Games waarin je de vrijheid hebt om te doen en te laten wat je wilt, zijn sinds het succes van de Grand Theft Auto-serie erg populair. Ontwikkelaars zetten het het free-roaming idee om in GTA-achtige spellen, maar ook in spellen die zich duidelijk willen onderscheiden. Eén daarvan is Crackdown, het eerste spel van ontwikkelaars Real Time Worlds onder leiding van Dave Jones, de man die eerder verantwoordelijk was voor games als Grand Theft Auto en Lemmings.

Real Time Worlds brengt met Crackdown het free-roaming principe tot een geheel nieuw niveau op de next-gen consoles. Een stad waarin je overal kunt gaan en staan, en dan ook echt overal. In de vergelijking met de Grand Theft Auto titels, heb je als speler veel meer bewegingsvrijheid en wordt de realiteit gelaten voor wat die is. Het gaat om lol op een heerlijk overdreven en cartooneske manier.

Het spel speelt zich af in de gigantische, levendige stad Pacific City. Een stad vol met onrecht en criminaliteit, waarin jij als de politie van de toekomst de straten gaat ‘schoonvegen’. De vrijheid in Crackdown gaat ver. Je uiteindelijke doel is om de verschillende bendes in Pacific City op te ruimen, maar dit doe je op een geheel eigen manier. De missies kun je zelf kiezen en hoe je ze oplost, staat volledig vrij. Je kunt lopen, of met voertuigen aan de gang. Je kunt over de straat, maar ook over de daken lopen en springen zonder dood te gaan.

De agent van de toekomst heeft namelijk bijzonder leuke krachten. Ze kunnen verrekte hard rennen, gigantische sprongen maken, grote wapens en andere objecten optillen, gebruiken en natuurlijk weggooien. Vrijwel alles wat je tegen komt kun je gebruiken als smijtwapen. Wat een groot voordeel is vergeleken met soortgelijke games, is dat je acties in de game worden onthouden. Zo kun je dus echt blokkades en vallen maken, zonder dat alles plots weer in oude staat teruggezet wordt.

De belangrijkste vijanden in het spel zijn de Kingpins. Als leiders van de bendes zullen ze nieuwe manschappen, voertuigen, wapens en ammunitie blijven brengen, totdat jij ze stopt. Er loopt heel wat gemeen volk op straat, maar ze hebben altijd iemand nodig om te blijven doorgaan. Als jij zorgt dat de persoon die allerlei zware wapens aanlevert dood is, krijgen ze geen nieuwe wapens meer. Als er constant nieuwe gangleden op straat bijkomen, ga je op jacht naar diegene die ze rekruteert. Natuurlijk kun je ook gewoon blind de straat op rennen en in het wilde weg gaan schieten, hopend op succes. Iets minder effectief, maar minstens zo leuk.

Door goed werk te verrichten evolueert je personage. Hij wordt sneller, kan verder springen en wordt steeds sterker en sterker. Kon hij aan het begin nog net een vuilnisbak optillen en weggooien, even later staat hij al met auto’s te werpen alsof het dwergen zijn. Hierdoor blijft de gameplay constant fris en boeiend. Je zult in andere gebieden terecht komen, nieuwe gebouwen kunnen bereiken en op nog toffere manieren het onrecht bestrijden. Tevens verandert het uiterlijk van je personage, zodat je een uniek personage creëert door je speelstijl. Zelfs voertuigen transformeren in een wagen dat bij jouw niveau past. Des te meer ervaring je hebt, des te meer functies krijgen we auto’s.

Na zo’n twintig uur speeltijd moet je op het maximale niveau zitten. Het is een eigen keuze of je direct bezig gaat met vechten, waardoor je sterker wordt, of dat je eerst gaat ‘spelen’ in de stad om vervolgens sterk het gevecht met de Kingpins aan te gaan. Je kunt het spel zelfs op een sneaky manier spelen, zodat je zonder te evolueren heel voorzichtig de Kingpins één voor één afmaakt. Het spel zal hierdoor goed meerdere keren speelbaar zijn.

Real Time Worlds heeft ook zijn best gedaan om door middel van Achievements de gameplay zo leuk mogelijk te houden. Zo zijn er Achievements te halen door op alle daken in de stad een keer gestaan te hebben, of door op het puntje van het hoogste gebouw te komen. Er wordt zelfs wanneer je een mens of voorwerp in de lucht ‘hoog houdt’ (door het in de lucht te gooien en er met je rocket launcher op te schieten) na twintig seconden een timer gestart waarmee je een highscore kunt halen op een Xbox Live leaderboard. Compleet onzinnig, maar wel erg leuk.

Het spel biedt tevens een unieke coöperatieve mode, waardoor je op elk moment in het spel een vriend kan vragen mee te spelen. Gewoon voor het plezier, maar ook als je bijvoorbeeld een Kingpin niet dood krijgt. Ook zal er via Xbox Live downloadbare content aangeboden worden in de vorm van nieuwe wapens, voertuigen en dergelijke. Het ziet er in ieder geval naar uit dat Crackdown een bijzonder leuk spel gaat worden die de tijd tot GTA IV mooi op kan vullen. Het spel wordt eind dit jaar verwacht.