerd in je rug geraakt. Gelukkig schreeuwt een commentator de scorepercentages naar je hoofd, zodat je niet afgeleid wordt door de HUD.

Er verschijnen overal in het level power-ups die je tactisch moet verzamelen. Zo kun je een kleurrijke superaanval pakken die mogelijk veel schade doet aan een van de eindbazen, maar die kun je niet tegelijk vasthouden met een schild dat je beschermt tegen de nucleaire explosies. Kiezen dus. Daarnaast moet je bij iedere eindbaas uitvogelen op welke manier je hem kunt vernietigen en welk wapen daarvoor nodig is.

Alpharobotje

Het spel had al in 2012 uit moeten komen, maar Drunken Robot is nog lang niet klaar en verkeert duidelijk nog in de alfafase. We hebben in totaal maar zes levels kunnen testen, waarvan alleen de laatste drie echt uitdagingen vormden waarvan je met je muis gaat smijten.

We kijken in ieder geval uit naar de rest, want een goede bullet-hell mag van ons wel aardig wat levels krijgen om verveling te voorkomen. Dejobaan heeft daarvoor een oplossing in ontwikkeling: een level editor, zodat iedereen zijn persoonlijke hel in elkaar kan knutselen. Of wellicht wat goedgevormde eindbazen bedenken die wat meer passen bij de titel.