Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord
Preview

Dirt Rally - preview

Smerig goed

Geschreven door Pascal Badenbroek op
Ons hart miste een slagje toen afgelopen week de release van de Early Access-versie van Dirt Rally plaatsvond. Al was het niet zozeer de release die ons deed opveren, maar de belofte van Codemasters dat de serie weer terugkeert naar haar roots, naar het pure rallyrijden. Colin McRae zou trots zijn geweest.

Vergis je niet, we vonden de laatste Dirt-games best te pruimen. Ondergetekende installeerde zelfs in een lollige bui, geheel toevallig overigens, vorige maand nog Dirt 3 op zijn pc om even lekker te raggen. Want na al het grafische geweld en de iets te gepolijste race-ervaring van onder andere Driveclub waren we toe aan vieze wagens en rauwe handrembochtjes. Maar door de gelikte menu’s, het toch wat rare Gymkhana, de vergeeflijke flashback-optie en races die weinig met rally van doen hadden, was de reeks afgedwaald van de oorspronkelijke insteek: rallyrijden op het puntje van je stoel om net zo hard te worden afgestraft als je een foutje maakt.

De komst van Dirt Rally is daarom een meer dan fijne verrassing, hoewel de game ‘slechts’ in Early Access-fase. Met 36 stages, zeventien wagens, een singleplayerkampioenschap, online challenges, upgrades, een stukje teammanagement en bijna alle opties op het vlak van gameplay en grafische mogelijkheden, is dit voorproefje bijna een volwaardige game te noemen. En dan belooft Codemasters nog veel meer content toe te voegen in zeer nabije toekomst.

Niet zomaar een beetje dollen

Tot zover over wat er nog gaat komen. Hoe lekker rijdt Dirt Rally in zijn huidige vorm? Best lekker, kunnen we je vertellen. Om het nog mooier te maken, we denken dat Dirt Rally, mocht de game dit jaar nog uitkomen, misschien wel de beste racegame van 2015 gaat worden.

Dat is een pittige uitspraak, zeker na het knappe Project Cars, maar als je beseft hoe goed deze vroege versie van Dirt Rally is, dan kun je niet anders dan concluderen dat er nog heel wat in het vat zit. Oké, Dirt Rally is zeker niet de mooiste racegame van het moment en ook zeker niet de meest originele game (met bijvoorbeeld een gigantische spelwereld of de mogelijkheid om direct online met andere vrienden een beetje dollen), maar wat de game wél heeft is dat pure racegevoel. Dat gevoel dat je echt aan het racen bent op de besneeuwde asfaltwegen van Monaco of de modderige grindwegen in Wales.

Dirt Rally wordt misschien wel de beste racegame van 2015

De besturing voelt precies en de wagens reageren zoals ze horen te reageren. Het maakt in Dirt Rally daarom écht uit in welke wagen je racet. Een klassieke Lancia Fulvia HF uit de jaren zestig heeft bijvoorbeeld veel minder power en slechtere remmen dan een Ford Fiesta RS Rally van nu. En nu we dan toch aan het opscheppen zijn over welke wagens je nu al kunt besturen, kunnen we je meteen verklappen dat de ruwe krachtpatser Lancia Stratos en de wat meer precieze Subaru Impreza 1995 er ook inzitten.

Toch maakt een nieuwere wagen het racen niet per se eenvoudiger. Meer kracht betekent hogere snelheden en daarmee ook een veel grotere kans dat je de eindstreep niet haalt. Iedere bobbeltje, iedere steentje en elke bocht merk je op en kan, mits je niet over de juiste stuurmanskunsten beschikt, het einde betekenen van je race.

Natuurlijk heb je de mogelijkheid om een race opnieuw te beginnen, maar dat mag je niet meer dan zes keer per event doen (een event kent minimaal vier races). En bij iedere restart gaan er kostbare credits verloren. Er bestaat daarnaast ook de mogelijkheid om je wagens terug te plaatsen naar de weg nadat je in de berm bent gedoken (indien je wagen niet té beschadigd is), maar ook dat kost dusdanig veel seconden dat je nooit en te nimmer meer als eerste eindigt. Die keuzes maken de game naast heel moeilijk ook ouderwets. Zoals dat hoort. Zoals een echte rallygame hoort te zijn.

Meer of minder gas?

We merkten al na een paar races op dat we berekenend gingen racen. Te veel risico nemen kan het einde van de race betekenen, wat veel kostbare credits kost. Om eerlijk te zijn waren we soms al blij met een derde plaats, zelfs als we na de derde race een event met een rokende radiator moesten starten. Het creditsysteem zet je constant aan het denken. Geef je op het rechte stuk wel of geen extra dot gas? Het maakt de game nog meer zoals rally rijden hoort te zijn.

De navigator klinkt als iemand die op de bijrijdersstoel zit en met honderd kilometer per uur op een afgrond af raast

Bovendien klinkt het geluid van de game, en dan vooral in cockpitview, levensecht. Je hoort niet alleen het pompen van de remmen en het klikken van de versnellingsbak, maar ook alle kleine rammeltjes en piepjes. De wagen komt zo ‘tot leven’ en daarmee ook de ervaring. Ook de navigator klinkt niet langer als een man die zijn zinnetjes opleest van een papiertje in een studio, maar als iemand die op de bijrijdersstoel van een rallywagen zit en met honderd kilometer per uur op een afgrond af raast.

