Dead Island 2 – Pre-alfantastisch | Gamer.nl

Dead Island 2 – Pre-alfantastisch | Gamer.nl

PC REVIEW - Als je gevraagd wordt om een Nederlandse gamedeveloper te noemen, zal je vermoedelijk Killzone-ontwikkelaar Guerrilla Games noemen. Toch zijn er inmiddels ook talloze andere, kleinere studios die fraaie (indie)games hebben uitgebracht. Zo brachten de afgelopen jaren ons onder andere Reus van Abbey Games, Awesomenauts van Ronimo Games en Luftrausers van Vlambeer. Met regelmaat komen er dus kwalitatief degelijke titel van Nederlandse bodem. Nieuw in dit rijtje is Amulware, dat debuteert met Roche Fusion.

It’s all good, in Zombie California. De zon brandt en het iconische Hollywood-sign kijkt toe hoe de ‘burbs van Los Angeles worden overlopen door ondoden. Het tafereel ziet er verrukkelijk uit. Dead Island 2 draait mi chien nog niet als een zonnetje, maar de details en visuele effecten zijn niet van de helderblauwe lucht in de Gamescom-demo die we spelen. Bloed gutst zoals bloed gutsen hoort, kapme en snijden door vlees alsof het well done is en de betonnen oceaan die L.A. is wordt verblindend verlicht zoals de zon dat alleen in het zuiden van Californië kan. Dead Rising 3 is er helemaal niks bij.

Een trap in de wervels

In de omgeving van de gameplay-trailer gaan we met zijn vieren op pad. Een vastomlijnde mi ie is er niet echt; de ontwikkelaar moedigt ons aan om vooral batterijen en brandstof te verzamelen in een overhoop gehaalde winkel en een verlaten tankstation. In Dead Island was het al mogelijk om je wapens te upgraden en nu zien we hetzelfde gebeuren in zijn opvolger. Elektriciteit en benzine geven ons knaltuig extra impact en ons kapmes extra schwung. Hele grasvelden en perfect aangeharkte tuintjes vliegen in lichterlaaie met een paar welgemikte vuurkogels; zombies die op dat moment door het gazon banjeren zijn de sigaar.

Dead Island 2 laat spelers kiezen uit vier verschillende cla es. Van de vier zijn er twee speelbaar op de beurs in Keulen: Ryan, de brute en krachtige beserker, en Dani, de lichtvoetige speeder. Het verschil is duidelijk. De langzamere Ryan is van het uitdelen en de confrontatie aangaan met een leger zombies is met Ryan onder de knoppen geen kansloze zaak. Met een krachtige uppercut beukt hij belagers tientallen meter verderop; wel kost het enige tijd om deze aanval op te laden. Tijd waarin zelfs deze bruut kwetsbaar is voor bloeddorstige zombies.

Dani is vooral snel en kan zo gemakkelijk ontsnappen uit benauwde situaties. Met een zware aanval waarmee ze vijanden in één keer in twee stukken hakt staat ze echter ook haar mannetje op het zonnige postapocalyptische slagveld. Beide personages hebben een lichtere trapaanval, die vooral handig van pas komt bij grotere zombies zoals de thug. Ontwijk met Dani een aanval van de bullebak, spring achter zijn rug en geef ‘m een trap in de wervels, zodat Ryan het stuk nageboorte met zijn uppercut stijlvol kan onthoofden. Op zo’n moment is het moeilijk om een gelukzalige krachtterm binnen te houden.

Dead Island 2

’s Werelds kleinste MMO

Dead Island 2 bevat seamle multiplayer. De demo spelen we met vier man, maar de game staat maximaal acht spelers toe op één server. De aanwezige mannen van ontwikkelaar Yager Entertainment (ken je van Spec Ops: The Line; eerdere Dead Island-games werden gemaakt door Techland) leggen ons een hypothetische minisituatie voor. Stel, je ziet even verderop een helikopter neerstorten. Daar stuif je direct op af om het wrak te looten, maar je bent hoogstwaarschijnlijk niet de enige. Dus heb je de keuze: werk je samen met die andere speler(s) of grijp je je gemodde shotgun om een schot hagel plus 5000 volt door zijn/haar/hun schedel te jagen?

In het level dat we spelen is er uiteindelijk één doel: een gammel hek bewaken tegen een zwerm zombies. Hoewel de demo duidelijk op beursmoeilijkheidsgraad is ingesteld (te makkelijk), tekent zich een situatie af waar al gauw duidelijk wordt dat samenwerken de voorkeur heeft. We klimmen op een dwars op de weg geparkeerde gele schoolbus om de belagers in vuur en vlam te zetten, maar zijn ook daar niet helemaal veilig. Met een welgemikte trap hier, een elektrische stun daar en een snijpartij waar Jamie Oliver de kriebels van krijgt zijn we met ons vieren het gevarieerde zombieleger de baas. De keuze tu en samenwerken of in je eentje de wereld verkennen doet denken aan GTA Online; ’s werelds kleinste MMO, noemen de Yager-medewerkers het zelf.

Zegt zo’n fijne demo ook maar iets over de uiteindelijke kwaliteit? Over de afwerking van Dead Island 2? Over hoe gevarieerd of juist repetitief deze game wordt? Natuurlijk niet. Voor hetzelfde geld levert ook Yager een frustrerende tegenvaller af in de lente van 2015 en mogen we Dead Island definitief ten ondode opschrijven. Tijd is er nog genoeg om het tegenovergestelde te bewerkstelligen – en aan de graphics zal het in ieder geval niet liggen.

Dead Island 2


Artikel als favoriet toevoegen
Deel dit artikel

Aanbevolen voor jou