Het naakt is echter niet uit de game verdwenen. In het stuk dat we speelden, een deel van de tweede ring van de hel, was het op een gegeven moment de bedoeling monsters die uit de borst van een angstaanjagende dame schoten, kapot te hakken. Het past perfect in het ranzige sfeertje van Dante's Inferno. De game draait namelijk om het doorlopen van de negen ringen van de hel, Dante's visualisatie van het oord waar mensen komen die slecht geleefd hebben. Afhankelijk van hoe slecht je daden geweest zijn, kom je in één van de negen ringen. Het behoeft geen uitleg dat de negende ring één grote vunzige bende is, en dat je geleidelijk de krochten van de mensheid te zien krijgt.

De basis van de game is echter simpel: hak op alles dat los en vast zit. Je kunt een korte klap uitdelen, een krachtige aanval uitvoeren, tegenstanders naar je toe trekken, vijanden bestoken met heilige kruizen, en vul het zo maar verder in. Niets nieuws onder de zon dus, maar de uitwerking is wel ouderwets lekker. De game speelt simpelweg als God of War, en dat is voor een hack 'n slash-game helemaal geen schande. Het betekent in ieder geval dat je alle aanvallen soepel aan elkaar rijgt, de tegenstanders voldoende afwisseling bieden en dat je in bent voor een tocht vol meeslepende ervaringen.

Ook wordt er af en toe nog wat gepuzzeld in Dante's Inferno, bijvoorbeeld door een combinatie van schakelaars om te zetten om een plateau op de juiste manier in beweging te brengen. Omdat tijdens onze speelsessie haast geboden was, wees de ontwikkelaar in luttele seconden op de oplossing. Ga je de game echter zelf zonder hulp spelen, dan lijkt het puzzelen wat welkome rust te bieden in een game die verder volgepakt is met pure actie. Ja, inderdaad: net als in God of War.

Het grote euvel met hack 'n slash-games is echter vaak niet de besturing of het hakken, maar meer of de game ook na een x-aantal uur interessant blijft. Dante's Inferno lijkt met de negen ringen een gouden formule in handen te hebben. De tocht naar de allervuilste plek van de hel biedt de game een opbouw die in veel andere hack 'n slashers ontbreekt. Daarbij vertelde ontwikkelaar dat de overgang tussen de cirkels zonder laadscherm gaat en je bij wijze van spreke een trappetje afloopt en een nieuw level kunt beginnen.

Kortom, Dante's Inferno heeft nogal wat potentie. Met enkele designers van het God of War-team aan boord heeft de ontwikkelaar ook genoeg ervaring om de intensiteit tot het eind vast te houden. Tel daarbij het rijke epos van La Devina Commedia bij op en er staat ons een lekkere versnapering te wachten.