Dat de game nog wat schoonheidsfoutjes bevat vergeven we Codemasters voorlopig. Foutjes zoals een wagen die na bijna iedere crash op wonderbaarlijke wijze alsnog op vier wielen belandt en een vergeeflijk schademodel met onrealistische reparatietijden zijn bij lange na niet voldoende om de positieve ervaring teniet te doen. Met het oog op de kennis en ervaring die Codemasters met rallygames heeft en de nu al ingeloste belofte dat Dirt Rally daadwerkelijk weer om rally rijden gaat draaien, lijkt de hoge kwaliteit van deze echte rallygame een zekerheidje.

Dit artikel delen:

Lees meer

Half-Life fan remake Black Mesa nu uit op Steam Grim Fandango Remastered nu uit op iOS en Android
9

Reacties op: Dirt Rally - preview

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • spreadthehate

    • 2 jaren, 7 maanden geleden
    Ik kan natuurlijk nog geen oordeel geven welke van de 2 race games mijn topper gaat worden, Dirt Rally, Project cars, maar mijn gevoel zegt Dirt Rally.

    Heb er nu al een aantal uren inzitten, samen met een playseat en de T300RS stuur van Thrustmaster en geniet van iedere seconde. Dirt 3 is zo simpel vergeleken met Dirt Rally, je hoeft inderdaad maar iets teveel gas te geven in een bocht en je ligt van de baan af.

    De penalty die je krijgt van een race restarten vind ik echt top gedaan. Soms moet je 6 verschillende banen rijden in een competitie, en je mag je auto maar 1 tot 2 keer reparen dus je let echt wel op waar je mee bezig bent. Regelmatig rijdt ik rond met een portierdeur eruit of een lekke band, of de auto trekt naar links door schade, dit soort dingen maken het spel nog leuker naar mijn mening. Soms wel lastig als je in het donker moet racen en je lampen liggen aan diggelen.

    Soms denk ik ook die bocht kan ik wel vol gas pakken en daar gaat je auto :P

    De Lancia Stratos is een geweldige wagen om mee te racen, heerlijk zenuwachtig en je weet nooit wanneer hij met zijn kont uitbreekt.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Baukereg

    • 2 jaren, 7 maanden geleden
    De Lancia is inderdaad een bitch. Heb 'm zo getuned dat ik meer grip heb, maar ik blijf uitglijders hebben, met name in de sneeuw. Op asfalt is het een beest.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • spreadthehate

    • 2 jaren, 7 maanden geleden
    Hier hetzelfde hoor :)
    Toch blijft het een van mijn favoriete wagens in Dirt Rally puur omdat het een beest is, en je moet zo ontzettend je best doen wil je deze wagen onder controle houden.

    Soms heb ik gewoon echt last van mijn nek omdat ik zo intens aan het spelen ben, en heb mijn stuur met een death grip vast haha. Lang niet meer zo genoten van een race spel.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • serphilith

    • 2 jaren, 7 maanden geleden
    Ga je in die setup ook nog pCARS proberen? Ik vind dat spel namelijk mooier en leuker en hoop dat je daar ook veel uren in gaat steken :)

    Andersom, Ik ga binnenkort ook maar eens Dirt Rally proberen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • spreadthehate

    • 2 jaren, 7 maanden geleden
    Straks als ik thuis kom start ik Project cars meteen op :)
    Ben heel benieuwd naar de game, en toch ligt mijn voorkeur nu nog steeds bij Dirt Rally vanwege de constante spanning.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Baukereg

    • 2 jaren, 7 maanden geleden
    Mooie preview waar ik het helemaal mee eens ben. De laatste Dirt die ik gespeeld heb is de eerste en het enige wat ik deed was hill climb. Dat deze game early access is geeft wel aan hoe sceptisch uitgevers zijn over de kans van een echte rally game, aangezien er in amerika totaal geen belangstelling is.

    Het speelt heerlijk, het is uitdagend, grafisch prima (geen cutting edge maar who cares na zoveel jaren zonder echt rally game) en de audio is om te smullen. Er wordt door de echte autofreaks nog wat gezeurd over spelen met een stuurtje, maar met de controller is het heel goed te doen. En er is al genoeg content om er voorlopig al heel wat uurtjes mee kwijt te zijn.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Teknootje

    • 2 jaren, 7 maanden geleden
    Vermaak me er ook prima mee. Eindelijk weer een beetje die tijd herbeleven ten tijde van de Colin McRae games. Gewoon weg heerlijk :)

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Tektwo

    • 2 jaren, 7 maanden geleden
    Beter dan P Cars???? Say what?

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Mr. Harrow

    • 2 jaren, 7 maanden geleden
    Goed nieuws dit. Ben met Dirt 3 vrij snel gestopt door dat gymkhana. Heeft naar mijn mening niks met rally rijden te maken.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.

 

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.